Dat kun je wel zeggen maar God heeft het allemaal van eeuwigheid vastgelegd,
je geef je eigen mening maar kom met argumenten uit de Bijbel!
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:De zondeval is niet het enige wat een christen van God claimt te weten. Gods openbaring is veel breder. Zo zijn er teksten in de bijbel waar je uit op zou kunnen maken dat het veroorzaken of voorzien van een zondeval in tegnspraak is met wat God zelf zegt over rechtvaardigheid. Daar beginnen dan ook de vragen (en dit soort discussies).
T.a.v. de zondeval zijn er dan een drietal opties die elk hun eigen vragen weer oproepen.
1) God heeft de zondeval niet voorzien / veroorzaakt. Wat is dan de plaats van de zondeval in Gods plan? En wat zegt dat over God?
2) God heeft de zondeval voorzien / veroorzaakt en dus is die zondeval (op de één of andere manier) rechtvaardig. Grote vraag is dan natuurlijk hoe dat rechtvaardig kan zijn.
3) Het verhaal t.a.v. God, zijn eigenschappen en de zondeval klopt uberhaupt niet.
want dan zou Hij de auteur van de zonde zijn. Bovendien staat dit nergens in de bijbel!
Zonder Gods actieve medewerking had er nooit een zondeval plaats kunnen hebben.
1) Hij was zich niet bewust van de mogelijkheid. Deze optie valt meteen af, want de instelling van het proefgebod toont onweerlegbaar aan dat God zich van die mogelijkheid bewust was.
2) Hij was zich wel bewust van de mogelijkheid, maar niet zeker van de uitkomst, maar nam welbewust het risico dat een zondeval zou plaatsvinden. Dat laatste impliceert dat beide mogelijke uitkomsten (wel of geen zondeval) in overeenstemming zijn met zijn wil.
Indien dat strijdig is met intuïtieve opvattingen over rechtvaardigheid, dan zijn ofwel die intuïties fout, ofwel bedoelen wij met de term 'rechtvaardigheid' iets anders (bijvoorbeeld: onze intuïties) dan wat God bedoelt.
Dat is de meest voor de hand liggende mogelijkheid, maar die zal op dit forum ongetwijfeld niet bijster populair zijn...
Immers, indien hij één van beide uitkomsten onwenselijk achtte, dan kon hij een andere aanpak kiezen, die met zekerheid níet tot ongewenste resultaten zou leiden*). (..) In bovenstaand betoog zit impliciet de aanname dat God ook de keuze had om een andere wereld, of helemaal geen wereld te scheppen. Indien God onderworpen was aan een externe factor die deze keuzemogelijkheden uitsloot, dan is die extene factor natuurlijk de ultieme veroorzaker van de zondeval, en is God in deze kwestie slechts een radertje in een groter uurwerk
Mee eens. Zonder schepping geen zondeval. Vandaar ook dat ik aanvullend stel dat God de verantwoordelijkheid voor deze daad ten volle wil dragen.
Daarnaast is dit scenario ook moeilijk te rijmen met andere eigenschappen die we aan God toeschrijven als almacht en alwetendheid.
Dan kom je wel in een latige discussie t.a.v. de definitie van Gods wil. Het eten van de boom wordt door God verboden en de conclusie ligt voor de hand dat wél eten tegen Zijn wil ingaat. Je moet dan stellen dat God het toelaat omdat het wél weer in het grotere plan past. Hm.
Je vergeet een derde mogelijkheid nl. dat er interne factoren zijn die een andere schepping onmogelijk maken. Als God almachtig, alwetend en volkomen goed is volgt daaruit dat vrijheid bij Hem niet betekent dat Hij uit oneindig veel mogelijkheden kan kiezen. Alleen de beste mogelijkheid is dan een optie. Omdat God deze werkelijkheid geschapen heeft volgt daar weer uit dat dit de best mogelijke schepping is. Hiermee is dus een andere schepping onmogelijk en wordt God niet gedegradeerd tot radertje.
Klaas
PS Ik heb een sterk deja-vu gevoel bij deze discussie. Jij ook?
Paulus schreef:Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten