Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 14:19

Marnix schreef:
Tja, er zaten vast veel ongelovigen in de kroeg. Maar als jij daar ook was had jij toch een goed gesprek kunnen aangaan? Met 5 biertjes op kan dat nog steeds prima... maar je moet dat dan wel doen. Want mensen die niet geloven doen dat niet zo vaak nee.

En wat je over de Bijbel zegt, dat klinkt mooi. En we moeten ons ook niet iedere keer enorm bedrinken. Aan de andere kant heeft de Bijbel het wel over de wijn die het hart verheugt. In Kana maakt Jezus niet voor niets enorme hoeveelheden wijn. Een feestje met wat drankjes en dans.... helemaal niets mis mee. Dat is wat anders dan ieder weekend stomdronken in de kroeg zitten, zoals bij jou in het dorp blijkbaar gebeurt.

Het gaat mij niet zozeer om het wijn drinken of cafébezoek, maar het goedpraten hiervan.
Er wordt nu van alles bijgehaald, vrome gesprekken, bekeringen, onder het mom van.
Ik drink ook graag een glas wijn, maar dat doen we bijvoorbeeld ook niet als we huisbezoek of bezoek van een predikant hebben.
Er is overal een tijd voor, zegt de Bijbel.

Enne... ik lust geen bier, word al misselijk van de lucht. Te vaak geroken en mensen over hun nek zien gaan. :-& :-& :-&

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 14:24

naamloos schreef:Dat noem ik nou een misselijke streek.
Eerst mijn reacties aan jou en Mona samenvoegen, om me dan een conclusie in de mond te leggen die helemaal bij jezelf vandaan komt.
Dan kun je beter in de kroeg een fles wijn achteroverslaan, daar doe je alleen jezelf kwaad mee. Ga eens net zo ijverig opzoeken wat de bijbel zegt over laster, vrijheid e.d. =; =; =;

Kan het een beetje minder Naamloos =;
Ik heb jouw gehele posting gequoted, dat kan iedereen zien!
En ja, het zijn mijn woorden, ik heb een eigen mening, net zoals jij.

Ken jij trouwens het spreekwoord: als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan.
Dus met een paar glazen wijn in je mik, kun je onmogelijk nog een goed gesprek voeren, lijkt mij.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2014 14:26

mona schreef:Dat de Heere Jezus met tollenaars en zondaar at, was maar met 1 motief:
De liefde van de Vader laten zien, zodat ze zich zouden bekeren van hun dwaalwegen.
Dus weg uit de kroeg, of uit het tollenaarshuisje, en niet erin blijven zitten, ook niet in de kroeg
Bij Levi zie je dat duidelijk, een voorbeeld wat er gebeurd als God in je leven gaat werken.
Dus in de kroeg is het onmogelijk om een goed motief te hebben?
Waar moeten we de 'tollenaars en zondaars' van nu dan zoeken? Volgens mij gewoon waar ze zich bevinden. En dat is niet alléén in de kroeg!

De bijbel waarschuwt ons dat we niet moeten doen zoals de wereld, die jaagt naar geld, macht en lust. Daarmee moeten we ons niet vermengen.
Er staat nergens dat we de mensen zelf moeten mijden, juist het tegenovergestelde: Jezus ons de opdracht gegeven de wereld in te gaan om het evangelie te verkondigen.
En om een licht te zijn in de wereld Mat. 5: 13-16.
Dat bereik je niet door je af te schermen hoor, dan zet je je licht onder de korenmaat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 14:30

naamloos schreef:Dus in de kroeg is het onmogelijk om een goed motief te hebben?
Waar moeten we de 'tollenaars en zondaars' van nu dan zoeken? Volgens mij gewoon waar ze zich bevinden. En dat is niet alléén in de kroeg!

De bijbel waarschuwt ons dat we niet moeten doen zoals de wereld, die jaagt naar geld, macht en lust. Daarmee moeten we ons niet vermengen.
Er staat nergens dat we de mensen zelf moeten mijden, juist het tegenovergestelde: Jezus ons de opdracht gegeven de wereld in te gaan om het evangelie te verkondigen.
Dat bereik je niet door je af te schermen hoor, dan zet je je licht onder de korenmaat.

Het is maar wat je een goed motief noemt.
* Het is er gezellig
* Je kunt leuke mensen ontmoeten
* Er klinkt gezellige muziek
* Je ontmoet misschien nieuwe mensen

Maar kom alsjeblieft niet aan met de smoes dat je naar de kroeg gaat om mensen te bekeren. Neem dan een voorbeeld aan het LdH, maar die blijven niet, die drinken niks!

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 jul 2014 14:36

schelpje3 schreef:Kan het een beetje minder Naamloos

Ken jij trouwens het spreekwoord: als de wijn is in de man, is de wijsheid in de kan.
Dus met een paar glazen wijn in je mik, kun je onmogelijk nog een goed gesprek voeren, lijkt mij.
Ja dat spreekwoord ken ik. En ik heb al gezegd dat ikzelf voor de spa blauw ben.

Dat je een eigen mening hebt is prima, maar vermink die van een ander niet.
schelpje3 schreef:Het is maar wat je een goed motief noemt.
* Het is er gezellig

Maar kom alsjeblieft niet aan met de smoes dat je naar de kroeg gaat om mensen te bekeren. Neem dan een voorbeeld aan het LdH, maar die blijven niet, die drinken niks!
Tja, nou noem je een paar motieven op die niets met evangeliseren te maken hebben (die trouwens niet bij mij vandaan komen, maar waar op zich niets mis mee is)
Maar er zijn meer motieven dan jij hier opnoemt. Ik ken een godsdienstleraar die regelmatig op vrijdagavond naar de kroeg ging.
Hij was altijd in gesprek met de jongeren, en daar is veel goeds uit voortgekomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2014 14:59

schelpje3 schreef:Kan het een beetje minder Naamloos =;

Tja, genoeg mensen die (net als het Bijbelcitaat van wat men Jezus verweet, wat hier genoemd is) met het vingertje naar Jezus zouden zwaaien omdat Hij een enorme hoeveelheid liters wijn had bijgemaakt voor een bruiloft. Het is een wijnzuiper.... Zou Hij nog een goed gesprek kunnen voeren na een paar glazen wijn daar? Vast wel. Van een paar wijntjes ga je niet lallen en rare taal uitslaan.

Wat drinken in een cafe wordt snel verdraaid naar "je helemaal klemzuipen". Terwijl daar heel veel tussen zit. Van een paar glazen wijn drinken word je vrolijk, niet stomdronken. En ga je ook echt niet kotsen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2014 15:11

schelpje3 schreef:Het gaat mij niet zozeer om het wijn drinken of cafébezoek, maar het goedpraten hiervan.
Er wordt nu van alles bijgehaald, vrome gesprekken, bekeringen, onder het mom van.
Ik drink ook graag een glas wijn, maar dat doen we bijvoorbeeld ook niet als we huisbezoek of bezoek van een predikant hebben.
Er is overal een tijd voor, zegt de Bijbel.

Enne... ik lust geen bier, word al misselijk van de lucht. Te vaak geroken en mensen over hun nek zien gaan. :-& :-& :-&

Het gaat mij om het krom-praten van dingen die de Bijbel helemaal niet als verkeerd noemt. Je gaat met wat vrienden naar een cafe, je drinkt er een aantal biertjes of wijntjes. En gelijk gaat het over ladderzatte, kotsende mensen waarvan de vrouwen huilend die personen op komen zoeken omdat ze daar ook nog zaten zonder dat die het wisten. Dat soort indianenverhalen die totaal niet kloppen met de werkelijkheid.

De goede gesprekken heb ik niet als argument aangevoerd, jij zegt dat je er niet komt voor goede gesprekken. Dat is inderdaad niet het hoofddoel en toch heb ik in cafe's veel goede gesprekken gevoerd met niet-christenen over het geloof (en ook wel over andere zinnige zaken). Nogmaals, misschien kunnen ze in de dorpen in het westland er niet mee omgaan maar het beeld dat jij van een cafe schetst lijkt totaal niet op hoe ik het ken. En ik heb zeer geregeld in de stad in cafe's gezeten. Erg gezellig en leuk altijd!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 jul 2014 16:35

schelpje3 schreef:Het is maar wat je een goed motief noemt.
* Het is er gezellig

Nee hoor dat is een uitstekend plan, in de kroeg hangen om mensen te bekeren. Zo hang ik nu elk weekend in de coffeeshop en de opwekking is er door uitgebroken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 jul 2014 16:43

Marnix schreef:En ik heb zeer geregeld in de stad in cafe's gezeten.
Ik heb zeer geregeld in een dorp in cafe"s gezeten. Toen vond ik het leuk, maar ik kan er nu niet meer naar toe. Ik begrijp dan ook wat Bambi schreef:
Dan is de vraag: "Mag ik daar heen?" niet meer wat telt, maar: "Ik wil er niet meer heen, want ik voel me daar niet meer tussen passen
Ik kan niet voor anderen spreken. Maar dit is ook hoe ik het heb ervaren. De oppervlakkigheid en de schuine moppen gingen me tegenstaan. Het voelde niet goed meer. Ik bedoel het echt niet om boven iemand te gaan staan, of te veroordelen. Ik kan alleen maar aangeven ik er niet meer kan zijn.

Ik ben het wel met Schelpje eens:
schelpje3 schreef:Het gaat mij niet zozeer om het wijn drinken of cafébezoek, maar het goedpraten hiervan.

Ik heb het niet meegemaakt, dat christelijke jongeren in het cafe kwamen om goede gesprekken te hebben. Wel kwam het soms tot een goed gesprek, maar dat was niet de intentie waarmee men naar het café was gekomen. Dat was gezelligheid, slap ouweh... en bier/wijn drinken.
naamloos schreef:De bijbel waarschuwt ons dat we niet moeten doen zoals de wereld, die jaagt naar geld, macht en lust. Daarmee moeten we ons niet vermengen.
Ja dit is waar. We moeten een zoutend zout zijn. We hoeven ons niet buiten de normale leefwereld te plaatsen! De normale wereld is niet die van de kroeg. Maar we moeten ons ook niet vereenzelvigen met de wereld.
naamloos schreef:dus in de kroeg is het onmogelijk om een goed motief te hebben?

Het evangelie verkondigen door naar de kroeg te gaan kan wel, net als het Leger des Heils. Maar dan ga je wel met God, en heb je vooraf gebeden, om samen met Hem daar naar toe te gaan, in Zijn Naam. Zo doen zij dat, en zo zouden wij dat misschien ook wel meer moeten doen. Zij gaan daar niet naar toe om een avondje te relaxen met vrienden en dan misschien ook nog te evangeliseren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 28 jul 2014 17:06

Bambi schreef:Maar toch ging het me opbreken, want ik was veranderd, maar die mensen niet.
En ondanks de gesprekken over het geloof, veranderde er niets.
Al dat dronkemansgelal ging me tegenstaan.
Al die dubbelzinnige moppen.
Al dat gezuip, alsof hun leven er van af hing.
Het leek wel of hun hele leven bestond uit 'lang leve de lol' en 'daar moet op gedronken worden'
Het was zo oppervlakkig.
Ik voelde me er niet meer thuis.
En ben er mee gestopt.
Nu 10 jaar later zijn ze nog steeds zo.

En daar gaat het om: Als je groeit in je geloof, voel je je vanzelf niet meer thuis op plaatsen waar je volgens de kerk niet mag komen.
Dan is de vraag: "Mag ik daar heen?" niet meer wat telt, maar: "Ik wil er niet meer heen, want ik voel me daar niet meer tussen passen."

Mooi hoe je na je bekering werd gewezen op het lege oppervlakkige leven dat mensen kunnen horen. Goed dat je gemerkt heb dat dat je thuis niet meer was; je hebt een beter Thuis gevonden.

Tegelijk kan wat voor jou een duidelijk signaal is dat je daar niet meer kunt zijn voor een ander een signaal zijn om ondanks of juist door die leegheid heen wel te blijven gaan, bidden en in vele opzichten ook (mee)lijdend.

Ik heb vele café's van binnen uit gezien en ik ging daar niet heen met de intentie om te evangeliseren. Ook niet om slap te ouwehoeren, laat staan dronken te worden. Maar gewoon gezellig met vrienden even bij te praten onder het genot van een hapje of een drankje. Biertje erbij, of in mijn geval cola en dan doorpraten tot het weer licht wordt. De beste gesprekken zijn vaak diep in de nacht. Een goede vriend van mij is daar tot geloof gekomen.
De moedwillige intentie was er niet, maar de gesprekken komen vanzelf. Juist ook wel doordat de setting totaal anders is.
deep water faith in the shallow end

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 jul 2014 18:05

Jezus bezocht de hoeren en tollenaars in Zijn hoedanigheid als Rabbi.
Het leger des Heils, bezoekt hoeren en kroegen in hun hoedanigheid als heilssoldaat.
Niet om gezellig mee te gaan doen, zij komen er ook echt om te evangeliseren.
Dat is al duidelijk als ze binnenkomen.
Als je er heen gaat voor je eigen gezelligheid, dan is het evangeliseren een bijzaak, die dan als smoes gebruikt wordt om het goed te praten.

En dat is het verschil.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 jul 2014 18:57

Marnix schreef:
Het gaat mij om het krom-praten van dingen die de Bijbel helemaal niet als verkeerd noemt. Je gaat met wat vrienden naar een cafe, je drinkt er een aantal biertjes of wijntjes. En gelijk gaat het over ladderzatte, kotsende mensen waarvan de vrouwen huilend die personen op komen zoeken omdat ze daar ook nog zaten zonder dat die het wisten. Dat soort indianenverhalen die totaal niet kloppen met de werkelijkheid.

De goede gesprekken heb ik niet als argument aangevoerd, jij zegt dat je er niet komt voor goede gesprekken. Dat is inderdaad niet het hoofddoel en toch heb ik in cafe's veel goede gesprekken gevoerd met niet-christenen over het geloof (en ook wel over andere zinnige zaken). Nogmaals, misschien kunnen ze in de dorpen in het westland er niet mee omgaan maar het beeld dat jij van een cafe schetst lijkt totaal niet op hoe ik het ken. En ik heb zeer geregeld in de stad in cafe's gezeten. Erg gezellig en leuk altijd!

Ik weet inmiddels dat jij van alles goedpraat, onder het mom van....
Dus sorry, hier kan ik inmiddels niet meer op ingaan.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 28 jul 2014 19:26

Als je eigen geweten je zo hard tegenspreekt moet je er sowieso verre van blijven.
deep water faith in the shallow end

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 28 jul 2014 21:14

mohamed schreef:Wordt er in Urk gesnoven? Ja, alleen als er een paap voorbij komt. :lol:

Helaas niet ...... hier gaat de aartsvijand rond als een briesende leeuw..... Laatste 15 jaar regelmatig in het nieuws..... Zo ook Katwijk regelmatig bekenden gesproken die met drugs of drank te maken hebben gehad.

Daar probeer ik mee te zeggen dat het overal hetzelfde is....

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/archief/article/detail/1761043/2003/09/27/Kat-in-t-Bakkie-snuiven-om-te-drinken.dhtml

Gelukkig komen sommige er ook vanaf.

http://www.tiktekst.nl/urker-laat-leven-van-liegen-scoren-en-snuiven-achter-zich/

Bron Google
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jul 2014 21:27

Mona schreef:Ik heb het niet meegemaakt, dat christelijke jongeren in het cafe kwamen om goede gesprekken te hebben. Wel kwam het soms tot een goed gesprek, maar dat was niet de intentie waarmee men naar het café was gekomen. Dat was gezelligheid, slap ouweh... en bier/wijn drinken.

Herkenbaar. Maar daar is toch niets mis mee? En als je met die instelling als christenen maar een cafe gaat komt het toch soms toch wel tot goede gesprekken omdat je christen bent, ook als je voor de gezelligheid met vrienden naar het cafe gaat.

Schelpje, als je niet verder komt dan dat zijn we wel uitgepraat. Maar volgens mij is het foutpraten wat goed is. ;)
Laatst gewijzigd door Marnix op 29 jul 2014 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”