Bidden voor het eten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jan 2005 19:29

joepie schreef:Je haalt de hel te pas en te onpas in een discussie, daarmee maak je dat ik je steeds minder serieus ga nemen.

Dat je me daarom steeds minder serieus gaat nemen, zegt meer iets over jou dan over mij. Jij neemt blijkbaar alleen mensen serieus die hetzelfde als jij denken. Ik neem iedereen serieus, daarom ga ik ook overal op in. Ik hou van mijn medemensen en kan het niet laten ze ernstig te waarschuwen. Dat ik daardoor niet serieus genomen wordt, is, (niet onverschillig bedoeld), niet mijn probleem. Ik heb gedaan wat ik moet doen en ben er vrij van.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 jan 2005 19:35

jas schreef:
Yael schreef:Hoe bedoel je buitensporig veel over de hemel? volgens mij kan daar niet genoeg over gepraat worden de heerlijkheid in Jezus Christus en het eeuwige leven bij Hem.

En er hoort inderdaad ook over de hel gepraat te worden als waarschuwing.
Al kan niemand voor een ander uitmaken naar welke bestemming hij of zij toereist dat weet deze persoon als het goed is zelf. zolang je nog buiten Jezus ben reis je naar de hel. Maar ben je door Jezus gereinigt van je zonden dan weet je dat je voor altijd bij Hem mag zijn als je sterft.

De meeste mensen willen dat niet weten. Ze stoppen dat gevoelvan onbekeerdheid het liefst zo diep mogelijk weg. Daarom moeten we daar ook aan ontdekt worden Yael.

ja? en waar beweer ik het tegendeel?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jan 2005 21:16

jas, je voelt je niet geroepen om op straat te gaan evangeliseren. Dat roept de volgende gedachten bij me op.
1. jas en gevoel? Je moet de bijbel lezen, niet op je gevoel af gaan.
2. Luister je wel naar God? Vraag je wel of Hij je wil gebruiken? Elke christen heeft trouwens de roeping om te evangeliseren, maar niet elke christen heeft de gave om op straat mensen daarover te vertellen.
3. Voel je je wel geroepen om hier op refoweb te 'preken'?

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 29 jan 2005 21:22

brammetje schreef:Zeg ik dit dan ?

Ik had over deze zin in je vorige post heen gelezen;
Natuurlijk vaste tijden zijn prima maar er zijn zoveel momenten
hierdoor kreeg ik de indruk dat je alleen op de doorlopende communicatie met de Here doelde. Maar idd, zoals je dus al had opgemerkt, vaste tijden of gelegenheden horen er ook bij.

Ik verbaas me trouwens over de off-topic discussie die sommigen hier menen te moeten voeren. Vooral over de hardheid en negatieve insteek ervan naar elkaar toe. Als je zoveel moeite hebt met elkaar....laat het dan even liggen en spreek elkaar over een tijdje weer zou ik zeggen. Geef de geest de ruimte om je zachtmoedig te maken en de ander hoger dan jezelf te achten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jan 2005 00:36

Yael schreef:
jas schreef:
Yael schreef:Hoe bedoel je buitensporig veel over de hemel? volgens mij kan daar niet genoeg over gepraat worden de heerlijkheid in Jezus Christus en het eeuwige leven bij Hem.

Al kan niemand voor een ander uitmaken naar welke bestemming hij of zij toereist dat weet deze persoon als het goed is zelf. zolang je nog buiten Jezus ben reis je naar de hel. Maar ben je door Jezus gereinigt van je zonden dan weet je dat je voor altijd bij Hem mag zijn als je sterft.

De meeste mensen willen dat niet weten. Ze stoppen dat gevoelvan onbekeerdheid het liefst zo diep mogelijk weg. Daarom moeten we daar ook aan ontdekt worden Yael.

??zeg ik dat? Ik bevestig toch juist wat je zegt?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 jan 2005 01:05

Lalage schreef:jas, je voelt je niet geroepen om op straat te gaan evangeliseren. Dat roept de volgende gedachten bij me op.
1. jas en gevoel? Je moet de bijbel lezen, niet op je gevoel af gaan.

Wat een oordeel. Als ik geen gevoel had was ik hier al lang weg vriend.
Ik lees de Bijbel én heb gevoel. Kan dat allebei? Of zijn Bijbellezende christenen, gevoelloze christenen volgens jou? Wat een dwaze theorie.
Lalage schreef:2. Luister je wel naar God? Vraag je wel of Hij je wil gebruiken? Elke christen heeft trouwens de roeping om te evangeliseren, maar niet elke christen heeft de gave om op straat mensen daarover te vertellen.

Luister jij naar God? Vraag jij wel of Hij je wil gebruiken? Ik kan daar vrijmoedig ja op antwoorden. Maar tevens vraag ik ook of Hij me er voor wil bewaren een leugenleer te brengen. Niet elke christen heeft de gave om op straat te evangeliseren. Ik heb dat dus niet. Nog niet.
Lalage schreef:3. Voel je je wel geroepen om hier op refoweb te 'preken'?

Ik voel me geroepen om leugens te bestrijden. Ik kan het niet hebben dat de reformatorische gezindte haar christelijk erfgoed zo verkwanselt. Ik kan niet anders dan daar tegen 'preken'. Het valt me trouwens altijd op hoe hier de waarheid bestreden wordt. Je kunt de hier de meest goddeloze dingen beweren en iedereen vind je aardig, maar kom niet met het Woord als een tweesnijdend zwaard want dat wekt soms hevige agressie op.
Als ik bijv. zou beweren dat Christus voor iedereen gestorven is, neemt iedereen me in die mening serieus. Let wel: ik zeg niet dat iedereen het daarmee eens is. Maar als ik zeg dat ik niet ga evangeliseren op straat omdat het ongeroepen preken een gang naar de hel is, krijg ik te horen dat ik niet meer serieus genomen wordt omdat ik (weer) over de hel begin. Er wordt hier amper over de hel gesproken omdat men er blijkbaar van uit gaat, dat iedereen hier wel 'bekeerd' is. Ik, en nog een paar anderen, doe dat dus niet. Maar het is als in de dagen van Micha toen Achab over hem zei; "maar ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteert, maar kwaad". 1 Kon. 22:8. En zo is het hier vaak ook. Niet dat ik een profeet ben, dat zij verre, maar wel vind ik dat er weinig goeds en zuivers te horen is hier. Ik kan dan toch echt niet 'sparend' mensen op gronden buiten Christus de hemel in prijzen.
Ik moet dan met Asaf zeggen; "Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen". Ps. 73:15. Ik ga niet de ware kinderen van God stenen voor brood verkopen, en de eigengerechtigde godsdienst melk en honing voorhouden.
Maar om op dat bidden terug te komen, wat is bidden eigenlijk, is daar een definitie van te geven? Daar ben ik wel eens beniewd naar. Is het God een verlanglijstje voorleggen, of wat?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jan 2005 09:17

Ah dank voor de antwoorden, jas. Ik begrijp dat je het goed bedoelt en ik snap ook dat je je echt zorgen maakt over of mensen wel bekeerd zijn, dat is mijns inziens terecht!

Maar jas, hoe zorg jij dat je bidt? Hoe pak je het aan? Bid je lang voor het eten of neem je er op een ander tijdstip de tijd voor? Hoe zorg je dat je gedachten niet afdwalen?

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Bidden voor het eten.

Berichtdoor Carl » 30 jan 2005 10:07

cornelis schreef:Beste mensen.
Ik loop al een tijdje met een vraag.
Wij bidden altijd voor het eten en na het eten danken we.
Maar de vraag is,als ik Gods Zegen vraag over het voedsel,hoe moet ik dat nu zien.
Want Hij heeft het al gezegend,het koren heeft Hij laten groeien,en zo ook de aardappels en groenten en nog zo enorm veel meer.
Ik heb meer behoefte om te danken voor het eten.
Natuurlijk hebben we al een oplossing voor het eten het Onze Vader en na het eten,het dankgebed.
Bidden of te wel danken voor het ons uit genade geschonken voedsel moeten nooit verzuimen.
Overal,of het nu het op werk is of de school of op een terrasje,vergeet nooit de Here God te danken.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie,s,want ik ben toch niet de enige met deze vraag.
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Hoi Cornelis,

wat een vreemde dingen lees ik hier .....
* voedsel 'uit genade geschonken'....? Hoezo? Je hebt er als mens toch eerlijk voor gewerkt en een arbeider is toch zijn loon waard?

* God is onze Vader en tegelijkertijd Vader van alle mensen. Jesus roept ons op om Hem te vertrouwen in alle dingen. Een Vader die voor Zijn kinderen zorgt (en God doet dat op volmaakte wijze) handelt niet 'uit genade' maar uit Liefde.

* bidden voor en na het eten wordt op zeker moment een gewoonte. En een gewoonte verliest per definitie op zijn mi nst iets van de echtheid die een spontaan gebed heeft.
Gebeden die uit gewoonte uitgespoken worden bereiken God niet.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

joepie

Berichtdoor joepie » 30 jan 2005 12:04

Carl schreef: bidden voor en na het eten wordt op zeker moment een gewoonte. En een gewoonte verliest per definitie op zijn mi nst iets van de echtheid die een spontaan gebed heeft.

je broer
Carl

OWH!
En hoe was dat dan in de tempel? Waar op vaste tijden gebeden MOEST worden? Die bereikten God dus niet?

Elk gebed bereikt God. Of je dat nu op vaste tijden uitspreekt of doet op een moment die van te voren niet gepland was.
Het is gewoon goed om op vaste tijden te bidden, dat zijn alleen maar goede gewoontes.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 jan 2005 12:39

Ik persoonlijk denk dat het ene het andere niet uitsluit.
Het is altijd goed een vaste gebedstijd te hebben. 's Morgens bij het opstaan, 's avonds bij het slapengaan, ergens in de middag of rond de maaltijden. Doet er niet toe.
Maar het kan ook zijn dat je "de hele dag" bidt - dat er een regelmatig contact is tussen God en de mens. Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat ons bidden oprecht is. God ziet het hart aan, ook in het gebed. Ik denk aan wat Jezus ons leerde in de gelijkenis van de Farizeeër en de tollenaar...

Voor mij is bidden eigenlijk een voortdurende lijn met God. Ik schreef al eerder, dat Hij mijn Tochtgenoot is. Hij loopt met mij mee. En zo kan en mag ik alles delen wat mij bezig houdt. Eerder schreef ik dat als je samen wandelt je ook gewoon stil kunt zijn... Het verschil tussen een wandeling van mij en een medemens en van mij en God is, dat God óók mijn gedachten kent, dus weet wat er in mij omgaat als ik stil ben.

Riska

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 30 jan 2005 12:41

helemaal mee eens, Riska.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 30 jan 2005 12:42

joepie schreef:
Carl schreef: bidden voor en na het eten wordt op zeker moment een gewoonte. En een gewoonte verliest per definitie op zijn mi nst iets van de echtheid die een spontaan gebed heeft.

je broer
Carl

OWH!
En hoe was dat dan in de tempel? Waar op vaste tijden gebeden MOEST worden? Die bereikten God dus niet?

Elk gebed bereikt God. Of je dat nu op vaste tijden uitspreekt of doet op een moment die van te voren niet gepland was.
Het is gewoon goed om op vaste tijden te bidden, dat zijn alleen maar goede gewoontes.

Ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik bedoel, Joepie.

je broer
Carl

joepie

Berichtdoor joepie » 30 jan 2005 13:10

Carl schreef:
joepie schreef:

je broer
Carl

OWH!

Dus niet echt anders had ik niet gereageerd :?

Ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik bedoel, Joepie.

je broer
Carl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2005 15:47

cornelis schreef:Beste mensen.
Ik loop al een tijdje met een vraag.
Wij bidden altijd voor het eten en na het eten danken we.
Maar de vraag is,als ik Gods Zegen vraag over het voedsel,hoe moet ik dat nu zien.
Want Hij heeft het al gezegend,het koren heeft Hij laten groeien,en zo ook de aardappels en groenten en nog zo enorm veel meer.
Ik heb meer behoefte om te danken voor het eten.
Natuurlijk hebben we al een oplossing voor het eten het Onze Vader en na het eten,het dankgebed.
Bidden of te wel danken voor het ons uit genade geschonken voedsel moeten nooit verzuimen.
Overal,of het nu het op werk is of de school of op een terrasje,vergeet nooit de Here God te danken.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie,s,want ik ben toch niet de enige met deze vraag.
Een vriendelijke groet van Cornelis.

Ik bid meestal niet op school voor mijn eten.... op het werk deed ik het meestal ook niet. Ik schaam me er absoluut niet voor maar het is niet prettig om dat te doen in een volle kantine vol pratende mensen.... bovendien kun je moeilijk een halve pauze stilte van ze vragen dus het wordt dan altijd een kort gebedje. Zelf schiet ik daar niet veel mee op, het enige wat ik er mee zou kunnen bereiken is dat het een gewoonte zou worden.... Nee, ik denk dan liever: dank U voor dit eten. En als ik wil bidden.... ga ik lekker naar mijn "binnenkamer".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 jan 2005 20:40

jas schreef:
Yael schreef:
jas schreef:

??zeg ik dat? Ik bevestig toch juist wat je zegt?

haha ok sorry dan ik het anders opgevat :wink: kan gebeuren toch? :P

Terug naar “Archief”