Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 10:53

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 03 jun 2008 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 jun 2008 10:53

Alphonsus schreef:Toch geeft investeren nu (in duurdere voeding) een ruime beloning naar de toekomst.

Dan maar wat minder luxe artikelen aanschaffen.

Daarbij zijn er twee inkomens bij jullie. Wij leven van een inkomen.

Er zijn ook mensen die geen geld hebben voor die luxe artikelen en die écht op de kleintjes moeten letten hoor...

Overigens snap ik niet hoe jij erbij komt dat ik 2 inkomens heb, ik heb m'n eigen huishoudentje en met stufi en 2 bijbaantjes is dat nog altijd geen vetpot.. zeker niet als je ook nog wilt sparen voor een bruiloft.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 10:55

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 04 jun 2008 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 10:58

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 03 jun 2008 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 jun 2008 10:59

Ja. Dat doet er toch totaal niet toe, of het wel of geen dubbel inkomen is?
Ik ben niet van plan ons dubbele inkomen helemaal uit te geven, daar werken we niet voor!
Mijn man werkt voor het huis en alle vaste lasten, ik voor boodschappen en om te sparen.
Je doet net of mensen met dubbele lonen zomaar even alles zouden moeten kunnen betalen. En al zou dat kunnen, dan nog zou ik het niet doen.
En ik let nog net zo goed op wat we kopen, als toen we op 1 loon leefden (nouja, dat was tot net voor we trouwden, toen we al wel de sleutel van ons huis hadden). Waarom zou je dat niet doen? Dat snap ik niet zo
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 jun 2008 11:00

Alphonsus schreef:Trek bij jou mijn uitspraak terug, sorry :oops: :oops:
't Is oké, gewoon niet te snel je conclusies trekken :wink:. Gelukkig is voor mij 't einde van deze periode wel in zicht, 'k hoop deze zomer af te studeren en heb al een baan. :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2008 11:17

MissF schreef:Ja. Dat doet er toch totaal niet toe, of het wel of geen dubbel inkomen is?
Ik ben niet van plan ons dubbele inkomen helemaal uit te geven, daar werken we niet voor!
Mijn man werkt voor het huis en alle vaste lasten, ik voor boodschappen en om te sparen.
Je doet net of mensen met dubbele lonen zomaar even alles zouden moeten kunnen betalen. En al zou dat kunnen, dan nog zou ik het niet doen.
En ik let nog net zo goed op wat we kopen, als toen we op 1 loon leefden (nouja, dat was tot net voor we trouwden, toen we al wel de sleutel van ons huis hadden). Waarom zou je dat niet doen? Dat snap ik niet zo

Bij ons is het precies hetzelfde: mijn mans salaris gaat op aan vaste lasten, dat van mij gebruiken we voor boodschappen, kleren, ed. De rest gaat op de spaarrekening.
En nee, ik ga ook echt niet aan biologisch voedsel beginnen! Veel te duur. Als ik nu boodschappen ga doen, koop ik expres al veel B-merken, dingen die in de aanbieding zijn, etc, gewoon omdat ik anders veel te veel geld kwijt ben. Want ondanks dat we twee salarissen hebben, moeten we nog echt wel opletten wat we kopen, anders kan ik niet zoveel sparen als ik nu doe.
Afbeelding

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 11:18

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 04 jun 2008 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 11:20

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 03 jun 2008 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 jun 2008 11:22

Alphonsus schreef:
MissF schreef:Ja. Dat doet er toch totaal niet toe, of het wel of geen dubbel inkomen is?

Inkomen uitgeven aan goede bio-voeding onderstreept toch jouw stelling.

Volgens mij helemaal niet. Ik zei nogal duidelijk dat ik dat dus NIET zal doen, nooit niet, of we nu op 8 lonen of op een halve leven
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 03 jun 2008 11:22

Hmm, ik vind het wel interessant om na te denken over biologisch voedsel, mn. vlees. Hebben we niet de verantwoordelijkheid om niet alleen voor goedkoop te kiezen maar ook voor 'goed'. We moeten de schepping onderhouden, zou dat niet tot de keuze 'moeten' leiden van biologisch vlees. Ook hebben we onze naaste lief, zou dat moeten betekenen dat we max havelaar koffie drinken, en geen kleren kopen die gemaakt zijn door kinderen van 6? Dat zie je idd in de portemonnee, want ik denk dat alles idd. 2 keer zo duur is. Zelf vind ik het wel lastige keuzes, mijn man is vegatariër, maar als ik een keertje (ong 1 keer in de week) vlees eet dan is dat niet biologisch dat is nl. zo duur. Maar ja, ik heb wel een taak om verantwoord met de schepping om te gaan. Lastig... Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jun 2008 11:24

wij eten helemaal niks luxe maar ik wil wel proberen om wat biologisch voedsel te gaan eten.... vooral de yoghurt/vla etc. is gewoon lekkerder (zonder die chemische rotzooi als geur en kleur stoffen er in). Het is duurder ja.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 11:34

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 03 jun 2008 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jun 2008 11:42

esli schreef:Hmm, ik vind het wel interessant om na te denken over biologisch voedsel, mn. vlees. Hebben we niet de verantwoordelijkheid om niet alleen voor goedkoop te kiezen maar ook voor 'goed'. We moeten de schepping onderhouden, zou dat niet tot de keuze 'moeten' leiden van biologisch vlees. Ook hebben we onze naaste lief, zou dat moeten betekenen dat we max havelaar koffie drinken, en geen kleren kopen die gemaakt zijn door kinderen van 6? Dat zie je idd in de portemonnee, want ik denk dat alles idd. 2 keer zo duur is. Zelf vind ik het wel lastige keuzes, mijn man is vegatariër, maar als ik een keertje (ong 1 keer in de week) vlees eet dan is dat niet biologisch dat is nl. zo duur. Maar ja, ik heb wel een taak om verantwoord met de schepping om te gaan. Lastig... Ik ben wel benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.

Juist, dat vind ik dus ook.
Veel mensen hebben zoitts van: ja dahaag, het is allemaal al zo duur, dan moeten we minder sparen etc.
Weet je, als ik het als student kan presteren om behalve vlees heel veel biologisch te kopen, dan denk ik dat veel meer mensen dat kunnen. Maar je moet het wel wíllen.
Waar is onze verantwoordelijkheid? Ik doe wel een lichtje minder aan. Prima, maar waarom niet allebei? Nu merken we er misschien nog weinig van hoe beroerd de wereld er aan toe is. Maar al die armoede en natuurrampen, doet het ons dan helemaal niks?!
Dat is echt niet alleen maar eindtijd die ingeluid wordt hoor, dat is gewoon onze eigen stomme schuld. En we kunnen er heus wel wat aan doen. Beseffen we wel in wat voor luxepositie wij zitten?
Wij hebben een keuze! Wij kunnen ervoor kiezen om bewust het ene voedsel wel te kopen en het andere niet.
Hoeveel voedselrellen moeten er ontstaan voor het rijke westen een beetje wakker wordt?
Ik ben heus geen heilig boontje, maar ben me de laatste tijd (mede door de Micha-cursus) wel veel meer gaan beseffen dat we wel duidelijk een keuze kunnen maken.

Bekijk dit filmpje maar eens!
http://www.vpro.nl/programma/vettehonger/
pobody's nerfect

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 03 jun 2008 11:59

ik had het zondag nog over met m'n zus en zwager, mijn zus werkt in een voedingsnatuur winkel. Toen hadden we het over biologisch voedsel, als er er geen EKO tekentje op het produkt staat (of een nummer) dan is het niet biologisch (terwijl het wel op het produkt staat, dus daar moet je ook goed op letten).

Terug naar “Archief”