Jezus getrouwd?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 16:41

jas schreef:
Aragorn schreef:
Goddelijk zaad? :roll: God ben je met je geest lijkt me, er is niets goddelijks aan het lichaam (in de betekenis die we hier gebruiken), zoals je zelf al zei: puur vleselijk.

Jezus was: God in het vlees geopenbaard.

Klopt: in het vlees, en dus met alle bijkomstigheden van dien. Zoals daar zijn: zaadlozingen. Zijn geest was goddelijk, maar Zijn lichaam niet.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 dec 2004 17:08

Aragorn schreef: Zijn geest was goddelijk, maar Zijn lichaam niet.

Het ligt er maar aan welke verhouding tussen het goddelijke en menselijke je aanhangt. Ik houd het maar bij Chalcedon: onvermengd en ongescheiden.
Overigens ben ik het met je eens dat Christus in alles ons gelijk is geworden. Jezus heeft juist alle menselijke zwakheden verdragen, maar zonder zonde (Hebr 4,14-16).

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 dec 2004 19:26

surfer schreef:
Socrates schreef:ik wel, surfer niet, en dan zijn we uitgepraat denk ik.
zonder rationele argumenten kun je niet eens een goede discussie voeren. Ken je het principe: buitengewone claims vereisen een buitengewone bewijslast? Juist als je een wonder claimt, moet je dat zeer goed onderbouwen met bewijs. Bij alledaagse gebeurtenissen is dat niet nodig.

Als iemand bij jou komt met een heel ongeloofwaardig verhaal, wat is dan jou inschatting van de kans dat het verhaal inderdaad klopt of dat het verhaal verzonnen is? Die kans is vrijwel 0 % tegen vrijwel 100 %.

Zullen we over kansen in een ander topic verder gaan. Laten we om deze discussie zuiver te houden, wonderen niet uitsluiten en de Bijbel als uitgangspunt nemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 21:27

Yael schreef:weleens van ''geloof'' gehoord surfer?
:roll:

Ik zou het niet weten. In elk geval wel van ongeloof:

surfer schreef:
Socrates schreef:ik wel, surfer niet, en dan zijn we uitgepraat denk ik.
zonder rationele argumenten kun je niet eens een goede discussie voeren. Ken je het principe: buitengewone claims vereisen een buitengewone bewijslast? Juist als je een wonder claimt, moet je dat zeer goed onderbouwen met bewijs. Bij alledaagse gebeurtenissen is dat niet nodig.

Als iemand bij jou komt met een heel ongeloofwaardig verhaal, wat is dan jou inschatting van de kans dat het verhaal inderdaad klopt of dat het verhaal verzonnen is? Die kans is vrijwel 0 % tegen vrijwel 100 %.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 23:06

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Goddelijk zaad? :roll: God ben je met je geest lijkt me, er is niets goddelijks aan het lichaam (in de betekenis die we hier gebruiken), zoals je zelf al zei: puur vleselijk.

Jezus was: God in het vlees geopenbaard.

Klopt: in het vlees, en dus met alle bijkomstigheden van dien. Zoals daar zijn: zaadlozingen. Zijn geest was goddelijk, maar Zijn lichaam niet.

Ik heb nog niet echt tegenbewijs gezien voor mijn mening dat zaadlozingen met zondige dromen of gedachten gepaard gaan. Tenminste ik noem een enkele ontkenning hiervan geen bewijs. Om het maar eens plat te zeggen, om een zaadlozing te krijgen moet je *censuur* zijn. Je krijgt nl. alleen een erectie als reactie op zintuiglijke prikkels. Ik weiger te geloven dat Jezus dat ooit geweest is. Hier wordt een woord gecensureerd wat nb in de oudere SV gewoon altijd gebruikt is. nl. g. e. i. l.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2004 08:45

Nee dat is gewoon niet waar, je kunt ook een zaadlozing krijgen terwijl je slaapt, dan heb ik niet altijd zintuigelijke prikkels, maar of jij dat al een bewijs zult zien. En btw ik krijg vaak genoeg een erectie zonder giel te zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 09:32

Raido schreef:Nee dat is gewoon niet waar, je kunt ook een zaadlozing krijgen terwijl je slaapt, dan heb ik niet altijd zintuigelijke prikkels, maar of jij dat al een bewijs zult zien. En btw ik krijg vaak genoeg een erectie zonder giel te zijn.

Dat denk je dat je die prikkels niet hebt. Maar weet je wel dat je de meeste dromen niet eens onthoudt? Nou ja het gaat toch al giga offtopic hier, want de vraag was of Jezus getrouwd was.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2004 11:55

ja joh :S

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 11:48

Ah! Even weer eens een topic nieuw leven inblazen... Ik heb het doorgelezen, maar ik heb nergens argumenten gezien dat Jezus niet getrouwd zou kunnen zijn! Het is natuurlijk geen argument dat het niet zo is, omdat het niet in de bijbel staat. Ook niet als niemand hier een woord over rept, want dat is waarschijnlijk met meer zaken gebeurd. Het zondige element kan ook al niet, want dan zou God Zichzelf tegenspreken.
Ik zeg hier dus niet dat Jezus al dan niet getrouwd was, maar blijkbaar heeft men het niet belangrijk genoeg gevonden om dit in de bijbel te vermelden... Het doet ook niets af aan ons doel hier op aarde!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 13:13

Raptor schreef:Ah! Even weer eens een topic nieuw leven inblazen... Ik heb het doorgelezen, maar ik heb nergens argumenten gezien dat Jezus niet getrouwd zou kunnen zijn! Het is natuurlijk geen argument dat het niet zo is, omdat het niet in de bijbel staat. Ook niet als niemand hier een woord over rept, want dat is waarschijnlijk met meer zaken gebeurd. Het zondige element kan ook al niet, want dan zou God Zichzelf tegenspreken.
Ik zeg hier dus niet dat Jezus al dan niet getrouwd was, maar blijkbaar heeft men het niet belangrijk genoeg gevonden om dit in de bijbel te vermelden... Het doet ook niets af aan ons doel hier op aarde!

Als Jezus getrouwd was, dan heeft Hij Zijn huwelijkse plichten niet vervuld, want Hij was altijd onderweg met Zijn discipelen.
Jezus is getrouwd met Zijn Kerk en met elke ware gelovige persoonlijk.
Jesaja 54:5 "Want uw Maker is uw Man, HEERE der heirscharen is Zijn Naam; en de Heilige Israëls is uw Verlosser; Hij zal de God des gansen aardbodems genaamd worden"
En dat jij je gereformeerd durft noemen snap ik niet goed.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jan 2005 13:16

Petrus was getrouwd en die reisde ook van hot naar her :D

Raptor

Berichtdoor Raptor » 06 jan 2005 13:18

jas schreef:
Raptor schreef:Ah! Even weer eens een topic nieuw leven inblazen... Ik heb het doorgelezen, maar ik heb nergens argumenten gezien dat Jezus niet getrouwd zou kunnen zijn! Het is natuurlijk geen argument dat het niet zo is, omdat het niet in de bijbel staat. Ook niet als niemand hier een woord over rept, want dat is waarschijnlijk met meer zaken gebeurd. Het zondige element kan ook al niet, want dan zou God Zichzelf tegenspreken.

Als Jezus getrouwd was, dan heeft Hij Zijn huwelijkse plichten niet vervuld, want Hij was altijd onderweg met Zijn discipelen.
Jezus is getrouwd met Zijn Kerk en met elke ware gelovige persoonlijk.
Jesaja 54:5 "Want uw Maker is uw Man, HEERE der heirscharen is Zijn Naam; en de Heilige Israëls is uw Verlosser; Hij zal de God des gansen aardbodems genaamd worden"
En dat jij je gereformeerd durft noemen snap ik niet goed.

Ach, ik ben ook maar een mens... :wink:
Nou even serieus. Dan kunnen we er natuurlijk een punt van maken of Jezus altijd onderweg was (dan had hij ook geen huis nodig), we kunnen ons druk gaan maken of die huwelijkse plichten bijbels zijn of menselijk, we kunnen ons er druk om maken dat Jezus dan blijkbaar de discipelen afhield van die huwelijkse plichten, we kunnen ons er druk om maken of Jezus al dan niet getrouwd was. Maar mijn punt was of dit belangrijk genoeg was om in de bijbel te staan. Of ander gezegd: als iets niet in de bijbel staat, is het dan per definitie onwaar?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 jan 2005 13:32

Raptor schreef:Maar mijn punt was of dit belangrijk genoeg was om in de bijbel te staan. Of ander gezegd: als iets niet in de bijbel staat, is het dan per definitie onwaar?

Nee, daar heb je een punt. In de Bijbel staat alles wat wij moeten weten om zalig te worden. Niet alles wat wij zouden willen weten staat in de Bijbel. Ook het is idd niet zo, dat wat niet in de Bijbel staat, ook niet waar is. In de Bijbel staat niet dat Jezus getrouwd was. Maar uit Zijn geschiedenis en Zijn doel, kunnen we gevoeglijk aannemen dat dit niet het geval geweest is. Hij kwam nl. om de wil van Zijn Vader te doen; het mens zijn, de vleselijke natuur aannemen was geen doel op zich, maar een noodzaak. Daarnaast is het een onmogelijke gedachte dat Jezus natuurlijke nazaten verwekt zou kunnen hebben. Dat zouden dan een soort halfgoden geweest moeten zijn. Jezus doel was om de vloek der zonde weg te dragen en de breuk te herstellen tussen God en de mens. Als Paulus al zegt dat het huwelijk voor degenen die God willen dienen eigenlijk een soort ballast is, dan zou dit zoveel te meer nog voor Jezus gelden. Ik vind het persoonlijk een onzalige gedachte dat Jezus getrouwd zou kunnen zijn. Voor mezelf ben ik er wel uit dat dit niet het geval geweest is, maar tja, als men voor alles bewijs uit de Bijbel wil hebben, ben ik er nog niet uit. Het staat er in elk geval niet letterlijk in.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 jan 2005 15:50

lin schreef:Ik ben ook erg benieuwd waarom jullie wel denken dat Jezus getrouw was of juist waarom niet?!

Hij had wel een vriendin: Mariamagdalena :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jan 2005 15:54

wat bedoel je daarmee?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”