Bloemenkind schreef:@ tukker:
Ik begrijp uit jouw bericht dat God eerst van ons houdt, en dat dát het vervolgens mogelijk maakt dat wij weer van Hém houden.
Klopt dat?:
Helemaal juist! God houdt van de mensen. Om dit, met jouw goedvinden, nog persoonlijker te maken: God houdt van "bloemenkind". Daarom geloof ik en houd ik van Hem.
Bloemenkind schreef:Ik heb vaak het gevoel dat ik niet van God kán houden.
Niet alleen dat Hij niet van míj kan houden, maar ook omgekeerd dus.
Omdat ik bang voor Hem ben, maar ook boos, omdat ik me in de steek gelaten voel.
En ook omdat ik te eigenwijs ben, niet geschikt om te 'volgen'.
Hoe zit dat dan?
Zet God dan die stap naar mij toe niet?
Of doet Hij dat wèl maar zeg ik vervolgens: ho, stop, tot hier en niet verder?
Dat laatste zeker denk ik, maar is dat eerste ook mogelijk?:
Mag ik vragen waarom je dit denkt? Het NT staat vol van Gods liefde voor de mens. Dit mag je ook persoonlijk op jou van toepassing laten zijn. De vier evangelieen (hiermee bedoel ik Marcus, Mattheus, Lucas en Johannes, de eerste vier boeken van het NT) verhalen over het leven en sterven van Jezus, Gods Zoon. Aan het eind van elk evangelie staat het paas-evangelie. Hoe Jezus voor de fouten van de mensen (ook dit mag je persoonlijk op jou van toepassing laten zijn) stierf en op de derde dag opstond ten leven. (Dit is ook iets waar je met je verstand niet bij kunt. "Gewoon" geloven dus).
Als je je bang, boos of in de steek gelaten voelt door Hem, mag je dit mijns inziens tegen Hem zeggen. (Op een eerbiedige manier uiteraard). Zelfs Jezus vroeg bij Zijn sterven in Mattheus 27 vers 46b Eli, Eli, lama sabachtani? Dat is: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?
Vlak daarvoor bad Jezus tot God, omdat Hij bang was. (zie Mattheus 26 vers 36 t/m 46).
Bloemenkind schreef: Bestaan er mensen die, door hun aard, onmogelijk van God kunnen houden?
Ik denk dat iedereen de keuze heeft om van God te houden. Denk maar eens aan de roeping van Saulus in Handelingen 9. Hij werd van Jezus' vervolger tot Jezus' volgeling. Niet dat de verandering per definitie zo "zwart-wit" moet zijn, maar iedereen heeft de keuze.
Bloemenkind schreef:@ En bewust voor God kiezen, dat is neem ik aan kiezen met je hart, dus écht kiezen, en niet alleen maar met je verstand??:
Bingo! De tekst van Julie Miller welke mij in het bijzonder raakt luid: "Jesus is here, with His arms open wide"
" You can see Him with your heart, if you stop looking with your eyes"
Een lied uit het liedboek (of opwekkingsbundel, dat weet ik niet meer precies) heeft als tekst:
"Heer, ik wil Uw liefde loven, al begrijpt mijn ziel U niet"
"Zalig zij die durft geloven, ook wanneer het oog niet ziet"
Bloemenkind schreef:Voor jou is het ervaren van God ondergeschikt aan het houden van God.
Maar hoe kun je van iets of iemand (of Iemand) houden wat/die je niet hebt ervaren??:
Mag ik deze vraag beantwoorden met een citaat van een lied van Julie Miller (van de CD "Meet Julie Miller")?
Mystery love,
I made You cry, I let You down
I don't know why, You stuck aroud
I was so blind to run for your love
You where so kind, You never gave up
refr:
Mystery love, mystery love
I can't understand the mystery of Your
Mystery love, mystery love
I never thought, You'd get to me
I hid my heart, but You could still see
You've got a way, I can't refuse