ik zal de volgende keer er een knipoog bijzetten als ik die bedoel, dacht dat de tekst het wel duidelijk zou maken.
Mijn nederige excuses hiervoor
Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Precies! Helemaal mee eens - ik kan mij geen diensten (meer) voorstellen, waarin er geen kindernevendienst is.
Riska schreef:Ik proef grote afkeuring in je opmerking.
Riska schreef:In mijn gemeente gaan de kinderen tot hun vierde jaar naar de crèche.
Als ze naar de basisschool gaan, mogen ze ook naar de kindernevendienst.
Als ze de basisschool verlaten gaan ze ook van de kindernevendienst af. Dan zijn er catechese en andere dingen waar ze onderricht krijgen én ontspanning. In de zomervakantie is er geen kindernevendienst, als er een zgn. gezinsdienst is blijven ze ook in de kerk.
Het is niet echt rommelig. Bij het naspel van een psalm of gezang gaan ze de kerk uit en zo komen ze er ook weer in.
Wat bij ons wel bijzonder is, is dat aan het eind van de dienst., vlak voor de zegen, ook de kleintjes opgehaald worden, zodat de zegen die de dominee uitspreekt ook over hen wordt uitgesproken.
In mijn kerkelijke gemeente is de avonddienst al jaren geleden afgeschaft, met uitzondering van een enkele speciale dienst.
Em. schreef:Bij ons heet het bijbelklas en dat is er voor de kinderen van 4-7 jaar.
Elke week voor de kinderen van groep 1 en 2, om de week voor de kinderen van groep 3 en 4.
Over het algemeen sluit het aan bij het thema van de dienst. Voor de laatste psalm komen de kids dan weer binnen. Het is nog niet zo lang bij ons, maar het bevalt goed in de gemeente.
Riska schreef:Dat is ook een treurige zaak, maar als er naast de dienstdoende ambtsdragers, predikant en organist geen mens is, heeft het weinig zin...
hubert schreef:Ik vind aparte diensten voor de kinderen een must. Het is voor de meeste predikanten erg moeilijk zowel volwassenen en kinderen tegelijkertijd in een preek te boeien. De preken in onze kerk hebben een hoog theologisch gehalte en dat is voor kinderen niet te begrijpen. Bovendien wat is er op tegen?
Alles veranderd toch? En in de praktijk blijkt het goed te werken. De kinderen komen graag en en masse naar de kerk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten