Sjonge, wat een rotdienst heb ik achter de rug!
Eén bewoner is altijd thuis op dinsdag. Hij zit in een rolstoel en gaat hard achteruit. Het volgende verhaal was volgens mij echter meer aandacht vragen dan dat de zorg die ik bood echt noodzakelijk was...
's Ochtends krijgt hij van 10 tot 11:30 een vrijwilligster die met hem gaat wandelen/spelletje doen, enz. Nu heeft ie me vandaag en vorige week dinsdag al 2 keer hetzelfde geflikt. Om half 10 dronken we koffie. De vrijwilligster dronk om 10 uur ook nog een bakje mee. Om 10.15 wilde ze met de bewoner gaan wandelen. Hij zat echter in zijn elektrische rolstoel, dus ik ging hem overzetten in de duwrolstoel. Had ik hem er bijna inzitten - hij hing in de tillift - zegt ie: "Eigenlijk moet ik even naar de WC."

Ik vroeg of hij het niet kon ophouden tot na het wandelen, erg vervelend voor de vrijw. namelijk. Nee, hij moest hééél nodig, zei hij. Ik hem op de WC gezet, na een kwartiertje weer naar hem toe, had ie niks gedaan... Grrr! Ik hem even kort gezegd dat ik ervan baalde. Hem toen tot etenstijd genegeerd, zodat hij wel voelde dat dit geen leuke grap was.
Om half 2 werd hij door de fysio op bed gelegd. Zijn moeder kwam op bezoek. Om 14:15 kwam ze naar me toe: "Alarm, hij is nat!" (Hij heeft en katheter, die afgesloten wordt met dop) Gelukkig was er inmiddels al een andere collega aanwezig. Hem samen gewassen, verkleed en in de stoel gezet. Nog geen 5 minuten later komt moeder weer: Hij moet plassen...

Maar ze kon niet bij het slangetje van zijn katheter. Wij hem uit de stoel gehesen, willen we het slangetje goed doen, vliegt het dopje eraf, dus alle urine komt op de badkamervloer terecht...
Het allerergste was niet, dat we hem voor de 2e keer moesten verschonen, maar dat hij ons op een gemene manier zat uit te lachen! Oh, wat kan ik dáár chagrijnig van worden! Toen we hem erop wezen, dat het niet iets om te lachen was, bleef hij lachen. Omdat zijn moeder (die is al 78) erbij was, ben ik er niet op ingegaan, maar ik was echt woest!
Bah, soms is werken in de zorg echt niet leuk!