Is Materialisme fout???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 aug 2003 10:00

Theodoor schreef:Is materialisme fout??? Refo's doe hier namelijk erg hard aan mee! ik zelf ook. maar ik vraag me af of het fout is groot huis grote auto elke vakantie weg maar wel geld afzonderen voor God en de kerk. ik ben dr mee groot gebracht en vind dit alles vrij normaal! maar ik hoor steeds meer geluiden die dit niet goed vinden?
IS DIT FOUT???

Theodoor schreef:
Dikke van Dale"
ma·te·ri·a·lis·me (het ~)
1 leer dat de materie of de stof de enige begin- en eindoorzaak is van al wat bestaat
2 sterke gehechtheid aan geld en goederen

dus dan is het begrip Materialisme op mij niet van toepassing? terwijl mensen ons wel deze stempel opgedrukt hebben?
Sterke gehechtheid aan geld en goederen hebben wij niet!! en een streven op dit alles te hebben ook niet!!!

De Bijbelse definitie van materialisme 2 gaat dieper dan de wereldse. Voor het dienen van de Mammom gaat het niet primair om je bezittingen, maar ook om je omgang met je bezittingen. Heb je een groot huis, dan is dat de ideale samenkom-plaats voor een Bijbelstudiegroep. Heb je een auto dan kun je mensen helpen met vervoeren (uitlenen, voor ze rijden). In die zin kun je dus 100% van je bezittingen genieten, en ze 100% voor je medemensen inzetten. Heb je dubbel plezier. En dat is nou een van de vele voordelen van Christen-zijn.

John

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 25 aug 2003 14:18

Dat vind ik een heel mooie reactie John :lol:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 aug 2003 14:19

ik ben er de laatste maanden pas goed achter gekomen hoe sterk ik gehecht was aan aardse bezittingen en geld etc, en nou zie ik het ook bij mensen om mij heen. Ik denk dat ik zonder overdrijving wel kan zeggen dat bij veel christenen geld & bezittingen eerst komen en het geloof pas later. We hebben allemaal mooie uitvluchten waarom geloven en rijk zijn heel goed samen kan gaan, maar ik denk dat ze fundamenteel elkaars vijanden zijn.

Wie ben je nog als morgen al je bezittingen wegvallen en je van nul weer beginnen moet?

Het loslaten van het streven naar welvaart levert heel veel energie op voor andere dingen, bv voor je geestelijk leven.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 25 aug 2003 14:48

Is materialisme fout? Daarover zijn we het eens: Ja, dat is fout.

Is rijkdom fout? Dat lijkt me niet. De Bijbel geeft daar op zichzelf geen aanknopingspunten voor. Wel kan rijkdom, net als armoede, van het geloof afleiden. Een christen zal dus nooit voor rijkdom of armoede bidden.

Hoewel rijkdom als gevolg van een een erfenis mij niet zo aanspreekt. Daar heb je zelf immers geen prestatie voor geleverd. Maar dat is meer een politiek probleem dan een ethisch probleem.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 aug 2003 14:54

Hoewel rijkdom als gevolg van een een erfenis mij niet zo aanspreekt. Daar heb je zelf immers geen prestatie voor geleverd.
voor rijkdom lever je sowieso geen prestatie, je krijgt het van God of God laat het toe.

1 samuel 2 7 De HEERE maakt arm en maakt rijk; Hij vernedert, ook verhoogt Hij.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 25 aug 2003 14:57

surfer schreef:
Hoewel rijkdom als gevolg van een een erfenis mij niet zo aanspreekt. Daar heb je zelf immers geen prestatie voor geleverd.
voor rijkdom lever je sowieso geen prestatie, je krijgt het van God of God laat het toe.

1 samuel 2 7 De HEERE maakt arm en maakt rijk; Hij vernedert, ook verhoogt Hij.

voor geld moet je volgens mij wel degelijk presteren!! het komt niet zomaar aan waaien!! je krijgt het van God maar je moet er wel wat voor doen
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 aug 2003 15:00

ja, natuurlijk moet je er iets voor doen, maar er is geen relatie tussen hard werken en rijk zijn.

:arrow: De wereld loopt vol met hardwerkende mensen die evenzogoed straatarm zijn

Ik zou wel eens afwillen van die gedachte dat als je rijk bent dat je automatisch door God gezegend bent.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 25 aug 2003 15:06

surfer schreef:ja, natuurlijk moet je er iets voor doen, maar er is geen relatie tussen hard werken en rijk zijn.

:arrow: De wereld loopt vol met hardwerkende mensen die evenzogoed straatarm zijn

Ik zou wel eens afwillen van die gedachte dat als je rijk bent dat je automatisch door God gezegend bent.

mee eens maar ik bedoelde te zeggen dat het niet aan komt waaien mits je de loterij wint
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 aug 2003 15:10

in mijn geval denk ik dat God mij een beetje heeft willen testen:

een paar jaar terug ben ik door bepaalde omstandigheden voor mijn doen ineens behoorlijk 'rijk' geworden, en daarna ben ik door andere omstandigheden alles ook weer kwijtgeraakt. Daardoor heb ik gezien hoe weinig rijkdom te betekenen heeft, en hoe zinloos het is om daar enig vertrouwen in te hebben. Nu kan het mij vrijwel niks meer schelen.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 25 aug 2003 15:40

Ach, dankbaarheid voor bezit? Volgens mij is dat heel goed, als je er goed mee omgaat.

Ik weet wel, dat ik dankbaar ben dat ik absoluut niet materialistisch ben. Zolang ik niet doodga van honger, hoef ik niks te bezitten. Het maakt me zo enorm weinig uit.
Ben eigenlijk alleen door m'n cello nog een beetje gebonden aan bezittingen, en deze plaats. Maar daar kom ik ook steeds losser van te staan. Soms wel beangstigend...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

quantum
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor quantum » 25 aug 2003 18:30

Is het niet zo dat we allemaal het geld en goed van GOD in bruikleen hebben gekregen en dat we daar op een verantwoorde manier mee om moeten gaan. (Zie ook de gelijkenis in Matheus 25).
Ik las een aantal berichten terug de suggestie: Ga dan minder werken als je toch al genoeg hebt. Hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk moet ieder mens hard weken of je nu geld genoeg hebt of niet. In de BIJBEL staat over luie mensen: Ga tot de mieren.
Het betekent echter niet dat we al ons geld voor ons zelf moeten houden of moeten verbrassen maar veel meer dat we onze naaste er mee moeten helpen en de een is nu eenmaal over meer gesteld als de ander hier moeten we niet afgunstig in zijn want ten diepste zijn we in nederland allemaal erg rijk.

joris

Berichtdoor joris » 25 aug 2003 20:59

het gaater om hoe je er mee omgaat.
Ik denk dat als je geld hebt dat je er van mag genieten, maar dat je ook ruimtschoots een ander er van moet laten gelieten.
Of eigenlijk bedoel ik da niet. Ik hoop dat je de vrucht van de Geest in je hart hebt en dus ook laat zienin je leven wat dus blijkt uit een open portomonee volgens mij. Wie geeft zal gezegend worden dat is ook wel een lijn in de bijbel. En ik merk dat zelf ook. Geld geven, leuke kados geven is geweldig zegenrijk.

Geld hebben en er boven op zitten is angst, niet fijn. In de angst is geen plaats voor liefde staat in 1 joh.

GEen geld hebben en krenterig wordne is ook niet goed.

Gewoon leven en geven wat je van plan was te geven, dat staat in de bijbel. Kan de tekst nu effe niet vinden.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 29 aug 2003 21:00

Als je ruim kan leven, dan leef je toch ruim, maar laat je naaste er ook van genieten.

Ik zie zelf niet wat er fout is aan matherialisme, ik hou zelf ook van mooie en dure spullen, wat is er mis mee :cry: :?:

Chloë

Berichtdoor Chloë » 29 aug 2003 21:20

Het stellen van die vraag geeft al aan dat je het moeilijk vindt het los te laten.
Wat zegt de Bijbel? Waar uw schat is, daar zal uw hart zijn. Alles wat jij moeilijk vindt om los te laten, is jouw 'schat'. Dus in principe moet je je aan niets erg hechten, zodat je te allen tijde onvoorwaardelijk bereid bent te sterven. Verzamel dus schatten in de hemel, hier op aarde heb je er toch niks aan!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 sep 2003 19:47

speciaal voor joris en gerswhin kunnen ze hier er over discusseren of het verkeerd is om meer auto's te hebben :)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”