The Mattheus Passion

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bach

Berichtdoor bach » 17 mar 2004 13:56

RECI-TATIVO schreef:

een zaalorgel leent zich daar nu eenmaal beter voor dan een kerkorgel, dat is voor het concertgaand publiek aldaar dus herkenbare kost.

Waarom zou een bewerking van een orkestwerk in op het orgel van De Doelen beter klinken dan op het orgel van de Laurenskerk, om maar eens in Rotterdam te blijven?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mar 2004 13:59

Stelletje nerds,

Heeft dit nog te maken met de oorspronkelijke vraag?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 14:02

RECI-TATIVO schreef:
Aragorn schreef:En Recitativo, ik proef toch een bepaalde vooringenomenheid in je afkeuren van The Passion en het positief waarderen van de Mattheus.
Het gaat niet om het zingen van kerkmuziek, maar om het opvoeren van een soort act, een verbeelden van de passie. Dat is toch echt iets anders dan een geestelijk gezang zingen lijkt mij...
(Wat ik me ook afvraag, maar dat is even offtopic: wanneer is een film een hollywoodfilm?)

Ik kan het niet met je eens zijn, dat zal je niet verbazen. Het door bach gecomponeerde werk heeft een totaal andere doelstelling dan die film.

Leg uit...

Wat een hollywood film is hoef ik niet uit te leggen hoop ik.
Toch wel. Want is dat een film die in LA geproduceerd is? Is dat een film waarin veel bekende sterren spelen die in LA wonen? Hoe definieer je dat? De term hollywood-film wordt namelijk vaak gebruikt om ergens een connotatie van entertainment en oppervlakkigheid aan mee te geven.

Maar je snap toch wel dat er een verschil is tussen het zien van the passion in de bioscoop met bakkie popcorn en een colaatje en een uitvoering van de mattheus.
... met een zak snoep en een bakkie koffie... :roll:
Dat ligt dan toch helemaal aan je eigen instelling of daar verschil in is. Het lijkt er nu op dat je een bepaalde sfeer wilt oproepen om het een verheven te doen lijken en het ander banaal..

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 17 mar 2004 14:03

bach schreef:
RECI-TATIVO schreef:

een zaalorgel leent zich daar nu eenmaal beter voor dan een kerkorgel, dat is voor het concertgaand publiek aldaar dus herkenbare kost.

Waarom zou een bewerking van een orkestwerk in op het orgel van De Doelen beter klinken dan op het orgel van de Laurenskerk, om maar eens in Rotterdam te blijven?

Om maar eens een dwarsstraat te noemen:

- de intonatie van het pijpwerk! Die kast van Marcussen leunt flink op de principes van De Orgelbewegung.

Voor klaas:

ik ontken raakvlakken ook niet, maar ik zie een en ander anders, we kunnen wel in een cirkel blijven discussieren maar dat schiet niet op. Het boek van nouwen ken ik, eerlijk is eerlijk het is wel weer flinke tijd geleden dat ik het las. Ik vind hem een prettig schrijver, maar wat ik wilde zeggen is, is dat als bijv. nouwen iets beweert hoeft dat niet juist te zijn omdat nouwen het beweert, het kan natuurlijk wel, maar dat terzijde.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 17 mar 2004 14:07

Klaas schreef:Stelletje nerds,

Klaas

Wat je zegt ben jezelf nanananananaaaaaaaa :mrgreen:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mar 2004 16:06

Aragorn:
Ligt natuurlijk ook aan de doelstelling van het betreffende evenement.

Ik vind het gemak waarmee men schijnbaar met twee maten meet zo opvallend. Veel argumenten die aangevoerd worden tegen gospelmuziek / -concerten zijn ook van toepassing op b.v. de Mattheus Passion en eisen die gesteld worden aan christen(pop)muzikanten worden niet gesteld aan uitvoerenden van de MP. De MP is minstens zo onverstaanbaar als veel (engelstalige) gospelmuziek, bij de MP komen mensen ook niet allemaal expliciet tot eer van God maar veelal om gewoon van de muziek te genieten en in het MP circuit speelt commercie ook een belangrijke rol. Van gospelmuzikanten wordt veelal geeist dat men zijn of haar talenten in dienst stelt van de (expliciete) verspreiding van het evangelie terwijl men dat bij de uitvoerenden van de MP niet eist. Van gospelmuzikanten wordt een onberispelijke levenswandele geeist en van MP muzikanten niet....

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mar 2004 16:12

Het boek van nouwen ken ik, eerlijk is eerlijk het is wel weer flinke tijd geleden dat ik het las. Ik vind hem een prettig schrijver, maar wat ik wilde zeggen is, is dat als bijv. nouwen iets beweert hoeft dat niet juist te zijn omdat nouwen het beweert, het kan natuurlijk wel, maar dat terzijde.

Ik stelde toch ook niet dat mijn voorstelling waar was omdat Nouwen deze gedachte ook beschrijft? Ik verwijs ernaar om aan te geven dat de gedachte van het inleven van je rol niet een persoonlijke, wellicht ietwat zonderlinge overtuiging is maar dat deze door anderen gedeeld wordt. Niet meer, niet minder.

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 19:27

Klaas schreef:Aragorn:
Ligt natuurlijk ook aan de doelstelling van het betreffende evenement.

Ik vind het gemak waarmee men schijnbaar met twee maten meet zo opvallend. Veel argumenten die aangevoerd worden tegen gospelmuziek / -concerten zijn ook van toepassing op b.v. de Mattheus Passion en eisen die gesteld worden aan christen(pop)muzikanten worden niet gesteld aan uitvoerenden van de MP. De MP is minstens zo onverstaanbaar als veel (engelstalige) gospelmuziek, bij de MP komen mensen ook niet allemaal expliciet tot eer van God maar veelal om gewoon van de muziek te genieten en in het MP circuit speelt commercie ook een belangrijke rol. Van gospelmuzikanten wordt veelal geeist dat men zijn of haar talenten in dienst stelt van de (expliciete) verspreiding van het evangelie terwijl men dat bij de uitvoerenden van de MP niet eist. Van gospelmuzikanten wordt een onberispelijke levenswandele geeist en van MP muzikanten niet....

Klaas

Weer een iets andere kwestie, maar idd wel waar!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mar 2004 23:24

Ik vind niet dat dit een iets andere kwestie is. De vraagsteller wil weten of 'men' de Mattheus Passion goed of afkeurt. Als je de bovenstaande bezwaren tegen gospelmuziek onderschrijft dan kun je niet anders dan de MP ook op deze gronden afwijzen.

Ik weet het, er zijn ook andere redenen om gospelmuziek af te keuren, maar over het algemeen heb ik de indruk dat de genoemde argumenten hiervoor reeds voldoende geacht worden. In dat geval moet je ook consequent zijn....

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 23:29

Het meten met 2 maten is niet een iets andere kwestie, maar wel dat jouw verhaal een reactie was op mijn opmerking dat het ook ligt aan de doelstelling ve. evenement. De EOJD is niet alleen bedoeld als concertfestical, maar ook als bezinningsdag. Vandaar..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mar 2004 23:39

Da's waar. Eigenlijk zou je dus de EOJD hoger in moeten schatten dan een uitvoering van de MP....

Klaas

(zoekt dekking)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 23:42

Klaas schreef:Da's waar. Eigenlijk zou je dus de EOJD hoger in moeten schatten dan een uitvoering van de MP....

Klaas

(zoekt dekking)

Laten we het maar houden op: gewoon anders.
*biedt klaas de mogelijkheid zich ook snel achter deze opmerking te verschuilen alvorens gelyncht te worden* :mrgreen:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 mar 2004 15:09

Waar is-ie? Waar is-ie? *loopt briesend rond op zoek naar Klaas* :mrgreen:

Maar even to the point: in de Mattheus-passie wordt slechts gebruik gemaakt van verbale communicatie. De oogpoort blijft buiten beschouwing. Ik ben het met Reci-tativo eens dat The Passion een veel verdergaande interpretatie is van het lijden dan de Mattheus-passie. Misschien is het bezwaar dat veelal ingebracht wordt tegen het 'inleven-in-Christus' dan ook veeleer een bezwaar tegen het feit, dat Caviezel pretendeert (of lijkt te pretenderen) het lijden van Christus natuurgetrouw te kunnen nabootsen. Dat gaat m.i. wel degelijk verder dan het zingen van een Christus-rol (waarbij de zanger zich sowieso aan de melodie moet houden, en een melodie is nou eenmaal geen spreekstem, dus laat ook meer ruimte voor interpretatie).

Wat betreft Nouwen: de zetting van de Mattheus is de hoofd-verantwoordelijke voor de interpretatie van Christus' lijden, en was Bach wel gelovig. Oftewel: Nouwen's punt (over onchristelijke zangers) gaat weliswaar deels op, maar anderzijds blijft het voor mij toch gewoon de christelijke Bach, wie het ook zingt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mar 2004 15:14

Gershwin schreef:Waar is-ie? Waar is-ie? *loopt briesend rond op zoek naar Klaas* :mrgreen:

Maar even to the point: in de Mattheus-passie wordt slechts gebruik gemaakt van verbale communicatie. De oogpoort blijft buiten beschouwing. Ik ben het met Reci-tativo eens dat The Passion een veel verdergaande interpretatie is van het lijden dan de Mattheus-passie. Misschien is het bezwaar dat veelal ingebracht wordt tegen het 'inleven-in-Christus' dan ook veeleer een bezwaar tegen het feit, dat Caviezel pretendeert (of lijkt te pretenderen) het lijden van Christus natuurgetrouw te kunnen nabootsen. Dat gaat m.i. wel degelijk verder dan het zingen van een Christus-rol (waarbij de zanger zich sowieso aan de melodie moet houden, en een melodie is nou eenmaal geen spreekstem, dus laat ook meer ruimte voor interpretatie).

Tuurlijk is het een verdergaande interpretatie, maar dat verschil is dan eerder gradueel dan principieel...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 mar 2004 15:33

Aragorn schreef:
Gershwin schreef:Waar is-ie? Waar is-ie? *loopt briesend rond op zoek naar Klaas* :mrgreen:

Tuurlijk is het een verdergaande interpretatie, maar dat verschil is dan eerder gradueel dan principieel...

Ben ik het niet mee eens. Zoals ik al aangaf: een zangstem pretendeert ook niet een getrouwe weergave van historische feiten te zijn, het is slechts interpretatie (en geeft ook toe interpretatie en geen afspiegeling te zijn).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”