meschianza schreef:Helaas, heb ik het gisteren weer gehoord.
Na een mooie dankdagpreek eindigde de dominee met:
Als u niet meer verder kunt, Schreeuw, bid, roep om bekering, wie weet, zal God u in genade aanzien.
Dan zou ik zo graag even met hem willen praten, waarom hij dat zegt, waarom hij zo twijfeld aan Gods beloftes voor de mensen. Bedoeld hij het eigenlijk wel zoals het overkomt?
Staat er ook maar ergens in de bijbel:
Zoekt, wie weet zal je vinden.
Klopt, wie weet zal ik de deur voor je open doen
Bid, wie weet zal u gegeven worden
Volg mij, wie weet zal je behouden worden
Geloof, in mij, wie weet vind je de weg naar de waarheid en het leven.
Er is niemand die God zoekt, staat er in de bijbel. En daarom geloof ik uit de grond van mijn hart, dat iedereen die oprecht God zoekt, 'schreeuwt en bid' zoals de dominee het zei, om verlossing. Dat er in die mensen een goed werk is begonnen door de Heilige Geest. Het dat zal volleind worden. Daar komt geen 'wie weet' bij aan te pas.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de verkondiging zoals jij die hierboven schetst, Meschianza, mensen
vergiftigt.
Hoewel ik het, zoals je aan mijn berichten kunt zien, helemaal met jou, Klaas, Gershwin en hijwel eens ben, zit de leer die ik 18 jaar heb moeten aanhoren (
"wie weet" ) er bij mij hard ingebakken. Het belemmert mij nog steeds "God en Zijn beloften met een gelovig hart aan te nemen", om de simpele reden dat zondag op zondag is verteld dat dat niet mag (sommigen van jullie zal dit zeer onwaarschijnlijk in de oren klinken, ik ben het met jullie eens, het is gewoon a-bijbels, maar om de een of andere reden weet men het zeer bijbels en christelijk voor te stellen, ik nodig jullie uit om te komen luisteren. Meschianza, voor jou is het dicht in de buurt.

)
Mijn mening is dan ook dat de uitverkiezing beter helemaal niet gepredikt kan worden.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)