Gershwin schreef:Elladan, je zwetst man

zo'n beetje alle argumenten die je tegen elektrische gitaar en voor orgel gebruikt, zijn omkeerbaar.
Klopt, maar dat ga ik zelf natuurlijk niet zeggen.
'Organist die speelt voor en na de dienst', ja, leuk. Kan een el.git. niet evengoed bedoeld zijn om de gemeente 'weer op de samenzang te richten', 'om aan te geven dat er weer een couplet komt'?
Natuurlijk... ware het niet dat in een ordinair café of een huiskamer diezelfde el.gitaar als achtergrondmuziek speelt. Gewenning is wat dat betreft belangrijk. Een el.gitaar op de achtergrond maakt écht geen indruk...

'Tussenspel, om op adem te komen', kan evengoed met elektrische gitaar, mijn waarde.
Natuurlijk, maar het was een reactie op de stelling dat het orgelspel daar 'nutteloos' was. Ik zei niet dat deze functie niet door een el.gitaar of weet ik wat vervuld kan worden!? Enkel béter door een orgel, ivm die gewenning.
'Psalm 150 een volksliedje'? Prove it. En dan nog: volksliedjes ongeschikt voor de eredienst? Oja? Waarom?
Geen zinnig lied zal ooit zeggen dat álle instrumenten in een eredienst gebruikt moeten worden... en dus is het een volksliedje. Het gaat namelijk om vermaak van de mensen, en of dat tot eer van God is maakt dan niet uit.
Eredienst = heilig. Volksliedje = niet heilig. Zegt dat genoeg? Je gaat toch "Heb je even voor mij?" niet in de kerk zingen?! A. het is belachelijk lelijke rotzooi, en B. het is ménsgericht, zoals typisch is voor volksliedjes.
"Het orgelspel tijdens de collecte dient om de gemeente gericht te houden op de dienst, het geven van de gaven"? Keep believing.. Ik heb andere ervaringen. Je hebt door het orgelspel vaak niet eens door dat er een collectezakje langskomt en het helpt zeker niet ter concentratie op de dienst, bij mij.
Hmm? Werk dan met een doorgeefcollectezak...

Vertrouwend op de eerlijkheid van de meeste mensen. (NAIEF! Maar goed...)
Doorgeefcollectezak zorgt dat je aandacht op het 'moment Geef' op de collecte is gericht, en verder richt het spel je dan weer op de dienst. Op God, dus eigenlijk.
"Het is een hatelijke bewering om anders te beweren." Is dat zo? Toon eerst maar eens aan dat dát de functie is, en dat die ook werkt. Waarom hatelijk?
Goede vraag. Op een gegeven moment komt iedereen tot de ontdekking dat een bepaald standpunt niet houdbaar is... toch?

"De organist richt zichzélf tot God"? Hoe weet je dat? Kan dat niet ook voor een gitarist gelden?
"Aangezien daarnet gebleken is dat AL je voorbeelden foutief waren, daarmee je argumenten 'void' zijn en je beweringen dus ongegrond en niet onderbouwd, denk ik dat je je moet gaan bezinnen op ófwel je redeneringsvermogen, óf God om inzicht moet vragen."
Hoe korter door de bocht, hoe sneller je er uit vliegt. Jij God wel om inzicht gevraagd voor je dit ging posten?

aan je redeneringsvermogen ontbreekt toch een en ander, in elk geval...
Hmm ja... komt misschien omdat ik te ver doorging. Laten we het houden op 'een brug te ver', alhoewel ik nog wel mijn mening aangedaan ben. Enkel is en wás die niet zó extreem als ik probeerde te verdedigen.
Klaas schreef:Parousia gemeente?
Nou ja... dát zegt op zich niks. Maar idd... hoewel mijn mening érg ver deze lijn volgt, was ik het er op een bepaald moment zélf niet meer mee eens.

Dom.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."