Hamlap schreef:Paulus schrijft ook dat in Christus noch man noch vrouw is.
Kijk, heel de discussie gaat niet over wat er in de Bijbel staat. Voor én tegenstanders van de vrouw in het ambt lezen dezelfde teksten. De vraag is naar de betekenis van deze teksten. Het helpt echt niet in deze discussie door te zeggen: 'kijk, hier staat het toch....
Ik ben met je eens dat 'iedere ketter zijn eigen letter heeft'. Daarom moet je ook naar het geheel van de Bijbel kijken en de teksten in dat ligt zien. En de sfeer die dat uitademt, is er een van een ongelijkheid van man en vrouw. Niet van ongelijkwaardigheid zoals zo vaak benadrukt. Ieder heeft zijn eigen functies en talenten.
Daarbij komt dat de tekst van Paulus aan de kant wordt geschoven door aan de geinspireerdheid te twijfelen en het een menselijke en tijdgebonden opmerking te maken. Dat is mij een aantal stappen te ver.
Misschien moet je er ook bij vermelden hoe deze mannen aan hun einde komenFaramir schreef:Ik ben geen bioloog, maar elke bioloog zal je kunnen vertellen dat deze uitspraak simpelweg onwaar is. Verdiep je eens in spinnen bijvoorbeeld.

Riska schreef:Wat mij altijd weer opvalt is, dat wat Paulus gezegd heeft vaak belangrijker lijkt gevonden te worden dan wat Jezus heeft geleerd en gedaan. Waarom zou Jezus Zich niet als eerste bij de discipelen hebben geopenbaard als de Opgestane Heer, maar bij een vrouw??? Bij vrouwen zelfs? Zij mocht(en) vertellen aan de mannen wat er gebeurd was.
Belangrijker niet, beste Riska! Maar als we geloven dat de hele Bijbel door God geinspireerd is dan maakt het niet veel uit of de woorden nu via Paulus komen of via Jezus zelf. Ze zullen elkaar niet tegenspreken want God kan Zichzelf niet tegenspreken. Het verschil zit hem in het openbaar spreken in de gemeente. Dat moet een vrouw niet doen, zegt de apostel. Dat de vrouw zich niet minderwaardig hoeft te voelen, blijkt o.a. uit de eerste verschijning van Jezus.
Ik sta achter een Bijbels gefundeerd verhaalSpons schreef:Of sta jij meer achter het feit dat de vrouw maar nederig moet volgen heeft te gehoorzamen aan de man ze de beslissing van de man moet respecteren en daar zelf geen inbreng in mag hebben.

Spons schreef:wat heb je er aan als je geen nieuwe predikanten meer kan vinden in je eigen gemeenschap terwijl er wel vrouwen bereid zijn om dat ambt te vervullen,? Ga je dan zo ver dat je overal maar voorlezers moet hebben en een gemeente geen predikant heeft. volgens mij is het tekort aan dominees in gerefomeerden gemeentes behoorlijk en wordt er veelvuldig gaten met andere gaten gevuld. soms worden dingen uit de bijbel wel heel krampachtig vast gehouden aan de bijbel om eigen cultuur / gebruiken, te beschermen boven alles waarbij het doel wel eens uit eht oog verloren gaat.
In de meeste kerken zijn nog genoeg voorgangers voorhanden. Het probleem wat jij noemt, ligt denk ik ergens anders. Maar dat is geheel off topique!
