Berichtdoor Optimatus » 28 okt 2006 11:10
Dankzij e.t. raak ik wel steeds meer overtuigd van het feit dat die hele occulte santekraam voornamelijk tussen de oren ziet. Meneertje Optimatus stond namelijk op één meter afstand van de vervloekende Wicca (een mokkel dat zichzelf behoorlijk serieus nam en het niet kon hebben dat ik haar niet wilde, niet kon geloven).
Ik kreeg een of andere fijne vervloeking naar m'n hoofd geslingerd en, zoals gezegd, korte tijd later won ik een leuke geldprijs in de staatsloterij waarna een leuke vakantie in Zwitserland en Oostenrijk volgde. Laat ik het er op houden dat ik haar graag nog eens zou ontmoeten, ik wil volgend jaar naar verre oorden met vakantie...
Met Serenity vind ik de mystiek altijd erg interessant, maar dan vooral de symboliek. En laten die Ierse druïden van vandaag - ja, die zijn er - alsjeblieft hun gang blijven gaan, betere natuurbeschermers dan zij zijn er niet. De christenen hebben op dat punt iets te vaak gefaald.
Terugkerend naar de "zwevende" tafels. Nee, ik geloof daar niet in. Ik vind dat totale onzin. Ik zou zeggen: zoek de nylondraden even op.
Een waarschuwing: juist door dergelijke onzin te gaan geloven, geef je de verspreiders van die rommel macht en aanzien. En juist DAT is het gevaar.
En dan nog Harry Potter: zelden heb ik zulke leuke kinderboeken gelezen. Iedereen die met een beetje verstand behebt is, weet, dat de hele Harry Potterreeks fictie is. Voorts hebben de meeste anti-Harry-Potterfanatici de boeken zelf niet gelezen maar leuteren ze gewoon hun geestelijk leidsman na. Zelfs in onze kerk, de PKN te Berkenwoude, die midden-orthodox, deels vrijzinnig is, kreeg een keer een gastpredikante die beweerde dat ze de films had gezien en dat die gevaarlijk, ach, wee, o en vreselijk waren. Vervolgens heb ik, gemeen, de titelsong van Harry Potter na de preek gespeeld (ik ben daar organist) - vond ze mooi. Pas toen ik vertelde dat het de titelsong van Harry Potter was, was ze minder blij met de organist die ze zo mooi had horen spelen. De kerkenraad moest overigens gniffelen om de streek en, eveneens na klachten vanuit de gemeente, die dominee hoeft hier dus ook niet meer te komen.
Als uit het veen getrokken polderjonker en echt wel behebt met een grote mate van kosmopolitisme en nieuwsgierigheid ben ik veel te nuchter om in spoken te geloven. In het H. Evangelie staat: "Mijn genade is u genoeg." En dan hoef ik niet bang te zijn voor streken van de aanklager. Mijn Herder is de Heer, mijn Hulp is de Heer. Wie zal mij schaden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.