Moderator: Moderafo's
Wilsophie schreef:Hé grappig want dat ken ik niet.
Wilsophie schreef:Ja daar ben ik ook bang voor.
Toen mijn dochters gedoopt werden was dat in een huis in een bassin onder de parketvloer, en dan werd er eerst liters water in gedaan en daarna ging er een dompelaar in.
Zo een groot ding.
En dat zat opgerold, dus loei gevaarlijk want de warmte kwam in het snoer i.p.v. in het water.
Mijn dochters zijn toch gedoopt, en hadden geen last van de kou.
Zoals ik eerder illustreerde dat als je zo een heilig moment beleeft dan miep je niet over koud water, sterker nog ik meen heel oprecht dat God daar zorgt voor draagt.
En dat die zuster geen wit kleed draagt/droeg en gewoon in haar kleding onderging, maakt voor God niet uit hoor.
Hij ziet en zag haar hart aan.
Ik denk als ik diep denk dat ik nog wel doopdiensten heb meegemaakt die de goedkeuring van de mensen streng in het leer niet zullen krijgen.
Is de doop zaligmakend?
Wilsophie schreef:Nou wat vind je er zelf van?
Ewan schreef:Het zou fijn zijn als de discussie zuiver gehouden werd door alleen bijbelse aanhalingen te vermelden, en geen onbijbelse termen als ''erve van het verbond'', e.d.
Bepaalde begrippen en termen inlassen om een zekere leer passend te maken, veroorzaakt ketterij.
Hoe dan ook, we hebben misschien een voorrecht om als kind van gelovige ouders geboren te zijn, want in hen zijn we geheiligd, maar als de jeugdpuistjes en -zonden komen, zullen we onze kinderen toch echt meer moeten bijbrengen dan de zondagsschool en allerlei formulieren, want door die zullen ze geenszins behouden worden.
schelpje3 schreef:Er valt juist NIETS te gniffelen Ewan! Ik ben geschokt door de opmerking boven mij!
Dus lees eerst voordat je je ermee bemoeit.
Ewan schreef:Spurgeon heeft er ooit eens een preek over gehouden.
De invloed van de Rooms-katholieke kerk is de laatste tijd weer sterk aan het toenemen. Dat heeft niets te maken met een soort innerlijke kracht, die die kerk zou bezitten, of met het feit, dat zij zich nog voor een deel aan de waarheid zou houden. Er is eerder sprake van een soort geestelijke bedwelming, die van haar uitgaat. Deze bedwelming heeft effect op de Protestantse kerken en de Evangelische beweging vanwege de enorme geestelijke armoede die daar heerst. Er speelt nog iets mee in dit geheel. De invloed van Rome op de Protestantse kerken wordt mede veroorzaakt door hun vasthouden aan het Roomse bijgeloof van de kinderdoop. Spurgeon blijkt helemaal gelijk te hebben gehad, toen hij in 1873 tijdens een toespraak het volgende zei:
“Ik zal grote aanstoot geven als ik nu verderga en zeg, als voor Gods aangezicht, dat ik ervan overtuigd ben dat, zolang als de kinderdoop wordt gepraktiseerd in een christelijke kerk, het pausdom er een deur heeft, die wijd open staat voor haar terugkeer. Het is één van die nesten, die uit de boom moet worden gehaald, of anders zullen de smerige vogels er weer in gaan bouwen. We moeten terugkeren tot de wet en tot de getuigenis, en elke inzetting die niet duidelijk onderwezen wordt in de Schrift, moet worden weggedaan. Zolang als u de doop geeft aan een onwedergeboren kind, zullen mensen zich inbeelden dat het kind er iets goeds door krijgt, want ze zullen zich de vraag stellen: ‘Als het kind er niets goeds door krijgt, waarom wordt het dan gedoopt?’ De stelling dat het kinderen in het verbond plaatst of hen tot leden van de zichtbare gemeente maakt, is slechts een versluierde vorm van de fundamentele dwaling van de wedergeboorte door middel van de doop. Als u aan de inzetting vasthoudt, zult u altijd mensen hebben, die op een bijgelovige manier geloven dat de baby er iets goeds door krijgt en wat is dat anders dan onvervalst pausdom? Aangezien het kind niet kan begrijpen wat er wordt gedaan, zal al het goeds wat het krijgt, tot hem moeten komen op de occulte manier, die zozeer in zwang is bij bijgelovige mensen. Is het een wonder dat er paapse geloofsideeën uit ontstaan?”
persoonlijk vond ik dit een erg goed stuk.
Bron reformatorische baptisten.
Ewan schreef:Spurgeon heeft er ooit eens een preek over gehouden...........................
.
Targetses schreef:
Tsja, dat was, zo men hem noemde, een preekkanon. Er zijn veel van zijn preken bewaard gebleven.
Ewan schreef:
gelukkig wel. Dat we er nog maar veel van op mogen steken.
Het bizarre is dat de refo's allemaal boeken van Spurgeon, Philpot, Bunyan en Arthur Pink (allemaal geloofdoop-aanhangers, en anti-kinderdoop)bewonderen en er hun schoorsteenmantel mee hebben volgebouwd, maar berg je maar wanneer je de geloofsdoop verdedigd.
schelpje3 schreef:Kennelijk onthoud jij alleen citaten die toevallig in jouw doop- en rustdagstraatje passen![]()
Want ik heb je al wat keren op zgn. oudvaders zien afgeven.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten