Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 dec 2004 19:45

surfer schreef:PS: als je een vakantiereisje van een paar 100 euro boekt, krijg je kleurige folders van hoe het daar uit ziet. Ik heb nog nooit een foldertje van de hemel gezien. Jij?

Check de bijbel. :wink:

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 21 dec 2004 22:53

surfer schreef:
rosechild schreef:nou ik mag dan niet gelovig zijn, maar denk niet dat ik door mijn leefwijze etc. in de (als die bestaat) hel terechtkom.
die kans lijkt mij ook zeer klein, rosechild. Per slot van rekening zijn de hemel en hel alleen maar van horen zeggen. Ooggetuigen zijn er niet.

Ik denk dat je Stefanus (Hand. 7:55) wel een ooggetuige mag noemen, evenals Johannes (Opb. 4-22).

surfer schreef:Nooit is er enig bewijs voor het bestaan van deze twee plaatsen geleverd, en daarom kun je ze rustig daar laten waar ze horen: in het rijk der fabelen.

Voor sommige zekerheden zijn geen bewijzen nodig.

surfer schreef:PS: als je een vakantiereisje van een paar 100 euro boekt, krijg je kleurige folders van hoe het daar uit ziet. Ik heb nog nooit een foldertje van de hemel gezien. Jij?

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik ben op reis naar een onvoorstelbaar mooi paradijs, niet voor een paar weken maar voor altijd, en lees in de bijbehorende 'folder' dat het me helemaal niets kost! Er is zelfs al voor mij geboekt...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 dec 2004 23:06

surfer schreef:
rosechild schreef:nou ik mag dan niet gelovig zijn, maar denk niet dat ik door mijn leefwijze etc. in de (als die bestaat) hel terechtkom.
die kans lijkt mij ook zeer klein, rosechild. Per slot van rekening zijn de hemel en hel alleen maar van horen zeggen. Ooggetuigen zijn er niet. Nooit is er enig bewijs voor het bestaan van deze twee plaatsen geleverd, en daarom kun je ze rustig daar laten waar ze horen: in het rijk der fabelen.

Dat is een verderfelijke leer surfer. En het erge is dat je die niet tot jezelf beperkt maar dat je ook zo'n naief wicht daarin betrekt. Sommige housemuziek bijv. en bepaalde satanische overtuigingen zijn overtuigend bewijs van de hel.
Dat jij nog nooit een folder van de hemel gezien hebt is geen bewijs voor het niet bestaan ervan. Ik zou het ook gek vinden als je er een folder van gezien had, je hebt immers helemaal geen interesse om er naar toe te gaan?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 26 dec 2004 13:02

joh, denk dat de hel alleen maar een zoethoudertje is voor kindertjes en mensen: gedraag je, anders ga je naar de hel!!! je mag niet stelen, anders ga je naar de hel. etc
gods hand creeërt prachtige dingen

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 26 dec 2004 13:03

trouwens ik weet niet of je mij met naief wicht bedoeld, maar dat ik niet geloof, wil nog niet zeggen dat ik naief ben

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2004 13:09

En Jas, wat doe jij? Door haar zo te noemen geef je haar alleen maar een negatiever beeld van christenen en het christelijke geloof.

Sorry, ik gaf aan dat ik graag wil dat je hier blijft.... maar als je negatieve reclame voor het christelijk geloof gaat maken heb ik er moeite mee.... Ik hoop dat je wat meer naastenliefde mag leren kennen.... en in plaats van mensen negatief met christelijk geloof te confronteren (door als christen zo met ze om te gaan) zou proberen haar op een positieve manier met het evangelie in aanraking te laten komen.

Of heb je soms van God doorgekregen dat je iedereen die niet gelooft voor naief wicht e.d. mag uitmaken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 26 dec 2004 13:20

dank je :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 14:43

Marnix schreef:En Jas, wat doe jij? Door haar zo te noemen geef je haar alleen maar een negatiever beeld van christenen en het christelijke geloof.

Sorry, ik gaf aan dat ik graag wil dat je hier blijft.... maar als je negatieve reclame voor het christelijk geloof gaat maken heb ik er moeite mee.... Ik hoop dat je wat meer naastenliefde mag leren kennen.... en in plaats van mensen negatief met christelijk geloof te confronteren (door als christen zo met ze om te gaan) zou proberen haar op een positieve manier met het evangelie in aanraking te laten komen.

Of heb je soms van God doorgekregen dat je iedereen die niet gelooft voor naief wicht e.d. mag uitmaken?

Het ontkennen van de hel is toch ook erg naïef of niet dan? God zegt nl. in Zijn Woord dat de hel bestaat, en ook de hemel. Ik vind iemand die het beter denkt te weten dan God, naïef. Overigens, ik vind het ontkennen van de hel zo'n gruwelijke leugen dat ik uit naastenliefde mensen er voor wil behoeden om er naar toe te gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2004 18:30

Het gaat mij niet om het woord "naief" hoewel je als iemand niet in God gelooft wel kan zeggen: Je bent naief... maar dat lijkt me geen goede benadering. Bij evangelisatie mensen naieviteit verwijten is nooit echt goed, misschien kun je dat beter positiever benaderen, zoals Paulus bijvoorbeeld op de Areopagus doet :)

Maar het ging mij vooral om het woord "wicht" dat je gebruikt. Dat vind ik veel erger, dit woord is niet echt een positief nederlands woord, je maakt iemand uit voor "nest" volgens de Van Dale..... nogmaals, dat heb je niet van Jezus geleerd, om niet gelovige naasten zo te behandelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 dec 2004 20:44

Marnix schreef:Het gaat mij niet om het woord "naief" hoewel je als iemand niet in God gelooft wel kan zeggen: Je bent naief... maar dat lijkt me geen goede benadering. Bij evangelisatie mensen naieviteit verwijten is nooit echt goed, misschien kun je dat beter positiever benaderen, zoals Paulus bijvoorbeeld op de Areopagus doet :)

Maar het ging mij vooral om het woord "wicht" dat je gebruikt. Dat vind ik veel erger, dit woord is niet echt een positief nederlands woord, je maakt iemand uit voor "nest" volgens de Van Dale..... nogmaals, dat heb je niet van Jezus geleerd, om niet gelovige naasten zo te behandelen.

Oh bij mij heeft het woord wicht helemaal niet zo'n negatieve betekenis. Meer in de zin van "arm wicht", dat je zo misleidt wordt. Absoluut niet anders. Ik heb gewoon medelijden met haar. Maar als je de rest van dit topic aan mijn taalgebruik wilt besteden, ga gerust je gang hoor.

windekind
Sergeant
Sergeant

Re: Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

Berichtdoor windekind » 27 dec 2004 22:50

Johanne schreef:Hmm... ik vraag me de laatste tijd best vaak af:
Zou ik ook geloven als het verder geen consequenties zou hebben? Ik bedoel; ik geloof omdat ik later in de hemel wil komen etc. en niet naar de hel wil natuurlijk.
Misschien ken je het boek 'de druk van de ketel', van Larry Crabb? Dat handelt o.a. over onze motieven voor het dienen van God. Eigenlijk zijn die motieven altijd iets anders dan Zijn eer. Ik kan niet goed navertellen wat er precies instaat, het is het lezen in elk geval waard!

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Zonder consequentie hemel/hel toch geloven..?

Berichtdoor frekje » 28 dec 2004 12:21

1 Korinthe 15:14
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.

Als Christus dus niet was opgestaan, was ons geloof 'ijdel'. Zou ons geloof dan ook niet 'ijdel' zijn als er geen hemel en hel was?
Vaak wordt de vraag gesteld bij het evangeliseren: wat is je doel? Als je geen doel hebt, waarom zou je dan geloven?

Gelukkig is dit niet het geval en is er toch een hemel.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 13:10

Marnix schreef: nogmaals, dat heb je niet van Jezus geleerd, om niet gelovige naasten zo te behandelen.

Wat te denken van dit: Mattheus 23: 33 Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 dec 2004 13:25

joepie schreef:
Marnix schreef: nogmaals, dat heb je niet van Jezus geleerd, om niet gelovige naasten zo te behandelen.

Wat te denken van dit: Mattheus 23: 33 Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel?

Dat waren geen ongelovige naasten, joepie. Dat waren hypocriete godsdienstfanatici.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 dec 2004 13:27

Aragorn schreef:
joepie schreef:

Dat waren geen ongelovige naasten, joepie. Dat waren hypocriete godsdienstfanatici.

Ohw, ik snapte het al niet.
Je mag het dus wel doen bij je andere naaste als het maar niet een ongelovige is. Nu blij dat ik het weet. :wink:
Maar ondertussen gebruikte hij wel degelijk een scheldwoord tegen zijn naaste.

Terug naar “Archief”