Moderator: Moderafo's
Elbert schreef:Overigens zijn het juist deze kinderen die vaak het meeste worstelen met het vijfde gebod. Dat komt niet alleen omdat zij er op de meest wrange manier mee geconfronteerd worden hoe ouders niet moeten zijn, maar ook omdat ze vaak een extreem ongezonde hechting aan deze ouders hebben gehad (te vergelijken met het zgn. Stockholm syndroom). Tijdens therapieeen is het zaak om deze ongezonde hechting te doorbreken. Dat gaat gepaard met schuldgevoelens bij het slachtoffer en vandaar ook vaak de worsteling met het vijfde gebod.
Riska schreef:Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.
jas schreef:Riska schreef:Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.
Het is juist die loyaliteit die kinderen geestelijk vervormt. Loyaliteit wordt veel te gemakkelijk en soms ook onnadenkend ingezeg als middel om het kind te beïnvloeden. Niet alleen seksueel, maar ook m.b.t. omgangsregelingen wordt dit toegepast. Breek me de *** niet open.
Riska schreef:Elbert schreef:Overigens zijn het juist deze kinderen die vaak het meeste worstelen met het vijfde gebod. Dat komt niet alleen omdat zij er op de meest wrange manier mee geconfronteerd worden hoe ouders niet moeten zijn, maar ook omdat ze vaak een extreem ongezonde hechting aan deze ouders hebben gehad (te vergelijken met het zgn. Stockholm syndroom). Tijdens therapieeen is het zaak om deze ongezonde hechting te doorbreken. Dat gaat gepaard met schuldgevoelens bij het slachtoffer en vandaar ook vaak de worsteling met het vijfde gebod.
Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.
In zijn bijdrage ( en voor een groot deel ben ik het met hem eens!) zegt Jas dat een misbruikende ouder een ploert is. Dat mag hij niet zeggen, dat mag ik zeggen... Snap je, zo werkt dat...
Ik heb ooit in een jongenshuis van het Leger des Heils gewerkt. De meeste jongens zeiden: "mijn moeder is een loeder'. Op moederdag zei de voorganger in de samenkomst: "veel jongens die hier zijn kunnen zeggen: 'mijn moeder is een loeder". Het huis was te klein, dat had die... **** (jawel, scheldwoord) niet van hún moeder te zeggen, hoe dúrfde hij!
Als je dat een syndroom wil noemen... ik zie dat niet zo.
Riska schreef:jas schreef:Riska schreef:Elk kind, welke dan ook, is loyaal aan de ouders, al worden ze mishandeld, al wordt hun het leven bijna ontnomen.
Het is juist die loyaliteit die kinderen geestelijk vervormt. Loyaliteit wordt veel te gemakkelijk en soms ook onnadenkend ingezeg als middel om het kind te beïnvloeden. Niet alleen seksueel, maar ook m.b.t. omgangsregelingen wordt dit toegepast. Breek me de *** niet open.
Ben ik met je eens Jas, maar er is ook daardoor de mogelijkheid om later toch iets meer te zien dan alleen de mishandeling, het misbruik. Ik denk alleen al aan jouw eigen bijdrage heel in het begin van deze topic, over jouw vader, hoe je die anders bent gaan zien. Ik denk dat dat óók te maken heeft met loyaliteit.
Riska schreef:Ben ik met je eens Jas, maar er is ook daardoor de mogelijkheid om later toch iets meer te zien dan alleen de mishandeling, het misbruik. Ik denk alleen al aan jouw eigen bijdrage heel in het begin van deze topic, over jouw vader, hoe je die anders bent gaan zien. Ik denk dat dat óók te maken heeft met loyaliteit.
Aragorn schreef:Riska schreef:Ben ik met je eens Jas, maar er is ook daardoor de mogelijkheid om later toch iets meer te zien dan alleen de mishandeling, het misbruik. Ik denk alleen al aan jouw eigen bijdrage heel in het begin van deze topic, over jouw vader, hoe je die anders bent gaan zien. Ik denk dat dat óók te maken heeft met loyaliteit.
Maar toch is dat geen loyaliteit om de loyaliteit, het is meer een soort erbovenuit stijgen.
Jas schreef:Dat is waar wat jij hier zegt. Er was idd geen sprake van een loyaliteitskwestie. Mijn vader heeft daar ook nooit onterecht een beroep op gedaan. Hij deed heel verkeerde dingen die het gezin niet ten goede kwamen, maar ik heb het nooit zo ervaren dat hij bijzondere druk op me uitoefende om hem trouw te blijven
jas schreef:de_bisschop schreef:
ho, ho, ho
Volgens mij heeft hitler zich zelf als leider gemaakt. En Hitler druisde recht tegen Gods gebod in. En Daarom hoefde men hem niet te eren. Hitler was een 'oproerkraaier', geen overheid.
En wat is een ouder die zijn kind seksueel misbruikt dan? Druist die niet tegen Gods gebod in volgens jou? En wat is die dan?
Een ploert! En wat verdient die? Een kogel tussen zn ogen. Blijf met je poten van kinderen af, dat moet de boodschap zijn aan alle ouders.
Je ontwricht van zo'n kind het hele leven. Het is van tweëen één. Als je dat doet, ben je zwaar psychisch gestoord, geestesziek, of je bent een gewetenloos crimineel monster.
In geen van beide gevallen verdien je het predikaat ouder. De overheid zou ook dergelijke lieden onmiddellijk uit de ouderlijke macht moeten ontzetten, dit, in afwachting van verdere strafactie. Eer komt zo iemand in elk geval niet toe. Van niemand, en op geen enkele wijze. Als we dit met elkaar in deze maatschappij niet keihard afspreken, ook of vooral binnen onze Christelijke gezindte dan zal zich dat een keer genadeloos afstraffen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten