Ellendekennis buiten Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Ellendekennis buiten Christus?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jul 2011 11:24

TheKeimpe schreef:
@1a2b3c: Je hebt helemaal gelijk dat er wel ellendekennis buiten Christus is. Maar deze ellendekennis brengt ook niet tot Christus. Denk aan Kaïn, Saul etc.
Waar ik wel mee zit: als de vraag van de stokbewaarder geen geloofsroep was, was het dan zonde, was het dan niet uit de Geest? Die stelling zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.

Hopelijk is het duidelijk dat ik nergens heb willen zeggen en volgens mij ook niet gedaan heb dat er rust aan mensen gegeven mag worden buiten de geloofsvereniging met Christus.

-als de vraag van de stokbewaarder geen geloofsroep was, was het dan zonde, was het dan niet uit de Geest? Die stelling zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.

De stokbewaarder vroeg wat hij moest doen om zalig te worden en de rijke jongeling vroeg inhoudelijk hetzelfde: wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven. De mensen op de Pinksterdag hadden dezelfde vraag. (ik weet dat de rijke jongeling een ander antwoord kreeg, maar daar gaat het even niet over)
Ik geloof dat de Heilige Geest erbij betrokken is wanneer je tot zo'n vraag komt maar mensen kunnen de Heilige Geest wederstaan blijkt uit Hand.7:51. Daarom is het ook 100% eigen schuld als je verloren gaat.
Zolang een mens nog niet tot geloof in Jezus is gekomen heeft hij de Heilige Geest nog niet in zijn hart. Rom.8:9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
Iedereen die in Jezus gelooft ontvangt de Heilige Geest staat er in de Bijbel.

Ik stel ook niet dat de vraag van de stokbewaarder e.a. niet uit de Geest was, maar het maakt verschil of de Geest in je is of van buitenaf op je in wil werken.
Het blijft een feit dat alles wat niet uit het geloof is God niet kan behagen, dus zonde is.

Voor de duidelijkheid: ik spreek vanuit de lijn van de menselijke verantwoordelijkheid en niet van Gods kant (zie mijn vorige reactie)

En nee, je hebt nergens de indruk gewekt dat je rust voorstaat buiten de geloofsvereniging met Jezus. Dat was duidelijk.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 14 jul 2011 17:36

1a2b3c: Als in de Bijbel gesproken wordt over de uitverkiezing, wordt dit meestal direct verbonden met Christus. Daarom heeft Calvijn gezegd: Christus is de spiegel van onze verkiezing. Als we de verkiezing van het geloof in Christus loskoppelen, krijgen we een beeld zoals eens iemand zei: Een grote pot met knikkers, waar je een onwillekeurige greep in doet. De knikkers die dan in je hand komen zijn uitverkoren om buiten de pot te komen. Maar zo wordt in verschillende gemeenten wel gedacht. Calvijn onderscheidde ook graden in de verkiezing. Het feit dat wij als mens en niet als dier geschapen zijn, het feit dat wij op het erf het verbond geboren zijn, gedoopt zijn. Allemaal graden van de verkiezing. Maar uiteindelijk komt het aan op de verkiezing tot zaligheid door het geloof in Christus. Ds. W.L. Tukker zei: De stroom van de verkiezing loopt door de bedding van het verbond.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jul 2011 18:03

Kohlbrugge schreef:1a2b3c: Als in de Bijbel gesproken wordt over de uitverkiezing, wordt dit meestal direct verbonden met Christus. Daarom heeft Calvijn gezegd: Christus is de spiegel van onze verkiezing. Als we de verkiezing van het geloof in Christus loskoppelen, krijgen we een beeld zoals eens iemand zei: Een grote pot met knikkers, waar je een onwillekeurige greep in doet. De knikkers die dan in je hand komen zijn uitverkoren om buiten de pot te komen. Maar zo wordt in verschillende gemeenten wel gedacht. Calvijn onderscheidde ook graden in de verkiezing. Het feit dat wij als mens en niet als dier geschapen zijn, het feit dat wij op het erf het verbond geboren zijn, gedoopt zijn. Allemaal graden van de verkiezing. Maar uiteindelijk komt het aan op de verkiezing tot zaligheid door het geloof in Christus. Ds. W.L. Tukker zei: De stroom van de verkiezing loopt door de bedding van het verbond.

Als in de Bijbel gesproken wordt over de uitverkiezing, wordt dit meestal direct verbonden met Christus.

Dat betekent niet dat het andersom ook zo is. Als er over het over de eigen verantwoording, het geloof gaat wordt dat niet gekoppeld aan de verkiezing.
De verkiezing van het geloof loskoppelen, nee maar als God ons oproept tot het geloof hebben we de verkiezing er niet bij te halen want dan gaan we ons met Gods kant bemoeien.
Hij zorgt er wel voor dat de verkiezing klopt met onze keus.

Ik geloof niet in willekeur ...

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 14 jul 2011 18:22

De belijdenis spreekt van de verkiezing van eeuwigheid. Maar niet van een verwerping van eeuwigheid. De verwerping is de keerzijde van de verkiezing. In de tijd na de reformatie was er de theoloog Johannes Maccovius. Hij leerde dat God twee soorten mensen geschapen heeft. De ene soort om voor eeuwig behouden te zijn en de andere om voor eeuwig verloren te zijn. Deze opvatting heeft in zijn tijd veel kritische reacties gekregen. En terecht.
Toch zijn er nu kerken die de opvatting van Maccovius overnemen. En dat vind ik een heel ernstige zaak.
Mijn mening over mensen die verloren gaan is: Ze hebben het Evangelie nooit gehoord, of ze hebben het Evangelie wel gehoord, maar hun hart bleef ervoor gesloten. Ze weigerden tot Christus te vluchten.
Dat schrijf ik nu wel zo neer, maar dan kijk ik even naar mezelf. Ik was ook afkerig. Ik heb een periode gehad waarin ik me afzette tegen de kerk. Als het zo door was gegaan, zou ik voor eeuwig verloren gaan. En dat verdiend. En daar staat nu het wonder van Gods genade tegenover. Dan eindigt het denken over de verkiezing in verwondering. Als ik dan denk aan vroegere vrienden die in dezelfde kerk zaten en nu met de kerk gebroken hebben, ik was niet beter. Maar God heeft mij eruit gehaald en die anderen niet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 20:15

quote="Kohlbrugge"
Ik heb een periode gehad waarin ik me afzette tegen de kerk. Als het zo door was gegaan, zou ik voor eeuwig verloren gaan. En dat verdiend. En daar staat nu het wonder van Gods genade tegenover. Dan eindigt het denken over de verkiezing in verwondering. Als ik dan denk aan vroegere vrienden die in dezelfde kerk zaten en nu met de kerk gebroken hebben, ik was niet beter. Maar God heeft mij eruit gehaald en die anderen niet.

Dat vind ik nou zo gevaarlijk met het gegeven van uitverkiezing.....hoe weet je dat Kohlbrugge
hoe weet je of jou vrienden ook niet getrokken worden door God tot die genade
van Christus Jezus. ?

Ik denk dat je het niet zo bedoelt maar het lijkt alsof je ze al als "verloren" beschouwt.
Wij mensen kunnen het niet weten en wij mogen het ook niet gaan invullen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 14 jul 2011 20:21

Schaapje: Ik zie het leven van mijn vroegere vrienden zoals het nu op dit moment is. Als ze zonder God doorgaan, zijn ze verloren.
Maar je hebt helemaal gelijk, voor God is niets onmogelijk. Ook zij kunnen nog tot geloof komen.
Ik heb me hierin denk ik niet duidelijk genoeg uitgesproken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 20:39

quote="Kohlbrugge"Schaapje: Ik zie het leven van mijn vroegere vrienden zoals het nu op dit moment is. Als ze zonder God doorgaan, zijn ze verloren.
Maar je hebt helemaal gelijk, voor God is niets onmogelijk. Ook zij kunnen nog tot geloof komen.
Ik heb me hierin denk ik niet duidelijk genoeg uitgesproken.

Eigenlijk wist ik wel dat je het niet zo bedoelde, maar ik denk dat we ons beter
niet met uitverkiezing bezig kunnen houden, want we weten niet hoe het zit.
Ik wilde alleen maar aangeven dat we mensen niet per definitie als verloren
moeten beschouwen, want dat zou ons tegen houden in ons gebed, God wil
dat we voorbede doen voor mensen, en het houdt ons tegen om het evangelie
te vertellen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jul 2011 20:43

Hoewel dit eigenlijk roept om een nieuw topic, toch een reactie. Naar mijn stellige overtuiging kun enkel over de uitverkiezing spreken als er geloofszekerheid in Christus is. De verkiezing kan nooit ofte nimmer losgemaakt worden van Hem, de Bijbel spreekt over een "uitverkoren in Hem".
Iemand die Christus niet kent heeft niets aan kennis over de uitverkiezing, maar daarvoor is maar één weg: Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 14 jul 2011 20:46

Ik denk daarbij aan de Bijbeltekst: De verborgen dingen zijn voor de Heere onze God en de geopenbaarde voor ons en onze kinderen.
Wij hebben te rekenen met Gods roeping tot het geloof en de beloften die bij onze doop aan ons voorhoofd verzegeld zijn.
Ds. L. Vroegindeweij, vroeger predikant in Delft zei eens: Wat een wonder dat er met zulke mensen als wij zijn er nog één behouden kan worden. En ook: Wat een wonder dat er met zo'n God nog één verloren kan gaan. Ik vind dat een mooie uitdrukking. Wij hebben niets, maar bij God is alles. Hij kan de meest weerbarstige zondaar bereiken met Zijn genade.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 20:52

1 Tim.2

Ik vermaan u dan allereerst smekingen, gebeden, en dankzegging te doen voor alle mensen
voor koningen en alle hooggeplaatsten, opdat wij een stil en rustig leven mogen leiden in alle
godsvrucht en waardigheid.

Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil dat alle mensen behouden worden
en tot erkentenis der waarheid komen.

Met deze Bijbelse opdracht hebben wij te maken, uitverkiezing is iets van God en niet
voor ons om te weten wie wel wie niet.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 14 jul 2011 21:16

TheKeimpe schreef:Hoewel dit eigenlijk roept om een nieuw topic, toch een reactie. Naar mijn stellige overtuiging kun enkel over de uitverkiezing spreken als er geloofszekerheid in Christus is. De verkiezing kan nooit ofte nimmer losgemaakt worden van Hem, de Bijbel spreekt over een "uitverkoren in Hem".
Iemand die Christus niet kent heeft niets aan kennis over de uitverkiezing, maar daarvoor is maar één weg: Jezus Christus is de Weg, de Waarheid en het Leven.

Daar ben ik het mee eens!

De uitverkiezing staat er voor de gelovigen en voor de ongelovigen is er het bevel van bekering en geloof.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 14 jul 2011 21:36

1a2b3c: Dat is kort en bondig samengevat wat ik ook bedoelde. Helemaal mee eens.

Terug naar “Archief”