Lalage schreef:jas, je voelt je niet geroepen om op straat te gaan evangeliseren. Dat roept de volgende gedachten bij me op.
1. jas en gevoel? Je moet de bijbel lezen, niet op je gevoel af gaan.
Wat een oordeel. Als ik geen gevoel had was ik hier al lang weg vriend.
Ik lees de Bijbel én heb gevoel. Kan dat allebei? Of zijn Bijbellezende christenen, gevoelloze christenen volgens jou? Wat een dwaze theorie.
Lalage schreef:2. Luister je wel naar God? Vraag je wel of Hij je wil gebruiken? Elke christen heeft trouwens de roeping om te evangeliseren, maar niet elke christen heeft de gave om op straat mensen daarover te vertellen.
Luister jij naar God? Vraag jij wel of Hij je wil gebruiken? Ik kan daar vrijmoedig ja op antwoorden. Maar tevens vraag ik ook of Hij me er voor wil bewaren een leugenleer te brengen. Niet elke christen heeft de gave om op straat te evangeliseren. Ik heb dat dus niet. Nog niet.
Lalage schreef:3. Voel je je wel geroepen om hier op refoweb te 'preken'?
Ik voel me geroepen om leugens te bestrijden. Ik kan het niet hebben dat de reformatorische gezindte haar christelijk erfgoed zo verkwanselt. Ik kan niet anders dan daar tegen 'preken'. Het valt me trouwens altijd op hoe hier de waarheid bestreden wordt. Je kunt de hier de meest goddeloze dingen beweren en iedereen vind je aardig, maar kom niet met het Woord als een tweesnijdend zwaard want dat wekt soms hevige agressie op.
Als ik bijv. zou beweren dat Christus voor iedereen gestorven is, neemt iedereen me in die mening serieus. Let wel: ik zeg niet dat iedereen het daarmee eens is. Maar als ik zeg dat ik niet ga evangeliseren op straat omdat het ongeroepen preken een gang naar de hel is, krijg ik te horen dat ik niet meer serieus genomen wordt omdat ik (weer) over de hel begin. Er wordt hier amper over de hel gesproken omdat men er blijkbaar van uit gaat, dat iedereen hier wel 'bekeerd' is. Ik, en nog een paar anderen, doe dat dus niet. Maar het is als in de dagen van Micha toen Achab over hem zei; "maar ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteert, maar kwaad". 1 Kon. 22:8. En zo is het hier vaak ook. Niet dat ik een profeet ben, dat zij verre, maar wel vind ik dat er weinig goeds en zuivers te horen is hier. Ik kan dan toch echt niet 'sparend' mensen op gronden buiten Christus de hemel in prijzen.
Ik moet dan met Asaf zeggen; "Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen". Ps. 73:15. Ik ga niet de ware kinderen van God stenen voor brood verkopen, en de eigengerechtigde godsdienst melk en honing voorhouden.
Maar om op dat bidden terug te komen, wat is bidden eigenlijk, is daar een definitie van te geven? Daar ben ik wel eens beniewd naar. Is het God een verlanglijstje voorleggen, of wat?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )