Wullimpie schreef:Rene Z schreef:L.S.
Rom 7,6
maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
Gal 3,13
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.
Als je dit nu leest zou Jezus dan willen dat je de wet nog houd? De wet wordt zelf een vloek genoemd.
Hiermee wordt volgens mij bedoelt dat het niet meer van het houden van de wet afhangt, of je behouden blijft, maar van de genade van Christus.
De wet zelf is niet de vloek, het feit dat men voor de komst van Jesus alleen behouden bleef door het houden van de wet is die vloek.
Door de komst van Jesus mogen wij een beroep doe op zijn genade, ons gegeven door zijn kruis dood, om ook als wij tegen de wet gezondigd hebben vergeving te krijgen en behouden te worden.
En uit dankbaarheid voor die genade houden wij de wet,de een wat strenger dan de ander, maar wel in de volle verzekerdheid van een ieders gemoed.
Dit is ganselijk onjuist. Ook voor de komst van Christus werd men uit geloof behouden. Lees Romeinen 10 maar eens! "10
1 Broeders en zusters, ik wens uit de grond van mijn hart en bid tot God dat ze zullen worden gered. 2 Ik kan van hen getuigen dat ze God vol toewijding dienen, maar het ontbreekt hun aan inzicht. 3 Omdat ze Gods gerechtigheid niet kennen, proberen ze hun eigen gerechtigheid te laten gelden en verlaten ze zich niet op Gods vrijspraak. 4 De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard. 5 Zeker, Mozes zegt over de rechtvaardigheid die op grond van de wet verkregen wordt: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 6 En over de rechtvaardigheid die op grond van geloof geschonken wordt staat geschreven: ‘Zeg niet bij uzelf: Wie zal opstijgen naar de hemel?’ – en dat betekent: wie zal Christus naar beneden brengen? 7 Of: ‘Wie zal afdalen naar de onderwereld?’ – en dat betekent: Christus bij de doden vandaan naar boven brengen. 8 Maar vervolgens zegt Mozes: ‘Het woord is dicht bij u, in uw mond en in uw hart’ – en dat betekent: de boodschap van het geloof die wij verkondigen, is dicht bij u."
Paulus toont hier uit de Tora aan dat men niet door het wettisch houden van de Tora behouden wordt!
@Rene Z: het is nogal problematisch om teksten uit hun context te halen. Paulus schrijft aan heidenen, niet aan joden. Dat brengt met zich mee dat je moet oppassen om Paulus' uitspraken uit het heidens perspectief te plaatsen. Voor heidenen is het zo dat 'werken (der wet)' snel opgevat zouden kunnen worden als prestatie, vandaar dat Paulus vaak negatief over wetswerken spreekt. Maar ook volgens Paulus is de wet goed.
Kijk, de Tora was een maatregel van God vanwege de zonden van Israël, lees Exodus. Dat betekent dat de periode van de Tora afgelopen is als de veilige omheining die de Tora bood, opgeheven kan worden. Nu heeft de werkelijkheid van de Geest (Pinksteren) de werkelijkheid van het lezen van de wet ingehaald. Dus nu moeten we door geloof in Christus leven. Dat maakt de wet niet slecht, en daarom kunnen joden die altijd gewend waren de wet na te leven en dit niet als een last zagen maar als behorend bij hun identiteit, gewoon de wet blijven naleven, met inachtneming dat dit niet de gemeenschap met de heidenchristenen in de weg mag staan.
@Sam: zou je misschien iets dieper in willen gaan op de vier geboden uit Handelingen 15. Welke zaken uit de Tora horen hierbij? Ik ben zeer nieuwsgierig.