Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 feb 2008 17:13

Vermogenscurve
De laatste motor waarmee ik reed, was een Suzuki 750 (viercilinder, 4 takt).
Minder pk's dan een Yamaha 600 van de laatste decennia. En beneden de 5500 rpm had deze (relatief) weinig vermogen.
Van 5500 rpm tot 9500 (max.) was die redelijk snel (voor die tijd tenminste).

Voor- en nadelen Motor t.o.v. Auto
- Reizen is vermoeiender. Vooral als er geen kuip (of halftop of derg. op zit).
De wind drukt je naar achteren, en de armen worden moe van het trekken op lange afstanden.
- Oncomfortabeler. De schokken worden meer doorgegeven. En meer wind- en motorgeluid.
Bij 100 km/h is er in een auto (uit b/c-segment) een zacht gesuis, en wat bandengeluid, 65 - 70 dB(A). Bij een motor is dat denk ik meer.
Gewicht heeft op deze beide een positieve invloed, het dempt trillingen en geluid.
- Toerental. In een auto kan volstaan worden met rijden tussen 1000 en 3000 rpm. Bij veel motoren is dat het dubbele.
Dat is (voor mij) niet aangenaam. Meer trillingen.
- Motorkleding, helm, motorlaarzen, handschoenen, evt. motorpak.
- Beperkte transportmogelijkheden.
- Slechter voor gezondheid, koude, zeker in de winter.

+ Makkelijk parkeren.
+ Vlotter door drukte. Een file mag (onofficieus, het wordt gedoogd) voorbij gereden worden.
+ Hogere gemiddelde snelheid.
+ Iets goedkoper.

Kosten
In verhouding tot het gewicht en de mogelijkheden, is (of beter was, ik ga af op mijn ervaring) het gebruik zeer hoog.
Een auto van (rijklaar) 1450 kg kan gemiddeld 1 : 15 halen.
Een motor van (rijklaar, incl. berijder) van 300 kg zou eigenlijk minstens 1 : 30 moeten halen.
Miin Suzi gebruikte (naar schatting) 1 : 15.
Nieuwe motoren zullen wel wat zuiniger zijn. Maar ik denk niet dat ze in de buurt van 1 : 30 komen.
Probleem is denk ik, de ongunstige luchtweerstandscoefficient, geen glad oppervlak.
Bij moderne auto's is dat 0,25 - 0, 35, caravans 0,40 - 0,45. Motorfietsen 0,6?
En de motoren zijn meer afgestemd op prestaties, dan op efficientie.

Zelf nadenken
Dat laatste komt mogelijk voor een heel groot deel door de invloed van allerlei bladen ed.
In autotests wordt onderzocht wat de acceleratie is, de topsnelheid, het max. vermogen, bochtgedrag, styling, enz.
Maar dingen die in de praktijk werkelijk nuttig zijn wordt m.i. te weinig aandacht aan besteed.
O.a. kosten, zithouding, betrouwbaarheid, ruimte, bedieningsgemak, praktische mogelijkheden, enz.

Feedback
Meestal koop ik een auto (of motor, in het verleden) tweedehands.
Eenmaal heb ik een nieuwe auto gekocht.
Na enkele weken kwam er een vragenlijst.
Over de benadering van de verkoper, en de kwaliteit van de dealer.
Maar, helaas, was er geen enkele mogelijkheid om opmerkingen over de auto zelf te maken.
Heel jammer, ik had graag een lijstje ingevuld.
Msschien komt er dat nog eens.
Bijv. via een forum. Het Opel-forum, waar ik lid van ben, heeft bijna 19.000 leden.
Voor Ford is er dit forum.
Voor motoren deze (65.000 gebruikers).
Verder: Google (of Yahoo, Altavista, MSN, Ask, Lycos) en .... forum, of ... startpagina.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 21 feb 2008 20:20

Ik heb sinds een maandje een heel schattig snoepig klein rood autootje.
Een sabaru vivio...!
Als ik niet te hard rijdt op de snelweg haalt ie 1:17.
Hij is goedkoop in de wegenbelasting en verzekering dus dat scheelt.
Wel vind ik benzine duur. Blech :|
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 feb 2008 20:52

Subaru Vivio.
Geproduceerd van 1993 tot ~1999.
Een van de allergoedkoopste auto's.
3,30 m lang, 1,40 m breed, 765 kg, 650 cc, 44 pk/6400 rpm, 53 Nm/3600rpm.
Zeer opvallend is het toerental waarbij het max. vermogen (veel voor 658 cc, 8 Valve) gehaald wordt, 6400. Meestal is dat alleen bij sportauto's het geval.
Gezien het koppel, en de boring/slag verhouding*, moet met de auto ook rustig rijden goed mogelijk zijn,
maar is voor wat sneller rijden veel toeren nodig.

* 56,0 * 66,8 mm. Duidelijk een lange slag motor.
Karakteristiek hierbij is, moeilijk veel toeren maken, vanwege hoge zuigersnelheid,
meer trekkracht bij laag toeren, vanwege lange slag.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 feb 2008 14:06

Nog meer mensen hier die meedoen met http://www.dezuinigsterijder.nl?

Als ik nog een keer een tank zo zuinig rijd, maar ik goede kans op een plaats in de toptien (zoals die er nu uitziet). Maar ja, er zullen nog wel meer zuinigheidsrakkers rondrijden.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 22 feb 2008 16:00

TheKeimpe schreef:Nog meer mensen hier die meedoen met http://www.dezuinigsterijder.nl?

Als ik nog een keer een tank zo zuinig rijd, maar ik goede kans op een plaats in de toptien (zoals die er nu uitziet). Maar ja, er zullen nog wel meer zuinigheidsrakkers rondrijden.

Ik zou dat niet volhouden. K moet zo af en toe lekker het gas intrappen :oops:
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 22 feb 2008 19:18

Keessie toch! [-X
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2008 20:26

Wil je vervoerd worden in een dikke limousine met chauffeur?
Pleeg een zware misdaad, zorg dat je opgepakt wordt, en het wordt voor je geregeld! c|:) :mrgreen:
Al denk ik dat het aantal keren dat je dat voorrecht kunt genieten wel vrij beperkt is.

Afbeelding

Volgens mij is dit een BMW 5-serie.

Bij behorend artikel
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2008 20:28

Rolf schreef:- Reizen is vermoeiender. Vooral als er geen kuip (of halftop of derg. op zit).
De wind drukt je naar achteren, en de armen worden moe van het trekken op lange afstanden.

Dat is zeker waar.
Bij afstanden tot zo'n 200 km zit ik daar niet mee. Maar als je echt ettelijke honderden kilometers moet afleggen, dan wordt het een iets ander verhaal. Het vervelendste vind ik dan nog dat ik een houten kont krijg. Dat maakt het echt tot iets wat moeilijk uit te houden valt op erg lange afstanden. Voor de rest geen echte problemen.

Rolf schreef:- Oncomfortabeler. De schokken worden meer doorgegeven. En meer wind- en motorgeluid.
Bij 100 km/h is er in een auto (uit b/c-segment) een zacht gesuis, en wat bandengeluid, 65 - 70 dB(A). Bij een motor is dat denk ik meer.
Gewicht heeft op deze beide een positieve invloed, het dempt trillingen en geluid.

Oordopjes doen veel goed!
Vooral als ze nieuw zijn.

Rolf schreef:- Motorkleding, helm, motorlaarzen, handschoenen, evt. motorpak.
...
+ Hogere gemiddelde snelheid.

Die twee weten elkaar soms flink op te heffen moet ik zeggen.
Door al die rompslomp wordt een motor t.o.v. de fiets pas lonend bij afstanden van meer dan 10 km. Zeker als je zoals ik in een flat woont.
Ik weet niet of je met een motor nou zo veel tijd wint, hoor. Als ik naar mijn zus in Groningen zou gaan, zou ik er dan echt sneller zijn? Ik denk dat het niet echt uitmaakt.

Rolf schreef:- Toerental. In een auto kan volstaan worden met rijden tussen 1000 en 3000 rpm. Bij veel motoren is dat het dubbele.
...

Dat eerste, daar heb ik totaal geen last van.
Dat tweede vind ik lariekoek. Slecht voor je gezondheid als het eens een keer koud is? Lijkt mij sterk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 24 feb 2008 19:02

Rolf

Berichtdoor Rolf » 25 feb 2008 17:36

Boekenlezer schreef:
Rolf schreef:- Oncomfortabeler. De schokken worden meer doorgegeven. En meer wind- en motorgeluid.

Oordopjes doen veel goed!
Vooral als ze nieuw zijn.

Ik houd van rust. Als je met een motor 80 km/h rijdt, is het geluidsniveau, naar schatting, hetzelfde als bij een auto (Astra, Focus, Golf) die 140 km/h rijdt.
Hier informatie over het toegestane geluidsniveau van een motorfiets. Wat mij betreft mag dat omlaag. 101 dB(A) is zeer hoog.
Ter vergelijking, rijdend in en auto (bijv. Ford Focus) is dat:
* ~60 bij 80 km/h
* ~70 bij 120 km/h
* ~80 bij 160 km/h

Boekenlezer schreef:
Rolf schreef:- Toerental. In een auto kan volstaan worden met rijden tussen 1000 en 3000 rpm. Bij veel motoren is dat het dubbele.
...

Dat eerste, daar heb ik totaal geen last van.
Dat tweede vind ik lariekoek. Slecht voor je gezondheid als het eens een keer koud is? Lijkt mij sterk.

Rijden op een bromfiets, of motor vergt veel meer van je fysieke gesteldheid.
Als je een fors postuur hebt kun je er mogelijk beter tegen.
Maar het komt nog al eens voor dat motorrijders rugpijn krijgen, en soms zelfs hernia.
Voorlopig heb ik geen plannen meer om weer te gaan motorrijden.
De voordelen, behendigheid, snelheid (beperkt, als je je aan de regels wilt houden) wegen voor mij niet op tegen de nadelen,
lawaai, oncomfortabeler, onpraktischer, en (persoonsafhankelijk) slechter voor de gezondheid.

Het is niet zo'n motorbike-vriendelijk berichtje, maar helaas realiteit.
Als er nu een motor was met voldoende bescherming, airodynamisch, redelijk stil, en comfortabel, dan zou ik mogelijk overwegen om op de avances van motorminnende lieden in te gaan,
om nog weer een ritje op een tweewieler te maken.
(Een BMW, of toermotor van Suzuki of Yamaha voldoet misschien enigzins.)
Ieder jaar gaan enkele bekenden, die geen motor (meer) hebben een dagje motor rijden.
Laatst gewijzigd door Rolf op 26 feb 2008 08:43, 3 keer totaal gewijzigd.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 25 feb 2008 17:42

TheKeimpe schreef:Maar ja, er zullen nog wel meer zuinigheidsrakkers rondrijden.

1 op 20 met m'n Suzuki Alto GL :mrgreen:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 feb 2008 22:13

Op deze website staat er ook een: http://www.brandweersoest.nl/
Als je erop geklikt hebt, moet je dit doen (helaas, een directe link kon ik niet geven :( ):
- klik twee keer op Korps Soest (knop bovenin, of het betreffende plaatje),
- klik twee keer op de knop 'Archief', links in het beeld,
- klik twee keer op de knop '2007', onderin het beeld,
- scrol naar de datum 31-10-2007 (in het overzicht 'Nieuwsberichten korps Soest 2007'), alwaar je het nieuwsbericht 'Zwaar ongeval met peperdure auto' vindt, en klik op 'BEKIJKEN', rechts.
Daar kun je dus lezen over een ongeluk met een Volkswagen Phaeton.

(Ik kan echt nìks kopiëren van die website! Of het nu een stukkie tekst is, een foto. En ook geen directe linken maken. Ik zal naar hun opvatting wel zwaar in overtreding zijn met het handmatig overtypen van kleine stukjes tekst! Krijg ik ze vanavond aan de deur? 8-[
En dat twee keer moeten klikken voor het gewenste effect vind ik ook al zo merkwaardig. Wat zijn dat voor lui die die website hebben opgezet!)

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 27 feb 2008 17:57

Hot Rod Jakob: moderne interpretatie eerste Volvo

Met de presentatie van de Hot Rod Jakob toont Volvo ons een moderne interpretatie van de allereerste Volvo ooit. Qua design en stijl is de auto gebaseerd op de OV4, Volvo´s eerste auto, maar onderhuids schuilt moderne techniek. Bovendien heeft de bedenker van de Hot Rod Jakob zijn eigen stijl in het model verwerkt.

In 1925 en 1926 ontstaat in een kleine werkplaats op het West-Zweedse eiland Hisingen een prototype van wat de allereerste Volvo ooit is geworden. Het eiland vlak voor de kust van Göteborg is klein, maar toch wonen er twee mannen die dezelfde passie delen. Assar Gabrielsson en Gustav Larson zijn beiden vakmannen en hebben oog voor de design, engineering en een hoog niveau van afwerking. Het prototype nadert het einde en de beide Zweden maken veel testritten om de auto verder af te stellen. Op 14 april 1927 loopt na jaren ontwikkeling de allereerste Volvo van de band, gebaseerd op prototype dat de beide heren gebouwd hebben. Naast hun werkplaats openen ze een kleine fabriek waar de auto geproduceerd wordt. Het model krijgt de naam ÖV4 wat in het Zweeds vrijverstaald staat voor Open Car, 4 cilinders. Spoedig zal de auto echter worden omgedoopt tot Jakob. Daar op dat kleine West-Zweedse eiland vindt de geschiedenis van Volvo zijn oorsprong.

Tachtig jaar later in Zuid-Zweden
Inmiddels tachtig jaar later wordt er in het zuiden van Zweden wederom aan een dergelijk project gewerkt. Leif Tufvesson´s werkplaats staat in het teken van de beroemde Volvo ÖV4 alias Jakob. We kennen Leif inmiddels van opvallende auto´s als de Caresto V8 Speedster en de Volvo T6 Roadster. Beide hotrod´s zijn door de Zweed ontworpen en ontwikkeld. Het zijn moderne auto´s met een klassieke touch. Datzelfde geldt voor de Hot Rod Jakob, het nieuwe project waarmee Leif bezig is. Met zijn bedrijf Caresto zal hij wederom laten zien waartoe men in staat is.

Passie voor Volvo’s
Zijn passie voor hotrod´s en het merk Volvo voegt Leif samen in wederom een nieuw project. Hij verklaart zelf dat Volvo altijd al een speciaal merk voor hem is geweest. Het zijn volgens Leif de auto´s waarmee hij is opgegroeid, waar hij al van jongs af aan aan gesleuteld heeft en bovendien heeft Leif ook nog gewerkt op de conceptcar-afdeling van de Zweden.

Nieuw en oud
Wanneer het protype uit de jaren ´20 en de moderne interpretatie van Leif Tufvesson naast elkaar geparkeerd staan vallen de overeenkomsten, maar ook de verschillen direct op. Het lijnenspel van de motorkap en de grille zijn onmiskenbaar met elkaar verweven en ook de voorruit en de koplampen tonen duidelijk overeenkomsten. Waar het verschil vooral door wordt bepaald is de maatvoering. De moderne Volvo is een stuk lager en korter waardoor het een sportiever model is. Bovendien is het materiaalgebruik geheel bij de tijd. Leif heeft veel gebruik gemaakt van carbon en aluminum, materialen die in de jaren ´20 nog niet voor handen waren. Ondanks dat is de Hot Rod Jakob wel geheel gemaakt zoals dat destijds ook gebeurde. De auto is volledig met de hand vervaardigd, elk onderdeel met de grootste precisie en oog voor detail.

Modern en klassiek
De Hot Rod Jakob is een bijzondere combinatie van moderne en klassieke materialen en designelementen. Zo komt het stuurwiel uit de Volvo P1800 uit 1962, is de versnellingsbak afkomstig van een Volvo 960 en onder de motorkap ligt een moderne T5 benzinemotor die tevens geschikt is voor bio-ethanol. Deze 265 pk en 370 Nm sterke vijfcilinder turbomotor moet het mogelijk maken om de Hot Rod Jakob zeer sportieve prestaties mee te geven.

Naar wens gemaakt
Volvo zal de auto gaan gebruiken voor PR-doeleinden. Na een aantal maanden in het Volvo-museum in Göteborg te staan zal de auto de oversteek naar Amerika maken om daar in november op de SEMA-beurs in Las Vegas de harten van vele Volvo-liefhebbers te moeten stelen. Overigens kan Caresto - het bedrijf van Leif Tufvesson - de auto naar wens ook produceren. Het prijskaartje dat daaraan hangt is niet bekend, maar loopt snel in de tonnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 27 feb 2008 18:01

Officieel: Mitsubishi onthult Prototype-S

Vooruitlopend op de officiële onthulling van de Prototype-S geeft Mitsubishi nu alvast de eerste beelden vrij. Met de Prototype-S krijgt de toekomstige Lancer Sportback letterlijk al wat meer vorm. Het productiemodel volgt eind dit jaar en moet het grootste deel van de Lancer-verkopen voor zijn rekening gaan nemen.

De Prototype-S is een op productie toegesneden versie van de originele 2005 Concept Sportback. Ondanks dat hij dichtbij het oorspronkelijke ontwerp blijft, geeft Prototype-S een duidelijke indruk van de toekomstige Lancer Sportback. Aan de voorzijde siert een nieuwe variant van de inmiddels voor de Lancer zo kenmerkende ‘Jet Fighter’-grille, met matzwart gaas en een chromen omlijsting. Andere onderscheidende kenmerken zijn een Lancer Evolution-achtige motorkap, speciale koplampen en 19 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen.

Aan de achterzijde volgt Prototype-S de lijnen van de Concept Sportback, met een sportieve, schuinstaande achterruit en een voor de Sportback eveneens kenmerkende spoiler in carrosseriekleur. De achterlichtunits buigen mee met de ronding van de carrosserie en accentueren de brede stand van de auto.

Europees gestileerd
Het interieur van de Prototype-S is Europees gestileerd. De klokken met dubbele overkapping doen Italiaans aan, evenals de zwart suède afwerking van dashboard en bovenste deurpanelen. Het lichtbruine leder, dat voor het interieur is geselecteerd, is afhankelijk van de plaats in het interieur uitgevoerd met een glad, geperforeerd of geweven patroon.

De vijfdeurs Lancer Sportback, die naar verwachting rond oktober dit jaar in Nederland zal worden geïntroduceerd, wordt voor Europa het belangrijkste model van de nieuwe Lancer-serie. Hij zal hier naar verwachting 70 procent van de Lancer-verkopen voor zijn rekening nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 27 feb 2008 20:34