homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 11:16

Raido schreef:
Jij ziet homosexualiteit ook als zonde, maar niet iedereen denkt daar zo over. Wat voor de 1 een zonde is hoeft voor de ander geen zonde te zijn. Dat is met heel veel dingen zo, niet alleen met homosexualiteit. Dat heeft m.i. ook te maken met hoe men de bijbel leest en uitlegt.

Het maakt geen flikker uit of ik dat denk, het gaat erom hoe God erover denkt, God ligt er niet wakker over dat je een zondaar bent, maar dat jij zonden DOET, dat doet Hem pijn, als je dan een relatie hebt met God wil je dat toch niet doen?

Het staat expliciet in de Bijbel dat God dat niet wil, dat je seks hebt met je eigen geslacht, met je tante, je moeder, of de koe van de buurman, dat is allemaal redelijke geaccepteerd, maar door de culturele tendens nu, gaan wij de Bijbel uitleggen naar onze overtuigingen, en dat is verkeerd om.

Natuurlijk gaat het erom wat God ervan denkt. Maar in de bijbel is er geen duidelijk antwoord dus zul je dat antwoord moeten krijgen door te bidden en te overleggen in je hart. Natuurlijk wil ik God geen pijn doen. Maar God wil ook dat iedereen gelukkig is.

M.i. staat het niet zo duidelijk in de bijbel, als je de bijbel in de context leest. Jammer dat je ook selectief accepteerd. Er staat een stukje verder ook heel expliciet dat je geen kleding mag dragen van verschillende stoffen door elkaar en zo staan er nog veel meer regels en wetten. Ik zou zeggen lees Leviticus er nog maar eens op na. Dan is het niet zo expliciet meer dat als jij denkt.
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 11:44

Bij die wetten staat niet bij dat het de HEERE een gruwel is, daarbij baseer ik het ook niet direct daarop, maar meer op de afwezigheid in het OT, Paulus zegt dat man en vrouw een vlees zijn, en zo komen er meer dingen naar voren over hetroseksualiteit, maar nooit over homofilie.. Zou God dat dan niet vermelden?

Natuurlijk kan een praktiserend homoseksueel bekeerd worden, ja zelfs zijn, maar ik vind het een zonde, en na ik denk God ook. Trouwens, in hoeverre is geluk afhankelijk van het wel of niet beleven van seks? Het is vast een gemis, maar zouden monikken dan zo diepongelukkig zijn?

Beter tegen homoseksualiteit strijden en in te gaan dan gelukkig zijn op aarde en te branden..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

meboy

Berichtdoor meboy » 07 sep 2005 12:58

Raido schreef:Wat ik persoonlijk wel onverenigbaar vind met een bekering is het blijven leven in een zonde als je weet en voelt dat het verkeerd is.

Dan is er niemand bekeerd vrees ik...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 13:50

meboy schreef:
Raido schreef:Wat ik persoonlijk wel onverenigbaar vind met een bekering is het blijven leven in een zonde als je weet en voelt dat het verkeerd is.

Dan is er niemand bekeerd vrees ik...
Ieder mens is zondig, dat weet ik, ik denk ook dat je me wel begrijpt met wat ik bedoel met leven in zonde..

Het zelfde wat Paulus zegt http://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/6.html er genoeg over.. (over het leven in zonde) en hij hart.. ze zullen niet in de Hemel zijn.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 07 sep 2005 18:25

Raido schreef:Bij die wetten staat niet bij dat het de HEERE een gruwel is, daarbij baseer ik het ook niet direct daarop, maar meer op de afwezigheid in het OT, Paulus zegt dat man en vrouw een vlees zijn, en zo komen er meer dingen naar voren over hetroseksualiteit, maar nooit over homofilie.. Zou God dat dan niet vermelden?

Natuurlijk kan een praktiserend homoseksueel bekeerd worden, ja zelfs zijn, maar ik vind het een zonde, en na ik denk God ook. Trouwens, in hoeverre is geluk afhankelijk van het wel of niet beleven van seks? Het is vast een gemis, maar zouden monikken dan zo diepongelukkig zijn?

Beter tegen homoseksualiteit strijden en in te gaan dan gelukkig zijn op aarde en te branden..

lees dit stukje eens:
Dr. Laura Schlessinger is een bekende radiopresentator in de Verenigde Staten die raad geeft aan personen die naar het programma bellen. Kort geleden antwoordde ze een beller met een verwijzing naar Leviticus 18:22, dat homoseksualiteit een gruwel is die onder geen enkele omstandigheid geaccepteerd kan worden.
Het nu volgende is een vertaling van een open brief aan Dr. Laura, geschreven door een Amerikaans burger wiens naam onbekend is.

Beste Dr. Laura

Dank u wel voor uw inspanningen om mensen te onderwijzen over Gods geboden. Ik heb zelf veel van u geleerd en probeer deze kennis aan zoveel mogelijk mensen door te geven. Als mensen homoseksualiteit proberen te verdedigen dan herinner ik ze aan Leviticus 18:22 waar het helder en duidelijk staat dat homoseksualiteit een gruwel is, en dan is verdere discussie overbodig. Maar nu moet ik bekennen dat ik wat raad nodig heb over hoe ik enkele andere van Gods geboden moet volgen.

1) Altijd als ik een os verbrand dan weet ik dat dat een lucht afgeeft die de Heere behaagt. (Lev. 1:9) Het probleem is alleendat de buren beginnen te klagen.

2) Ik wil mijn dochter graag verkopen als slavin. (Exodus 21:7) Gezien het prijsniveau van vandaag de dag, wat zou u een redelijke prijs vinden?

3) In Leviticus 24:44 staat helder en duidelijk dat ik zowel mannelijke als vrouwelijke slaven mag hebben, zolang ze maar gekocht zijn uit een buurland. Een van mijn vrienden beweert dat dit alleen geldt wat betreft Mexicanen, en geen Canadezen. Hier heb ik hulp nodig. Mag ik Canadezen bezitten?

4) Ik heb een buurman die erop staat dat hij moet werken op de sabbat. Exodus 35:2 is er heel duidelijk over dat hij gedood moet worden. Ben ik moreel verantwoordelijk om dat zelf te doen?

5) Een van mijn vrienden is van mening dat hoewel het een gruwel is om schaaldieren te eten (Lev. 11:10) homoseksualiteit erger is. Ik vind van niet. Wie van ons heeft gelijk?

6) In Leviticus 21:20 staat het in duidelijke bewoordingen dat ik niet tot Gods altaar mag komen als mijn gezichtsvermogen slecht is. Ik moet erkennen dat ik een zeker mate van bijziendheid heb en een bril draag. Moet je gezichtsvermogen helemaal perfect zijn of is er ruimte voor wat bewegingsvrijheid rondom dit thema?

7) De meesten van mijn kennissen gaan naar de kapper. Ze laten hun haar aan de zijkant knippen en scheren hun baarden aan de zijkanten. Dat is duidelijk een zonde volgens Lev. 19:27. Hoe moeten zij gestraft worden?

Ik heb in Leviticus 11:7-8 gelezen dat ik niet in aanraking mag komen met de resten van een dood varken omdat dat mij onrein maakt. Mag ik American Football blijven spelen als ik handschoenen gebruik?

9) Mijn oom heeft een tuin. Volgens Leviticus 19:19 zondigt hij omdat hij verschillende gewassen plant in dezelfde grond. Zijn vrouw is al net zo erg, omdat zij kleding aan heeft die gemaakt is van meer dan één materiaal (meestal een mix van polyester en katoen). Hij heeft ook de smerige gewoonte om nogal eens te vloeken. Is het echt noodzakelijk dat wij het HELE dorp verzamelen om hem te stenigen (Lev 24:10-16)? Is het niet net zo handig om ze te verbranden, net zoals wij doen met mensen die naar bed gaan met hun eigen familieleden? (Lev 10:14)

Ik weet dat u zich zeer verdiept heeft in dit soort vragen. Dus ik ben er van overtuigd dat u mij kan helpen. Dankuwel dat u ons zo voortdurend herinnert aan het feit dat Gods woord eeuwig is en onveranderlijk.

Verder staat er in de bijbel: 'wathoog is voor de mens, is voor God een gruwel'. Verder zie je dat er mensen gedood moesten worden als ze een bepaalde "zonde" hadden gedaan. Ik hoop en neem aan dat jij nog nooit iemand vermoord hebt omdat hij/zij op zondag werkt? Die regels gelden voor het volk van Israel.

Verder klopt het dat homofilie niet in de bijbel wordt genoemd. Er staan heel veel dingen niet expliciet in de bijbel denk aan orgaan donatie etc. Ook het geluk is niet afhankelijk van alleen seks. Maar een huwelijk is niet alleen om de seks toch? Ik weet ook niet hoe dat bij jou is maar een huwelijk is m.i. zoveel meer dan seks. Daar draait een huwelijk niet alleen om. Monikken kiezen er zelf voor om vrijgezel te blijven. Dat is hun geloof dus ik vind het zowieso vaag dat je dit in deze discussie betrekt.

Jammer dat je oordeelt over mensen die homosexualiteit bedrijven. Misschien wil je Lucas 6:37 even lezen.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 07 sep 2005 23:05

Mensen zijn gemaakt om gemeenschap te hebben/te delen.
Ook monniken hebben dit nodig en ontvangen dit door in liefde met hun broeders om te gaan. Seksuele gemeenschap schijnt echter ook onder hen voor te komen als het ff niet meer gaat. Goed of fout? God kijkt toch in je hart, je intentie is belangrijk, Hij leert je wel wat goed voor je is...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 sep 2005 09:59

1) Altijd als ik een os verbrand dan weet ik dat dat een lucht afgeeft die de Heere behaagt. (Lev. 1:9) Het probleem is alleendat de buren beginnen te klagen.
Offeren was een heenwijzing naar Christus, aangezien hij gestorven is is offeren niet meer nodig.

2) Ik wil mijn dochter graag verkopen als slavin. (Exodus 21:7) Gezien het prijsniveau van vandaag de dag, wat zou u een redelijke prijs vinden?
Ik denk dat het beste is om je dochter op ebay te verkopen.

3) In Leviticus 24:44 staat helder en duidelijk dat ik zowel mannelijke als vrouwelijke slaven mag hebben, zolang ze maar gekocht zijn uit een buurland. Een van mijn vrienden beweert dat dit alleen geldt wat betreft Mexicanen, en geen Canadezen. Hier heb ik hulp nodig. Mag ik Canadezen bezitten?
Natuurlijk mag dat, mits je ze goed behandeld, slavernij is niet verkeerd an sich ;-) (Paulus spreekt ook wel over dienstknechten).

4) Ik heb een buurman die erop staat dat hij moet werken op de sabbat. Exodus 35:2 is er heel duidelijk over dat hij gedood moet worden. Ben ik moreel verantwoordelijk om dat zelf te doen?
Paulus zegt dat de overheid de zwaardmacht heeft, dus niet het individu.

5) Een van mijn vrienden is van mening dat hoewel het een gruwel is om schaaldieren te eten (Lev. 11:10) homoseksualiteit erger is. Ik vind van niet. Wie van ons heeft gelijk?
Jezus zegt dat niet dat wat je mond in gaat jou onrein maakt maar dat wat uit je mond gaat onrein maakt.

7) De meesten van mijn kennissen gaan naar de kapper. Ze laten hun haar aan de zijkant knippen en scheren hun baarden aan de zijkanten. Dat is duidelijk een zonde volgens Lev. 19:27. Hoe moeten zij gestraft worden?
Zal eens opzoeken waarom ze dat deden ;-)

9) Mijn oom heeft een tuin. Volgens Leviticus 19:19 zondigt hij omdat hij verschillende gewassen plant in dezelfde grond. Zijn vrouw is al net zo erg, omdat zij kleding aan heeft die gemaakt is van meer dan één materiaal (meestal een mix van polyester en katoen). Hij heeft ook de smerige gewoonte om nogal eens te vloeken. Is het echt noodzakelijk dat wij het HELE dorp verzamelen om hem te stenigen (Lev 24:10-16)? Is het niet net zo handig om ze te verbranden, net zoals wij doen met mensen die naar bed gaan met hun eigen familieleden? (Lev 10:14)
De overheid heeft de zwaardmacht, daarbij staan bij al deze dingen nergens dat het de HEERE een gruwel is..

Mensen zijn gemaakt om gemeenschap te hebben/te delen.
Ook monniken hebben dit nodig en ontvangen dit door in liefde met hun broeders om te gaan. Seksuele gemeenschap schijnt echter ook onder hen voor te komen als het ff niet meer gaat. Goed of fout? God kijkt toch in je hart, je intentie is belangrijk, Hij leert je wel wat goed voor je is...
Hij leert wat goed is in Zijn ogen.. Ik weet ook niet wat God er van vind, toch kan ik tussen de regels lezen dat de seksuele gemeenschap bedoeld is in een huwelijk tussen man en vrouw..

Dan blijft er toch nog weinig over?

Verder staat er in de bijbel: 'wathoog is voor de mens, is voor God een gruwel'. Verder zie je dat er mensen gedood moesten worden als ze een bepaalde "zonde" hadden gedaan. Ik hoop en neem aan dat jij nog nooit iemand vermoord hebt omdat hij/zij op zondag werkt? Die regels gelden voor het volk van Israel.
Dat betekend dat alles wat tussen jou en God staat, God een gruwel is, dus je vrouw, je auto of je vriend.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 08 sep 2005 10:22

Hij leert wat goed is in Zijn ogen...
Kijken we toch gwoon door de ogen van Jezus de wereld in, komtt wel goed!
Ik weet ook niet wat God er van vind
Ask Him... :P
toch kan ik tussen de regels lezen dat de seksuele gemeenschap bedoeld is in een huwelijk tussen man en vrouw..
Oh ja, het tot 1 vlees zijn...weet je hoe lekker het is om met een man te knuffelen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 sep 2005 10:39

Hij leert wat goed is in Zijn ogen...
Kijken we toch gwoon door de ogen van Jezus de wereld in, komtt wel goed!
Zou het? zou jij elke pijn willen voelen die Jezus heeft als jij zondigt?
Ik weet ook niet wat God er van vind
Ask Him...

En God riep Raido in de nacht en deed hem uit de doeken wat Hij vond van homoseksualiteit

toch kan ik tussen de regels lezen dat de seksuele gemeenschap bedoeld is in een huwelijk tussen man en vrouw..
Oh ja, het tot 1 vlees zijn...weet je hoe lekker het is om met een man te knuffelen?
Dat valt ook niet onder homoseksualiteit..

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 08 sep 2005 10:58

Raido schreef:zou jij elke pijn willen voelen die Jezus heeft als jij zondigt?
nee, ik wil wel meer worden als hem, zoals hij leefde, omging met z'n medemens. Dan ga ik vanzelf kijken door de ogen van hem, zijn levensperspectief...
En God riep Raido in de nacht en deed hem uit de doeken wat Hij vond van homoseksualiteit
Idd
Dat valt ook niet onder homoseksualiteit..
wel onder seksualiteit?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 sep 2005 11:05

wel onder seksualiteit?
moet ik ook nog voor je gaan denken?

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 08 sep 2005 11:32

Raido schreef:
wel onder seksualiteit?
moet ik ook nog voor je gaan denken?
als je dat aanbied, graag 8)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 sep 2005 12:34

@ Raido

Er staan zoveel dingen in de bijbel die een gruwel zijn voor God. Ik zal je er een paar noemen:

Spr 11:1 - Een valse weegschaal is de HEER een gruwel, zuivere gewichten zijn hem welgevallig.

Spr 12:22 - Bedriegers zijn de HEER een gruwel, wie waarachtig handelen, zijn hem welgevallig

Spr 15:26 - Kwade gedachten zijn de HEER een gruwel, vredige woorden zijn zuiver.

Spr 28:9 - Als je geen gehoor geeft aan de wet, is zelfs je gebed de HEER een gruwel.

Zo zijn er nog veel meer te noemen. Ik zou ook niet weten waarom je de ene zonde zwaarder ziet dan de andere zonde. Als je een zonde doet, heb je ook direct tegen de hele wet gezondigt.
- Home is in my head -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 sep 2005 12:50

Zo zijn er nog veel meer te noemen. Ik zou ook niet weten waarom je de ene zonde zwaarder ziet dan de andere zonde. Als je een zonde doet, heb je ook direct tegen de hele wet gezondigt.
En waar heb ik gezegt dat een zonde zwaarder weegt dan de andere? En die 4 spreuken zijn nog steeds van toepassing..

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 sep 2005 13:29

Raido schreef:
En waar heb ik gezegt dat een zonde zwaarder weegt dan de andere? En die 4 spreuken zijn nog steeds van toepassing..

Raido schreef:
Bij die wetten staat niet bij dat het de HEERE een gruwel is

Hieruit maak ik op dat je gradaties maakt in zonde.

Verder is Spreuken nog van toepassing. Maar in Leviticus staan er regels voor et volk van Israel. Nu worden er ook geen mensen meer gestenigd omdat ze een vloek hebben uitgesproken of de zondag niet heiligen. Er zijn dus blijkbaar dingen veranderd.
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”