@ Lana: ik zie het niet als godsdienstoorlog. Maar ook niet als een oorlog met zuivere intenties. En ja: ik snap dat veel mensen het wel zien als godsdienstoorlog.
@ Aragorn: ja, moslims zijn snel geneigd om iets te zien als godsdienstoorlog. Maar dat zijn joden en christenen ook. Bovendien is de geschiedenis van de christenen inzake de moslims ook niet bepaald netjes te noemen, waardoor ik het niet heel gek vind dat mensen met argwaan kijken naar het 'wilde' westen. Ik zeg niet dat Bush een godsdiensfanaticus is (daar is het niet slim genoeg voor: het enige wat er aan religieus gebazel uit komt is: 'in the name of God' en 'God save America' en dergelijke onzin). Bush is echter ook niet iemand die met eerlijke intenties deze 'strijd' is begonnen. Bullshit dat het alleen om 'terorismebestrijding' gaat, daar geloof ik dus echt niet in. Als je als christen/westerling van Bush denkt dat hij deze strijd uit eerlijke overwegingen voert, zou je toch iets beter mogen kijken vind ik.
@ ReneZ: ik heb al vaker gezegd dat mensen te goed zijn in generaliseren. En ja, ook de christenen hebben hier de nodige plakken kaas van gegeten. Nu begin jij hier ook weer met generaliserende uitspraken te smijten. Wat heb je daar aan? Want wat je doet is inderdaad puur strooien met uit vooroordelen voortkomende crap. Natuurlijk zijn er extremisten en fantatici. Maar kom op: het overgrote deel van de moslims is normaal gesproken 'rustig'. Een deel van hen wordt echter ook weer opgehitst door een kleine elite (soort van christenen tijdens de kruistochten, zij werden ook nogal opgehitst). Bovendien doe je deze uitspraak:
op veel plaatsen waar ellende is zijn moslims verantwoordelijk.
En hier maak ik me oprecht boos over. Het is namelijk net zo goed te onderbouwen om het woord moslims te vervangen door 'christenen'. Het is niet mijn bedoeling om 'knuffelallochtonen' te creeren, maar een iets genuanceerdere kijk zou de mensheid en de christenheid goed doen.
Ik lees namelijk oook in de Bijbel dat homosexuelen ook de eeuwige verdoemenis 'verdienen''
Wat een ongelofelijke bullshit en wat een ongelofelijk non-vergelijking. Wat hebben moslims met homoseksuelen van doen? En, bovenal, waar staat in de bijbel dat homoseksuelen de eeuwige verdoemenis verdienen? Wat een onzin. Dat staat werkelijk nergens. Bovendien: dan zou sowieso de hele mensheid de ondergang verdienen. Essieee, ik hoop werkelijk dat je dit niet meent.
In mijn bijbel staan echter wel genoeg shockerende dingen ReneZ, dingen die het niet goed doen bij anders-gelovigen. Eigenlijk precies hetzelfde. Maar vaak is dan het argument: dat is oudtestamentisch, dat geldt niet meer, of: 'maar dat moet je heel anders interpreteren' o.i.d. Dat is dus ook bij de Koran het geval: ik ken heel wat gematigde moslims die de Korangedeeltes waar dit soort teksten staan heel anders interpreteren dan jij. Dit is wel een heel gemakkelijke steek onder water richting de Islam. Te gemakkelijk.
En Lana; begin nu alstjeblieft niet weer over 'praktiserend' en 'niet-praktiserende' homo's in dit topic. Discussies genoeg en je wordt het toch nooit eens.
Maar Marnix: God heeft niet al die regels gemaakt, dat hebben de christenen zelf gedaan. En over welke regels heb je het?