Yael schreef:Marnix schreef:Yael schreef:Ik had het niet over onze inconsequente maar over vermeende inconsequentie in de Bijbel. Het uitspelen van het OT tegenover het NT.
de God van het OT is Dezelfde als de God van het NT hoor. ja en God had in het OT op veel dingen de doodstraf staan. en van mij hoeven we dat niet over te hevelen naar onze tijd en dat allemaal weer opnieuw te gaan invoeren. Maar als duidelijk in het NT staat dat de doodstraf is afgeschaft dan hoor ik dat graag.
Hehe. Dat staat er niet duidelijk. Maar dat zegt ook nog niksGod is dezelfde, maar dat wil niet zeggen dat alle wetten nog precies hetzelfde zijn
Er zijn meer wetten uit het OT die tegenwoordig niet meer hetzelfde zijn cq. niet meer zodanig worden nageleefd zonder dat dit letterlijk in de bijbel staat. Denk alleen al aan het 4e gebod van de wet.
Om toch weer even terug te komen op het verhaal van de overspelige vrouw, ik heb er nog een vraagje over: Waarom antwoordde Jezus niet gewoon: Inderdaad, God heeft op overspel de doodstraf als straf gezet, stenig haar dus maar.
Tja het is jammer dat het 4e gebod niet meer wordt nageleefd... maar dat is een andere discussie, want mi. heeft God dat gebod niet veranderd.
Jezus antwoorde dat omdat Hij liet zien dat er ook vergeving is op het doen van zonde. Zo heeft Jezus wel meer dingen in een ander licht gezet.
Volgens mij vroeg die vrouw niet eens om vergeving.
En Jas, mag je Gods geboden negeren om iemands hypocriete gedrag aan de kaak te stellen?