caprice schreef:Kaw schreef:caprice schreef:Kaw schreef:De Saambinderbroertjes zoals Moerkerken en de Wit, maar ook Hakvoort, Blok, Beens en vast nog een boel mensen hebben inmiddels een volkomen hypercalvinistische kijk op de zaken, dus toenadering lijkt me geen probleem meer.
Daarnaast heb je nog luizen in de pels zoals Vreugdenhill, Harinck, v.d. Net en misschien ook wel Meeuse. Tis wachten totdat het curratorium zulk volk eruit gefiltert heeft.
Wat is dat nu voor gedachtegang.
Vertel me wat er fout aan is?
Allereerst dat je hier namen van mensen die je misschien niet eens kent of gehoord hebt zomaar in het openbaar een stempel opplakt. Degenen die je bericht lazen vormen zich ongemerkt een vooroordeel tegen deze predikanten. Ik kan erover meepraten, want ik merkte dat ik een tijd terug minder van Moerkerken moest hebben. Totdat ik een preek van hem hoorde. Zo'n man wordt gewoon in een kwaad daglicht gezet en dat is niet terecht.
Jij hebt een vooroordeel over een vooroordeel.

Jij gaat er vanuit dat ik klakkeloos mensen kan beinvloeden.
Ik heb twee boeken van hem gelezen en lees braaf elke saambinder. Als hij anders preekt, nou fijn, maar dan is hij niet consequent in de saambinder en in zijn boeken.
caprice schreef:Ten tweede worden in je bericht de predikanten in twee (uiterste) kampen verdeeld en tegen elkaar opgezet.
Daar heb je gelijk in. De predikanten doen het zelf ook. Blok tegen Vreugdenhil, en andersom. Ik heb Meeuse ook wel eens een veeg horen geven. En wat dacht je van Hakvoort. Ze noemen misschien niet altijd namen, maar zorgen er wel voor dat iedereen in de kerk weet wat de dominee bedoelt.
caprice schreef:Ten derde ga je er bijna automatisch vanuit dat behalve genoemde namen van predikanten die niet in jouw straatje passen er 'vast nog wel een heleboel van zijn.'
Ik ken niet iedere dominee. Niet van het 1ne kamp en niet van het andere kamp.
caprice schreef:Ten vierde probeer je een verkeerde indruk van het curatorium te brengen alsof het een vergadering is waar de paus en zijn trawanten wel eens eventjes zullen bepalen welke bisschoppen er toegelaten worden, terwijl juist in diepe afhankelijkheid van God een beslissing genomen wordt.
En ik vraag me eigenlijk ook af hoe het curatorium van tevoren al kan weten hoe iemand zal gaan preken?
Daar worden niet alleen vragen gestelt over je bekering en je roeping, maar ook hoe je over bepaalde dogma's denkt. Tezamen denk ik dat ze een heel goed beeld hebben hoe een dominee gaat preken. Ook door de opleiding worden de predikanten gevormt. Sorry hoor maar je moet wel blind zijn om niet te zien dat er alleen een bepaald slag volk door de keuring heen komen. (No offence tot hun oprechtheid hoor!)
caprice schreef:Kaw schreef:caprice schreef:Welke Blok bedoel je trouwens? P. of L.?
Blokuur Blok, volgens mij uit Nunspeet. Ken z'n voorletter niet.
L. Blok is predikant te Ermelo terwijl P. Blok (84 jaar oud) met emeritaat is, maar nog wel preekt. Hij woont in Lunteren.
Als een predikant het woord zonde tegenwoordig in de mond neemt is het gelijk een prediker van hel en verdoemenis. Dat zei iemand ook die onder de prediking van ds. W.C. Lamain kwam, al jaren. 'Altijd maar hel en verdoemenis', zei hij, maar toen God hem stilzette kwam hij erachter dat hij al die jaren selectief had geluisterd. Heel gespitst op het ene en afwerend op de evangelieprediking, onbewust.
Het steekt mij dan ook dat je predikanten die een eerlijk schriftuurlijke prediking hebben van ellende-verlossing-dankbaarheid betitelt al hel-en-verdoemenis-dominees.
Het doet mij pijn (maar dat zal wel wederzijds zijn) dat jij mij betiteld als vijand van de rechte prediking. De hel-en-verdoemenis dominees die zeggen dat ze ellende-verlossing en dankbaarheid preken, komen nooit verder dan de eis van ellendekennis en een opsomming van kenmerken van de ware gelovige.
Das geen evangelie Caprice. Het evangelie is
1. laten zien dat je een zondaar bent.
2. Laten zien dat Christus er is en dat je die nodig hebt.
3. Laten zien dat Christus ook jou verlosser wil zijn en je aansporen om tot Hem te gaan met je zonden. En God danken dat Hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft.
caprice schreef:Hoe vaak heb je trouwens al in de Gereformeerde Gemeenten onder de bediening des Woords mogen verkeren?
2,5 jaar * 26 weken * 2 preken = 130 preken.