1. De kerken waar zo'n 20 jaar geleden begonnen is met een muziekband en het spelen van populaire gospels zijn nu vrijwel leeggelopen
Ik ken genoeg, zeg maar veel, bloeiende en groeiende evangelische gemeenten met gospelband voor in de kerk!!! En dat terwijl bij ons de ger.gem. leegloopt!
De praktijk wijst uit dat je daar dus niet aan moet beginnen
En dit is alleen maar subjectief gezeur wat eigenlijk nergens op slaat...
De orthodoxe gemeenten zullen dit initiatief toch niet overnemen omdat daar geen enkele behoefte is aan poppsalmen.
Jammer. Ik bedoel, niet iedereen hoeft het mooi te vinden en over te nemen. Maar om bij voorbaat al te bedanken en het af te kraken vind ik jammer...
2. Een nieuwe vertaling heeft altijd het gevaar in zich van over-popularisering.
De statenvertaling was in die tijd ook een 'populaire' en moderne vertaling. Waarom nu niet???
Persoonlijk zie ik veel meer in de uitleg van de huidige psalmteksten op chr. scholen en catechisatielessen.
Ik zie liever een wat praktischere invulling van de catechisatie. En als je al snapt wat er staat doordat het in modern nederlands staat, heb je meer tijd voor andere zeer belangrijke dingen!
. Omdat in de kerk eerbied voor God en Zijn dienst voorop behoort te staan, moet je daar niet allerlei populaire toestanden naar binnen halen
Eerbied heeft niets te maken met pop en rock en nieuwe vertalingen. Je kunt God ook op moderne manieren eren!!!!!!!!
Quote:
Ik vraag mij dus af, of een objectieve vertaling wel mogelijk is, omdat ook vertalers onderling, juist door hun religieuze opvattingen, hun vertalingen "kleuren".
Dat is inderdaad een praktisch probleem bij het vertalen van de psalmen. De een zal daarin veel verder willen gaan dan de ander. Dat wordt dus nog een strijdpunt.
Maar waarom was dat ten tijde van de Statenvertaling e.d. dan geen probleem???
Vernieuwingen horen alleen bij het leven als ze zinvol zijn en een bepaalde meerwaarde bieden. Orthodoxe christenen zullen die meerwaarde niet snel zien en dit initiatief dus links laten liggen.
Maar een ander groot deel van de christenen (de niet-orthodoxen) zullen het initiatief met beide handen aangrijpen... En veel mensen vinden deze vernieuwing wel als een zinvollle en als een vernieuwing met een meerwaarde!
nu weer uit de psalmen gaan zingen. Dat is in ieder geval winst.
Jij vind dit winst. Ik kies voor de gulde middenweg. Oude psalmen zijn mooi, nieuwe berijming ook. De nieuwe poppsalmen kunnen ook mooi worden. Liederen en gezangen zijn ook mooi...
(Helaas vaak niet in de diepte).
JIJ VIND dat evangelische gemeenten niet gegroeid zijn qua diepte... dat JIJ VIND moet je er even bij zeggen. Ik vind dit namelijk subjectief en eenzijdige woorden.
Joepie said:
(blabla)
Mee eens

Die kerken zijn dus nu zo'n beetje leeggelopen, ondanks hun pogingen muziekbands binnen te halen.
Klopt, jammer is dat. Maar je hebt wel respect voor de evangelische? Het kan dus wel werken, zo'n bandje...

Tegenvraag. Waarom zou je vernieuwingen doorvoeren als daar geen behoefte aan is? Jongeren die achter in de kerk zitten te klieren of te kaarten, doen dat ook als er i.p.v. een kerkorgel een muziekband staat.
a
Waarom zie ik dat dan veel minder in evangelische gemeenten? Daar is de jeugd veel meer betrokken heb ik het idee. En ik denk dat er wel behoefte is aan vernieuwing.
Waarom moet dat op zondag? Zaterdagavond lijkt me daarvoor ook zeer geschikt.
Waarom moet dat op Zaterdagavond? Zondag lijkt me daarvoor ook zeer geschikt.
En met de laatste reply van Joepie ben ik het ook eens.