Waar is-ie? Waar is-ie? *loopt briesend rond op zoek naar Klaas*
Maar even to the point: in de Mattheus-passie wordt slechts gebruik gemaakt van verbale communicatie. De oogpoort blijft buiten beschouwing. Ik ben het met Reci-tativo eens dat The Passion een veel verdergaande interpretatie is van het lijden dan de Mattheus-passie. Misschien is het bezwaar dat veelal ingebracht wordt tegen het 'inleven-in-Christus' dan ook veeleer een bezwaar tegen het feit, dat Caviezel pretendeert (of lijkt te pretenderen) het lijden van Christus natuurgetrouw te kunnen nabootsen. Dat gaat m.i. wel degelijk verder dan het zingen van een Christus-rol (waarbij de zanger zich sowieso aan de melodie moet houden, en een melodie is nou eenmaal geen spreekstem, dus laat ook meer ruimte voor interpretatie).
Wat betreft Nouwen: de zetting van de Mattheus is de hoofd-verantwoordelijke voor de interpretatie van Christus' lijden, en was Bach
wel gelovig. Oftewel: Nouwen's punt (over onchristelijke zangers) gaat weliswaar deels op, maar anderzijds blijft het voor mij toch gewoon de christelijke Bach, wie het ook zingt.
Together, we can. But we won't.
Goodbye.