Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 09:04

drosofila schreef:
joepie schreef:Ik mag toch hopen dat deze discussie over zonden gaat en niet over regeltjes die mensen gemaakt hebben en die je kunt overtreden?

Ik dacht dat dit niet het geval was, integendeel. Zo zie ik het: Jezus zondigde meermalen in de ogen van mensen omdat hij zinloze en soms onmenselijke regels overtrad, maar hij zondigde niet in de ogen van God. Integendeel, hij handelde in overeenkomst met de wil van God.

joepie schreef:Er staat ook in de Bijbel dat Jezus als de mensen gelijk werd, UITGESLOTEN de zonde.
Het is niet zo dat hij geen echt mens was omdat hij niet de vrije wil had om zonde te doen. Hij was wel degelijk echt mens naar de natuur van de mens, maar omdat hij ook God was kon Hij dus niet zondigen.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat de vrije wil een natuurlijke eigenschap is van de mens. Dit betekent dat hij kan kiezen tussen het goede doen of het kwade.
Maar jij zegt dat Jezus niet kon zondigen.
Dan blijf ik wel met de vraag zitten: hoe kan het dat Jezus echt mens naar de natuur was, maar niet kon zondigen?

Dus Jezus zondigede niet. Want regeltjes die door mensen gemaakt zijn (zoals geen tv in huis, rok aan, e.d.) maken niet dat je zondigt. Als je die overtreed. Dat geld net zo goed voor ons als voor Jezus gold.

En dat hij echt mens was maar niet kon zondigen komt doordat hij ook ECHT God was! Wij hebben om onze zonde de eeuwige straf van God verdient.
En iemand die de straf zelf verdient had zou die straf niet zelf kunnen dragen, leren we in de cathechismus. Jezus had de straf niet zelf verdient omdat Hij niet zondigde.

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 23 feb 2004 09:23

joepie schreef:Wij hebben om onze zonde de eeuwige straf van God verdient.

Hiermee heb ik toch moeite, joepie, want wij mensen leiden toch niet allemaal hetzelfde leven. De ene leeft toch deugdzamer dan de andere, en toch hebben wij allen de straf van God verdiend, en dan nog een eeuwige straf?
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 23 feb 2004 09:23

Het hier bovenstaande treft mij. Geen tv, rok dragen enz. De schoonzus van onze dochter zit in zo'n situatie, woont in een soort zomerhuisje bij mensen achter. Zij mag zelfs geen tv in huis hebben, uitsluitend in jurk of een rok lopen. Tegen zulke regels kwam Jezus in het geweer(raar woord), regels van mensen welke het leven niet tot een plezier maken. Jezus laat ons het verschil zien tussen Gods geboden en menselijke onzinnige regeltjes, daar had Hij lak aan. Doch Hij had eerbied voor de geboden van zijn Vader en overtrad deze niet, dus GEEN ZONDEN in de ogen van God.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 23 feb 2004 09:25

Hoe goed kennen wij de Schriften. Door gebrek aan kennis der Schriften en de profetie, gaat Mijn volk ten onder, leert Jezus.

Om het jullie daarom gemakkelijk te maken, hier de Bijbelse passage waarin duidelijk staat dat Jezus mens was, gelijk wij. Dus zij die menen dat Jezus niet kon zondigen omdat Hij (nog) Goddelijk zou zijn, kennen én de Schriften (nog) niet en vooral hun broeder en Verlosser Jezus niet in de Gerechtigheid die Hij ons aanbiedt en voordeed:

Hebreeën 2

@@@17 Het was nodig dat Jezus Christus, aan ons (Zijn broeders) gelijk werd. Anders had Hij niet onze genadige en trouwe hogepriester voor God kunnen worden; een priester die, als Hij met onze zonden afrekent, zowel genadig voor ons als trouw aan God is.

18 Omdat Hij Zelf geleden heeft en verzoeking heeft gekend, weet Hij wat het is om te lijden en verzocht te worden; daarom kan Hij ons zo goed helpen.@@@

Einde topic einde discussie?

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 09:28

Lees in dat verband nu eens wat Jezus zelf daarover leert in Mattheus 15.
Daar zegt hij dus dat het niet om de regels gaat maar om het hart.

En ja, we leren inderdaad dat we in zonde ontvangen en geboren worden. Dus dat ook een klein babytje de eeuwige straf verdient heeft.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 23 feb 2004 09:40

Zonden----vervloeking-----zelfmishagen! Harde woorden!
Maar wanneer ik----als met eigen ogen----zie, hoe bitter en smadelijk Jezus sterft aan het kruis, weet ik het weer goed: Dit is geschied om MIJN zonden.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 23 feb 2004 09:54

Beste Joepie,

Je schreef:

@@En ja, we leren inderdaad dat we in zonde ontvangen en geboren worden. Dus dat ook een klein babytje de eeuwige straf verdient heeft.@@

Klinkt nogal negatief als Jezus leert: Laat de kinderen tot Mij komen!
Dit is niet wat Jezus leert.

Jesaja 44
2 De HERE, Die u heeft gemaakt en Die u van eeuwigheid kent, zal helpen. Hij zegt: Dienaar van Mij, wees niet bang. Jeruzalem, mijn uitverkorene, wees niet bang.
3 Want Ik zal u meer dan voldoende water geven voor uw dorstige land en uitgedroogde grond. En Ik zal mijn Geest en mijn zegeningen over uw kinderen uitgieten.
4 Zij zullen opgroeien als mals, sappig gras en als wilgen langs de rivier.

of

Mattheüs 18
5 Wie zo'n kind met open armen ontvangt, uit liefde voor Mij, ontvangt Mij.
6 Maar als iemand één van deze kleine kinderen die in Mij geloven, op het slechte pad brengt, zou het beter voor hem zijn dat hij met een zware steen om zijn nek in de zee werd gegooid.
7 Het zal slecht aflopen met de wereld vanwege alle verleidingen. Het is onvermijdelijk dat er verleidingen komen. Maar als het uw schuld is dat iemand verkeerde dingen doet, loopt het slecht met u af.

Dit is wat Jezus bedoelt. Jezus ziet wel je zondige staat, maar past altijd de positieve aspecten van je toe, om je te helpen Hem te leren kennen. God de Almachtige is immers je Schepper; niet Satan!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 23 feb 2004 10:20

Beste Joepie,

Je schreef dit:

@@Wij hebben om onze zonde de eeuwige straf van God verdient.@@

ik weet niet in welke geloofsgemeenschap jij God de Almachtige of Jezus je Verlosser probeert te ontmoeten, maar dat wat je daar beweert, is geen weerklank van Gods reddinsplan en vooral, liefde voor de mens!

Ik wil jouw kerk weleens bezoeken en daar een preek houden (ik ben geen predikant) dan gebeurt er dit:

-Iedereen loopt weg, omdat ze Matthesu 15:9-15 navolgen
-Iedereen blijft en gaat met mij mee naar de gemeente die in Openbaring 12:17 wordt genoemd! (In geestelijk opzicht dan, want de Heilige Geest overtuigt)

Ik zelf denk het laatste en de predikant zal Hem na volgen, of dat kiezen, wat de Rijke jongeling deed; kiezen voor aanzien en rijkdom

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 23 feb 2004 10:37

Drie eenheid:

1 God de Almachtige
2. Jezus de Zoon
3. De Heilige Geest

1. De Persoon; God de Almachtige alles overtreffende
2. De Persoon; De Zoon Jezus: Zijn God is de Almachtige en tegelijkertijd zijn Vader
3. De Persoon; De Heilige Geest-vertegenwoordigend 1+ 2

Deze drie zijn 3 onafhankelijke Persoonlijkheden maar één.

Net als in een aardse familie:

Vader + Moeder

1 zoon Hans
2 Dochter Elouise

Vader + Moeder = Een

Hans= Zelfstandig Persoon maar één in de ouders
Elouise = Zelfstandig maar één in de ouders.

Een in de Drie eenheid! Immers Vader en Moeder waren één toen zij de kinderen verwekten. Zo is de essentie van God de Vader, moeder Maria en Jezus ook! De Heilige Geest is iets dat Hemels is en -ook- van God de Almachtige komt, maar dat is juist de essentie van (een) het Hemelse Koninrkijk en haar bewijs!
De "Familie" geest is iets dat een zekere vanzelfsprekendheid is, men begrijpt en steunt elkaar in de "geestelijke" band die er binnen een familie is. Een familieband is dus in eerste instantie een 'geestelijke'. Let maar eens op de reacties en ervaringen die mensen ervaren en vertellen als zij in een ander gezin zijn opgegroeid en daarna (soms na lange tijd) de oorspronkelijke verwanten ontmoeten. (Spoorloos)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 23 feb 2004 11:01

Plaatsen waar de Bijbel aangeeft dat er sprake is van een Drie-eenheid een Driemanschap, zelfs van voor de Schepping:

1:

Mattheüs 3

13 Jezus verliet Galilea en ging naar Johannes om Zich ook door hem in de Jordaan te laten dopen.
14 Maar Johannes wilde dat niet doen. "Ik moet door U worden gedoopt", protesteerde hij, "in plaats van U door mij."
15 "Toch wil Ik dat je Mij doopt", antwoordde Jezus. "Want we moeten precies doen wat God van ons verlangt." Toen doopte Johannes Hem.
16 Na gedoopt te zijn, klom Jezus meteen op de oever. De hemel scheurde open en Johannes zag dat de Geest van God in de vorm van een duif op Jezus neerdaalde.
17 Een stem uit de hemel zei: "Dit is mijn geliefde Zoon; Hij verheugt mijn hart."

a.Jezus, de Zoon geeft aan dat de Almachtige (ook) zijn God is! Hij erkent hem als volmaakt mens dat de Almachtige ook Zijn God is!

b. Johannes zag de Heilige Geest (bewijs van het bestaan er van als een Persoon) in de vorm van een Duif!

c. De Almachtige bewees Zijn rol als Schepper, God boven alles en (de) Vader van Jezus!

Hier staat in de Bijbel dus gewoon wie, wat en waarom er een Drie-eenheid is.

Volgende Bijbelvers:

Johannes 14

16 Ik zal de Vader bidden of Hij een Plaatsvervanger wil sturen, Die altijd bij u zal blijven.
17 Dat is de Heilige Geest (A), Die de wereld niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet kan zien en dus ook niet kent. U kent Hem wel omdat Hij bij u blijft en in u zal wonen.

Hier worden de Drie eenheid weergegeven in alweer een samenwerkend verband;

Ik (Jezus) zal de Vader (God de Almachtige) of Hij een PLaatsvervanger zwil sturen (De Heilige Geest)

Jezus vraagt= 1 De Zoon
De Vader = 2 De Vader
en zond de = 3 Heilige Geest

De Drie eenheid staat dus gewoon in de Bijbel. Profetie is het antwoord om "het Hemels Koninkrijk" te zien! Dus laat u dopen opdat u het Koninkrijk der Hemelen kunt zien

De andere "100" Bijbelverzijzingen zal ik maar achter wegen laten!

Omdat "we" de Drie-eenheid nergens kunnen vinden in de Bijbel

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 12:51

Het verhaal van de kinderen tot mij laten komen slaat niet op het in zonde ontvangen en geboren zijn.
Psalm 51:77 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren,
in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

En wij moeten opnieuw geboren worden.
Daar heeft Hij voor aan het kruis geleden.
Dat te weten maakt juist je dankbaarheid naar God groter.

Gelukkig kom je niet bij ons preken!

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 23 feb 2004 13:41

Beste Joepie,

Dank voor je antwoord,

Het lijkt alsof je op de juiste essentie wijst van Jezus' voorbeeld. Ik wees wél op de juiste essentie van Zijn voorbeeld. Dat wat de Psalmist daar schrijft in Psalm 51 is geheel iets anders, namelijk dit:

Psalm 51

1-2 Een psalm van David voor de koordirigent. Deze psalm schreef David nadat de profeet Nathan bij hem was gekomen om hem te wijzen op zijn zonde met Bathséba.

Het gaat hier om de vaststelling en het feitenrelaas wat de zonde allemaal bewerkstelligd.

Maar Jezus is ons voorbeeld, niet de Psalmist. Als Jezus moeten wij handelen. Natuurlijk is deze wereld zondig en natuurlijk zijn we er allemaal mee besmet zoals de Psalmist ons leert, zelfs tot aan de wederkomst en dan nog kunnen we kiezen. Als we de Poorten van het Hemelse Jeruzalem door gaan, dan pas is alles voorbij en dan pas zijn we bevrijdt en hebben we Avondmaal met Jezus.

Jezus ziet ons in liefde aan. Als Hij ons "in zonde" zou aanzien, dan zou je gelijk hebben met je tekst: Dat we "eeuwig" zondig zijn. We zijn niet "Eeuwig in zonde", zij die er voor kiezen om "eeuwig" in zonde voort te leven zullen aan de zonde vasthouden. Toch is ook hier, juist door Jezus' voorbeeld van de Liefde van Zijn Vader, niet de "zonde eeuwig". God de Almachtige zal juist uit liefde de mensen die voor de zonde (Satans Rijk) kiezen, bevrijden er van door hen te vernietigen ( 2 Opstanding na 1000 jaar)

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 14:13

Ik heb niet gezegd dat we voor eeuwig in zonde blijven!
Ik zeg dat we in zonde ontvangen en geboren worden en daardoor de eeuwige straf VERDIENT hebben.
Maar door Gods genade hoeven we niet te wanhopen, maar mogen we voor eeuwig leven door het offer van Christus!

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 23 feb 2004 15:11

joepie schreef:in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

en
joepie schreef:Ik zeg dat we in zonde ontvangen en geboren worden en daardoor de eeuwige straf VERDIENT hebben.

Een vraag, joepie,
hoe weet jij dat je moeder, en eigenlijk alle moeders (aangezien je spreekt over "wij"), in zonde waren toen ze hun kind ontvingen en baarden?
Zijn moeders dan sowieso zondige mensen? Ik dacht dat het moederschap een genade en een zegen was. Moeders doen immers zoveel voor hun kinderen.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 15:15

Psalm 51:77 Zie, in ongerechtigheid ben ik geboren,
in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen.

Terug naar “Archief”