Waarom zou je ze willen veranderen klaas?
Zoals ik al zei hebben de oudsten bij ons geen zwart pak aan (ze zitten ook niet apart e.d.) dus wat dat betreft hoef ik niet echt wat te veranderen.
Ik ben een beetje in deze discussie gerold vanuit de invalshoek van het nut van dode tradities. Er zijn in de kerk veel dingen die we doen omdat we ze nou eenmaal doen. Persoonlijk ben ik van mening dat de kerk nou net
geen plek is om dingen te doen domweg omdat we ze doen. Ik ben me in de kerk graag bewust van de onderliggende redenen voor ons doen en handelen. Ik herinner me dat ik in de kerk altijd gespannen naar zaken als votum en groet luisterde als er een gastpredikant was. De precieze bewoording was om de een of andere reden van groot belang. Waarom? Ik zou het niet weten. Ook over de positie van de armen van de dominee bij het uitspreken van de zegen kon gediscussieerd worden. Zo ook de kleding van ouderlingen, gemeenteleden e.d. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat er nog steeds veel gesproken wordt over dat soort dingen. Misschien niet exact de genoemde, maar je zult het er me over eens zijn dat er veel meer over dit soort dingen gesproken wordt dan over echt belangrijke zaken. Wat me altijd opvalt is dat dit soort gesprekken bijna altijd gevoerd wordt met gelegenheidsargumenten. Wat men gewend is bepaald in grote mate wat men vind. En evrvolgens zoekt men daar argumenten bij. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar heel vaak blijkt dat men persoonlijke meningen gaat verheffen tot wet. Kijk naar de zwarte pakken; er is in deze hele discussie geen enkel argument aangedragen waarom de kerkenraad in zwarte pakken gekleed zou
moeten zijn. Er zijn wel verklaringen aangedragen, maar die zijn niet van zodanige aard dat je kunt zeggen dat een ouderling op grond van de bijbel een zwart pak aan moet. Toch signaleert essiee terecht dat er bij discussie over eventuele verandering grote heibel ontstaat. Dat alleen al vind ik een goede reden om een discussie als deze eens te voeren. Waar zijn onze overtuigingen en gewoonten nou uiteindelijk op gebaseerd?
Nou zijn er een heel aantal gewoonten die op zich geen kwaad kunnen. Op zich zou je ws kunnen betogen dat zwarte pakken daar ook onder vallen. De praktijk leert echter dat mensen wel degelijk moeite hebben met de verplichte zwarte pakken. Ik ken ouderlingen die er elke zondag tegenop zagen zich in zo’n pak te hijsen. Waarom zou je je anders voor moeten doen dan je bent? Moeten we nou echt poppenkast spelen in de kerk? Natuurlijk kun je je afvragen in hoeverre je een rel zou moeten schoppen omwille van iets dergelijk en voor zover ik weet is dat dan ook nooit gebeurd. Van de andere kant is het ook de zotheid ten top als dit soort zaken überhaupt niet ter sprake gebracht mogen worden. Zeker als we het erover eens zijn dat er geen bijbelse grond is voor deze regel. Als je omwille van de ‘mensen’ de discussie vermijd zegt dat heel wat over hoe je je gemeenteleden inschat. Als ze een dergelijk gesprek niet aankunnen is er heel wat werk te verrichten…