lichaam afstaan voor wetenschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2004 11:59

thespiritisinsideus schreef:tja, maar wat blijft er dan over? Jomanda ligt ook gevoelig denk ik, ik ben het helemaal met je eens dat het waarschijnlijk niet meer is dan nostalgisch vasthouden aan oude dogma's en geforceerd proberen de bijbel erbij te slepen om het gelijk te bewijzen. maar ja, ieder zijn meuk

Zonder medische hulp liggen verrotten, vrees ik. Daarom vind ik het ook onzin om hier tegen te zijn.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 mei 2004 12:00

zijn we het daar roerend over eens *hug*

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2004 12:49

Spirit, ik ben oprecht dankbaar en blij dat je mijn uitnodiging hebt aangenomen :mrgreen:

Ik heb nog steeds geen overtuigende argumenten TEGEN gezien...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 mei 2004 16:14

Aragorn schreef:
Eh, dit vind ik niet zo leuk (serieus). Wat ik heb gedaan zou ik zeker geen schriftkritiek willen en kunnen noemen, maar juist het op een eerlijke manier kijken naar wat een tekst eigenlijk wil zeggen. Ik daag je dan ook uit om aan te tonen waarom dat schriftkritiek is of je woorden terug te nemen.

Schriftkritiek hoeft niet negatief te zijn. Maar ik heb er moeite mee dat de teksten die eeuwen voor zich hebben gesproken, dat nu niet meer doen.
Verder zeg je:

Ik denk dat je niet echt begrijpt waarom mensen hun lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap als je zegt dat ze het helemaal niet meer zien zitten. Dat doen ze om andere mensen te helpen, zodat bijvoorbeeld jouw kinderen als ze ziek zijn beter geholpen kunnen worden omdat de wetenschap dan meer kensen over het functioneren van het menselijk lichaam heeft.

Nou ja. Ik ben niet precies helemaal achterlijk. :|
Heb verscheidene malen obducties gezien en aan de snijtafel gestaan. En dan maak ik een groot onderscheid tussen obductie en peuteren in iemand die nooit in een graf terecht zal komen.
Verder zeg je:
Pronken op de snijtafel? Ik denk dat je dan toch nog niet begrepen hebt waar het om gaat. Pronken doe je in een praalgraf, dus als we ons dan moeten schamen over de dood, laten we dan eerst die Willem van Oranjes uit die Delftse kerk halen en onder de groene zerken stoppen met een gewone kei erop, of een houten bordje met z'n naam.

:lol: Hahaha, idd er valt weinig te pronken. Ik was eens bij een obductie en zei tegen de Pathaloog-Anatoom,Datheen gaat toch nog gelijk krijgen.
Hij zei:"Datheen??????????" Ik uitgelegd wie dat was, en waarom. "Wat de mense zij dat bekent de Heere, Hij weet ook wel dat wij vol van onere, niets anders zijn dan stof en stank onrein".Psalm 103:7
Dus dat pronken valt wel mee idd. En wat Prins Willem van Oranje betreft: Ben ik helemaal met je eens. Had voor mij ook niet gehoeven. Doodgaan blijft een schande.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 19:04

Bookman schreef:
Aragorn schreef:Eh, dit vind ik niet zo leuk (serieus). Wat ik heb gedaan zou ik zeker geen schriftkritiek willen en kunnen noemen, maar juist het op een eerlijke manier kijken naar wat een tekst eigenlijk wil zeggen. Ik daag je dan ook uit om aan te tonen waarom dat schriftkritiek is of je woorden terug te nemen.

Schriftkritiek hoeft niet negatief te zijn. Maar ik heb er moeitemee dat de teksten die eeuwen voor zich hebben gesproken, dat nu niet meer doen.

Ow, ik dacht hier:
Het vermoeden begint te rijzen dat we niet op een lijn liggen. 'k Zal altijd moeite blijven houden met deze vorm van schriftkritiek.
even dat je schriftkritiek als negatief zag.

En die teksten hebben misschien eeuwen voor zich gesproken, ze doen dat nu nog! Alleen niet op de manier die jij graag zou willen, en dat hebben ze al die eeuwen hiervoor ook niet gedaan.

Verder zeg je:

Ik denk dat je niet echt begrijpt waarom mensen hun lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap als je zegt dat ze het helemaal niet meer zien zitten. Dat doen ze om andere mensen te helpen, zodat bijvoorbeeld jouw kinderen als ze ziek zijn beter geholpen kunnen worden omdat de wetenschap dan meer kensen over het functioneren van het menselijk lichaam heeft.

Nou ja. Ik ben niet precies helemaal achterlijk. :|
Heb verscheidene malen obducties gezien en aan de snijtafel gestaan. En dan maak ik een groot onderscheid tussen obductie en peuteren in
iemand die nooit in een graf terecht zal komen.

Dan had je toch moeten weten dat iemand zijn lichaam niet ter beschikking stelt aan de wetenschap omdat hij het niet meer ziet zitten.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 24 mei 2004 19:24

Aragorn schreef:
Dan had je toch moeten weten dat iemand zijn lichaam niet ter beschikking stelt aan de wetenschap omdat hij het niet meer ziet zitten.

Het was een opsomming en dit was de laatste, zodoende....
:wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

dr ernie

Berichtdoor dr ernie » 24 mei 2004 21:58

je heel graag wilt vertellen dat je dat weleens gedaan hebt, ok, be my guest, maar deze redenering raakt kant noch wal

:lol: ok mensen, bij deze, het is echt waar: ik heb mensen ontleed op snijzaal

Ik begin te merken dat emoties de discussie gaan bepalen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 22:03

dr ernie schreef:
je heel graag wilt vertellen dat je dat weleens gedaan hebt, ok, be my guest, maar deze redenering raakt kant noch wal

:lol: ok mensen, bij deze, het is echt waar: ik heb mensen ontleed op snijzaal

Ik begin te merken dat emoties de discussie gaan bepalen.

Hehe.. de discussie is toch al over dus don't care.. :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 08:33

kurtyo schreef:Spirit, ik ben oprecht dankbaar en blij dat je mijn uitnodiging hebt aangenomen :mrgreen:

Maar moet je TEGEN zijn dan om iets niet te willen?
Als iemand vind dat hij het moet doen, moet je het niet laten. Als zie ik niet in waarom eigenlijk wel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 mei 2004 09:04

joepie schreef:
kurtyo schreef:Spirit, ik ben oprecht dankbaar en blij dat je mijn uitnodiging hebt aangenomen :mrgreen:

Als iemand vind dat hij het moet doen, moet je het niet laten. Als zie ik niet in waarom eigenlijk wel.

Ik begreep dat jij er tegen was. Maar natuurlijk mag je je gewoon laten begraven als je dat wilt. Je lichaam afstaan voor de wetenschap is iets waar niet iedereen voor hoeft te kiezen, want ze hebben niet zoveel mensen nodig (op de VU 70 per jaar).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 10:19

Hm, 70 per jaar vind ik eigenlijk nog best veel..

En lukt het ook om daar aan te komen?

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 10:50

Lalage schreef:
joepie schreef:

Ik begreep dat jij er tegen was. Maar natuurlijk mag je je gewoon laten begraven als je dat wilt. Je lichaam afstaan voor de wetenschap is iets waar niet iedereen voor hoeft te kiezen, want ze hebben niet zoveel mensen nodig (op de VU 70 per jaar).

Ik ben er zeker tegen. En dat heeft met mijn gevoel te maken. Maar als je vraagt hoe kan ik dat gevoel hard maken, dan zal ik daar geen antwoord op kunnen geven.
Ik heb wel een codicil maar niet heel mijn lichaam.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 10:55

Ik kan me de reactie van Joepie goed voorstellen. Ons lichaam is wel een tempel van de Heillige Geest. Daar mag je ook na je dood niet op allerlei manieren mee omgaan. Donorcodocil vind ik goed, maar afstaan aan de wetenschap durf ik niet zomaar een oordeel over te geven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mei 2004 11:32

Dus wel donor zijn, bijvoorbeeld je hart en niet aan de wetenschap? Wat is daar het verschil tussen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 mei 2004 11:33

Aragorn schreef:Hm, 70 per jaar vind ik eigenlijk nog best veel..

En lukt het ook om daar aan te komen?

Ja, bij de VU hebben ze er nu zelfs zoveel dat ze geen nieuwe mensen meer aannemen (mensen geven zich voor hun dood op). Maar aan andere universiteiten is er een tekort. Er wordt trouwens vaak uitgewisseld, om te voorkomen dat je als student een bekend hoofd tegenkomt.

Terug naar “Archief”