esli schreef:Van Bijbelse begrafenissen is dan wel weer bekend dat de overledenen gezalfd werden met geurige olie. Daar heeft de overledene ook niets meer aan en toch gebeurde het. Ik kan me voorstellen dat dit gebeurde als een uiting van verdriet en laatste eer voor de overledene. Nu doen wij dat niet meer, maar leggen we bloemen neer.
Het is trouwens niets noodzakelijks, maar ook niet iets verwerpelijks Bijbels gezien. Het lijkt me dus goed dat iedereen hier een eigen keuze in maakt of dat de nabestaanden kiezen voor de manier waarop zij het meest getroost worden.
Ik kan overigens niet zoveel met de tegenstelling links-rechts (in kerkelijk opzicht). Ik begrijp nl. niet zo goed wat er dan met links bedoelt wordt. Is evangelisch (waar volgens mij regelmatig bloemen bij begrafenissen zijn) dan links? terwijl veel evangelische gemeenten juist erg 'rechts' in de leer zijn. Sorry, maar de termen werken voor mij wat verwarrend.
Beste esli, het is heel simpel eigenlijk hoor. Niet alleen evangelisch is links, maar ook PKN bijv.
Een bepaalde stroming van de chr ger is midden, net als vrijgemaakt ger, ned ger, en rechts is chr ger (bewaar het pand) ger gem, gergem in ned, oud ger gem En dan heb je nog kleinere afleidingen van elke stroming. Buitenverband, lokaal zeg maar.
Als een poosje meeleest, of je verruimt je blik naar alle richtingen, kom je er wel achter waar iemand zich bevindt

Kortom: ruimdenkend, modern is links, hoe rechtser, hoe verontruster/behoudender