Wat als....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 10:38

hijwel schreef:
jas schreef:Als Jezus in je hart komt is er ook berouw over de zonde. Ik lees juist dat dit er niet is. Daaruit trek ik mijn conclusie.
Jij prijst iemand alweer de zaligheid in, terwijl hij nog niet eens aan zichzelf ontdekt is. Het zal van je hand geëist worden dat je hem daar niet op gewezen hebt. Je bent een Baälsprofeet.

Als iemand zegt dat hij geen schaamte voelt, wil nog niet zeggen dat iemand geen berouw heeft.. De waarheid dat Jezus binnenkomt in je hart als je hem opent staat vast.. Daar mogen we op bouwen.

Ik prijs niet iemand de zaligheid in, maar ik probeer mee te denken.. tostie :wink: heeft zijn hart geopent voor God, en hij is op het Woord afgegaan. Als Hij de bijbel zou geloven, dan mag hij weten dat Jezus dan ook echt binnen is gekomen.. Zo niet, dan moet hij mischien toegeven dat zijn hart niet echt geopent had voor God. Ik kan niet zeggen dat Jezus in iemand hart woont.. Maar als ik naar tosti luister, dan zegt hij dat hij zijn hart geopent heeft.. Dan mag ik op basis van het woord zeggen dat Jezus binnen is gekomen.. (zou God zich niet aan zijn beloftes houden?)

God houdt Zich aan Zijn beloftes. Maar dit heeft niets met God beloftes te maken. Ik lees nergens dat Tosti zijn hart voor Jezus geopend heeft, dat maak jij ervan. En het is ondenkbaar dat het harde zondaarshart niet verbroken wordt als Jezus daar binnenkomt. Daarom kan dat niet zonder berouw gepaard gaan. En als het berouw, het verbroken hart, de verslagen geest, ontbreken, is er van een vereniging met Jezus geen sprake.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 23 jun 2005 10:40

zondebesef is geen voorwaarde voor genade maar een onderdeel daarvan

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 10:48

Mapleleaf schreef:zondebesef is geen voorwaarde voor genade maar een onderdeel daarvan

Ja, lees asjeblieft beter voor je reageert. Dat heb ik ook nergens beweerd. Ik zeg niet dat het aan de vereniging met Jezus voorafgaat als voorwaarde. Ik zeg dat het ermee gepaard gaat, wanneer Hij het hart van een zondaar binnenkomt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2005 10:52

Ik heb de twijfels van Jostitosti ook. Ik ben er van overtuigd dat er een God bestaat. Meer moeite heb ik met zijn liefde en met Jezus als zoon van God.
Ik zal nooit zeggen 'ik heb zoveel gedaan dus waarom krijg ik het niet?', maar ik vraag me wel af: als je oprecht vraagt of God wil helpen en in je leven wil komen, en hij doet dat niet: wat is er dan zo liefdevol aan God en waar blijft zijn belofte? Of ben ik gewoon niet 'uitverkoren'? Het klopt niet...

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 11:06

M.i. is uitverkiezing niet dat God vantevoren heeft bepaald wie er naar de hemel en de hel gaan. Dus ik geloof niet in het niet uitverkoren zijn van jou. Maar dat is weer een hele andere discussie.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:07

kurtyo schreef:Ik heb de twijfels van Jostitosti ook. Ik ben er van overtuigd dat er een God bestaat. Meer moeite heb ik met zijn liefde en met Jezus als zoon van God.
Ik zal nooit zeggen 'ik heb zoveel gedaan dus waarom krijg ik het niet?', maar ik vraag me wel af: als je oprecht vraagt of God wil helpen en in je leven wil komen, en hij doet dat niet: wat is er dan zo liefdevol aan God en waar blijft zijn belofte? Of ben ik gewoon niet 'uitverkoren'? Het klopt niet...

Wij mensen maken vaak de denkfout dat onze wensen door God direct vervuld moeten worden. Je ziet vaak dat wedergeboorte een proces is, bij sommigen zelfs van jaren. Er zijn niet veel mensen die de ogen 'terstond' geopend worden.
God bereid een mens voor op dat grote werk wat Hij aan en in hen gaat verrichten. Want vergis je niet, de wedergeboorte is een krachtiger daad van God dan de hele schepping. In de schepping kon de mens niet tegenwerken, maar in de herschepping staat de mens het werk van God aleen maar tegen. Daartoe moet hij gewillig gemaakt worden. En die mens denkt en voelt vaak wel bij zichzelf dat hij gewillig is om God te dienen en Jezus als Verlosser aan te nemen. Maar in eerste aanleg is de mens geneigd, ook in dezen, zichzelf te bedriegen. Hij moet in een oprechte zondaarsgestalte gebracht worden om wedergeboren te worden. En het punt is nu net, dat wij onszelf eerst gelovig willen maken, en dan met dat geloof tot God gaan. Maar zo kan God niets met ons beginnen. Al het eigenwerk moet sneuvelen voor men verenigd kan worden met Christus.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2005 11:09

Ik heb het ook niet over 5 min. bidden Jas... Ik snap je punt, al vaak gehoord...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:11

kurtyo schreef:Ik heb het ook niet over 5 min. bidden Jas... Ik snap je punt, al vaak gehoord...

Ik had het ook niet over 5 min. hoor. Wat mezelf betreft, spreek ik over 35 jaar.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 jun 2005 11:12

jas schreef:
kurtyo schreef:Ik heb de twijfels van Jostitosti ook. Ik ben er van overtuigd dat er een God bestaat. Meer moeite heb ik met zijn liefde en met Jezus als zoon van God.

Wij mensen maken vaak de denkfout dat onze wensen door God direct vervuld moeten worden. Je ziet vaak dat wedergeboorte een proces is, bij sommigen zelfs van jaren. Er zijn niet veel mensen die de ogen 'terstond' geopend worden.
God bereid een mens voor op dat grote werk wat Hij aan en in hen gaat verrichten. Want vergis je niet, de wedergeboorte is een krachtiger daad van God dan de hele schepping. In de schepping kon de mens niet tegenwerken, maar in de herschepping staat de mens het werk van God aleen maar tegen. Daartoe moet hij gewillig gemaakt worden. En die mens denkt en voelt vaak wel bij zichzelf dat hij gewillig is om God te dienen en Jezus als Verlosser aan te nemen. Maar in eerste aanleg is de mens geneigd, ook in dezen, zichzelf te bedriegen. Hij moet in een oprechte zondaarsgestalte gebracht worden om wedergeboren te worden. En het punt is nu net, dat wij onszelf eerst gelovig willen maken, en dan met dat geloof tot God gaan. Maar zo kan God niets met ons beginnen. Al het eigenwerk moet sneuvelen voor men verenigd kan worden met Christus.

Dus geeft God een opdracht waar wij als mens niet aan kunnen voldoen: Bekeert u?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:13

naomi schreef:M.i. is uitverkiezing niet dat God vantevoren heeft bepaald wie er naar de hemel en de hel gaan. Dus ik geloof niet in het niet uitverkoren zijn van jou. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Dus Gods besluiten zijn niet van eeuwigheid? Of, God beslist niet wie wel en niet in de hemel komen? Wel, ik kan je verzekeren, als het was zoals jij zegt, bleef de hemel leeg. Want niemand, ook jij niet, wil van nature God dienen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 jun 2005 11:21

naomi schreef:
jas schreef:

Dus geeft God een opdracht waar wij als mens niet aan kunnen voldoen: Bekeert u?

Ja dat klopt helemaal. Maar dat is niet Gods schuld. Als de mens niet gevallen was was bekering niet eens nodig geweest. En wat die onmogelijkheid betreft, God wil dat we daarmee tot Hem komen. Daarom staat er ook in Jer. 31:18; "Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE, mijn God."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 11:23

jas schreef:God houdt Zich aan Zijn beloftes. Maar dit heeft niets met God beloftes te maken. Ik lees nergens dat Tosti zijn hart voor Jezus geopend heeft, dat maak jij ervan. En het is ondenkbaar dat het harde zondaarshart niet verbroken wordt als Jezus daar binnenkomt. Daarom kan dat niet zonder berouw gepaard gaan. En als het berouw, het verbroken hart, de verslagen geest, ontbreken, is er van een vereniging met Jezus geen sprake.

ik quote:
Jezus in mn hart gevraagd
mijn hart aan de Heer geven

Het staat er niet exact het zelfde, maar ik lees hier toch duidelijk dat er een overgave is geweest. Uit onszelf (dat is onze oude mens) kunnen wij ons niet overgeven in de handen van de heer.. Tosti heeft ook ingestemd met het gedeelte in openbaringen 3. Dus dat heeft dus wel degelijk met beloftes te maken.. Als hij daadwerkelijk zijn hart geopent heeft voor God, dan kan het niet anders dan dat Jezus woning is komen maken.. En wat er dan gebeurt, laat ik aan God over. Uit ervaring weet ik dat God met ieder een andere weg gaat, maar het hart van iedereen wordt wel verandert daar ben ik van overtuigt.

En als het berouw, het verbroken hart, de verslagen geest, ontbreken, is er van een vereniging met Jezus geen sprake

dat is een voorwaarde die jij er aan verbind. Ik denk wel dat heel heel vaak zo is, maar in welke mate het is weet ik niet. Het is iig niet bijbels om dit als een voorwaarde of een vrucht moet zien.. De vrucht van Gods Geest in ons is nog altijd "blijdschap, liefde, lankmoedigheid, vrede, zachtmoedigheid enz"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 11:30

maar ff concreet, jas.....

En het punt is nu net, dat wij onszelf eerst gelovig willen maken, en dan met dat geloof tot God gaan. Maar zo kan God niets met ons beginnen. Al het eigenwerk moet sneuvelen voor men verenigd kan worden met Christus.

wat moet je dan concreet doen als je dus niet gelooft? alleen maar bidden? smeken dat God je geloof geeft?
Laatst gewijzigd door jostitosti op 23 jun 2005 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2005 11:30

wat ik me dan afvraag is. Heb je je deuren van je hart wel open? Als je Jezus wil volgen moet je alles achter je laten, en Hem volgen. Heb jij dit er voor over?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 23 jun 2005 11:33

je kan niet iets volgen waar je niet (volledig) in gelooft toch?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Terug naar “Archief”