Raido schreef:wel moeten we in ons achterhoofd houden dat God de vrouw aan de MAN gaf (opdat hij niet eenzaam zou zijn; okay dat kun je ook oplossen met een man-man relatie, maar je snapt de gedachtegang). God gaf de vrouw dus aan de man, en ze waren een vlees; al voor de zondeval. God was te vreden
Vanuit dat oogpunt zeg ik dat de vrouw expliciet voor de man bedoeld is, dat komt in de rest van de schrift ook naar voren,
Froske schreef:ik denk dat je tegenwoodig de teksten uit leviticus niet meer kunt gebruiken om homosexualiteit af te keuren. In het nieuwe testament gaat het duidelijk over wat anders.
Ik denk dat Raido in theorie wel gelijk heeft. In de Bijbel wordt vaak expliciet aangeven dat de verhouding tussen man en vrouw model staat voor de verhouding van Christus met Zijn Kerk.
Het punt is alleen dat tussen die vaststelling dat de man bij de vrouw hoort, en de dagelijkse realiteit de zondeval zit. De zondeval is de grote spelbreker in dit pact. Bij alle verwijzingen van God / Christus naar het huwelijk komt dat verschil ook duidelijk aan de orde. Denk bijvoorbeeld aan de discussie die Jezus met de schriftgeleerden en zijn dicipelen had over echtscheiding. Jezus wees erop dat de volmaakte manier de enige juiste manier was (hij sprak als het ware over de paradijselijke situatie). De schriftgeleerden en dicipelen gaven daarna aan dat dit haaks staat op de/hun dagelijkse praktijk.
Ook het verhaal dat Romeinen 1 niet op ons (als homo) zou slaan klopt volgens mij niet helemaal. Het zou eventueel zo kunnen zijn dat Paulus iets anders bedoeld in dit hoofdstuk maar toch is het indirect aan ons (+ alle hetero's) geadresseerd. Romeinen 2 probeert te voorkomen dat iedereen z'n pootje te snel terug trekt.
Een hetero mag op grond van de scheppingsorde best zeggen dat het eigenlijk man+vrouw zou moeten zijn maar dan zegt hij kijkend naar Romeinen 2 nét te weinig... De conclusie zou moeten zijn: op grond van de scheppingsorde zou het eigenlijk een niet gevallen man+vrouw moeten zijn. Als je het zo zegt staan de homo en de hetero op dezelfde lijn, met dezelfde achterstand voor hetzelfde probleem. Én met dezelfde oplossing... Was het niet Jezus die door zijn tussenkomst op de bruiloft te Kana water in wijn veranderde? Door tussenkomst van Jezus als borg kon iedereen zeggen: dát smaakt naar meer!