André schreef:Mmm, misschien komt het nu zo over dat "wij" als "gastlid" op Refoweb het allemaal zo goed weten enzo.......
Dus ik wil graag ook ruimte laten voor avondmaalganger(sters) die wel aan gaan in een Reformatorische kerk.
En wat mij betreft om te luisteren/lezen hoe zijn/haar ervaringen/gedachten daarover zijn.
OK, ik, gergemmer, zal het proberen.
Toen ik 20 was deed ik belijdenis. Een bewuste stap, maar als je aan mij zou vragen of ik een kind van God was, dan had je denk ik een niet-wetend antwoord gekregen. Ik WIST dat in Christus de enige weg tot het leven is, maar ik durfde niet geloven dat het ook voor mij was. Waarom niet?
Ik ga proberen om het met een voorbeeld duidelijk te maken. Je kan honderd boeken over iemand lezen, maar als je hem niet persoonlijk gesproken hebt ken je hem niet. Ik weet hoe premier Balkende eruit ziet, ik weet hoe hij spreekt, maar ik ken hem verder niet. (Ik zou hem trouwens best willen kennen, maar dat is een ander verhaal.)
Ondanks dat ik Christus niet persoonlijk kende, verlangde ik er wel naar om Hem te kennen. Daarom deed ik belijdenis. Ik wist dat mijn hoop alleen op Christus was. Ik kreeg als tekst mee: "Ik zal U hartelijk liefhebben, HEERE, mijn Sterkte!" (Ps. 18:2) Woorden, uit het hart gegrepen, ook al zou ik dat zelf nooit zo gezegd hebben.
Het duurde tot aan de kerkdienst voor de kerst. De preek ging over het zien op de verhoogde Christus. Nog leefde ik in het duister, want ik kon Christus nog niet zien. Ik weet nog heel goed hoe ik me voelde die dienst en de dagen erna. De preek was zo helder over Christus, iedereen kon tot Hem gaan, maar ik niet. Ik voelde mijn onmacht om te gaan.
Tot later in die week. Dwars door de duisternis in mijn ziel dacht ik aan psalm 130:4. Maar bij U is vergeving. En ik zag door die tekst heen op Christus. Hij was het die vergeving aanbracht. Hij was het die ook mij vergeving gaf.
"Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht.
Niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng.
Schoon ik ganse nachten ween.
Kunnen redden. Gij alleen!"
De volgende keer dat het avondmaal was ben ik aangeweest. Ik kan weet nog dat ik enorm veel strijd had. Al mijn geloof leek wel weg te zijn. Maar er was wel de troost dat er in de Hemel een Hogepriester is die bid, ook als wij het niet meer kunnen.
Een andere keer zat ik weer vol met strijd en ongeloof, zelfs zo erg dat ik haast thuis was gebleven toen het avondmaal was. Toen nodigde de dominee: "Roep de bedelaar" naar aanleiding van Bartimeüs. Ik denk dat ik nooit ZO helder de stem van de Heere gehoord heb.
Veel meer kan ik denk er niet over zeggen.