Hoe gaan we om met onze ernstige zieke medemens

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 sep 2007 20:33

Niet geheel eens. Alsof de mensen om de zieke heen de 'materieële' zaken niet gaan relativeren!

Het lijkt me ook nogal wiedes dat de zieke vaak de zaken meer om een rijtje heeft, de zieke zelf voelt het eigen lichaam het best aan. Soms gaat de ziekte ook zo vlug, dat zowel zieke en de familie er omheen geen enkele kans hebben om te beseffen hoe zich te gedragen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 sep 2007 21:00

Flappie schreef:Niet geheel eens. Alsof de mensen om de zieke heen de 'materieële' zaken niet gaan relativeren!

Jij hebt gelijk Flappie, dat zie je soms ook gebeuren, het is een mooi iets als dat gebeurt. :jaknikken: Soms denk ik wel eens, (persoonlijke gedachte) soms moet je als mens eerst tegen dingen aanlopen of dingen meemaken, voor je inziet dat er meer in het leven is dan het vergaren van (luxe)materieële zaken of er bij automatisme vanuit gaan dat je oud wordt.

Flappie schreef:Het lijkt me ook nogal wiedes dat de zieke vaak de zaken meer om een rijtje heeft, de zieke zelf voelt het eigen lichaam het best aan. Soms gaat de ziekte ook zo vlug, dat zowel zieke en de familie er omheen geen enkele kans hebben om te beseffen hoe zich te gedragen.

Ook herkenbaar, ik hoef maar even achterom te kijken naar mijn partner die (nu al weer bijna een jaar geleden) de diagnose kreeg, wij kunnen niets meer voor u doen, u kunt mogelijk binnen een 1/2 jaar tot een jaar overlijden. In het begin wist ik mij ook geen raad, (dit ook omdat ik er te dicht op zat) doordat mijn partner sneller dingen relativeerde dan mij. Ergens ben ik blij dat wij de kans en de tijd gekregen hebben en nog steeds krijgen, om alles een plaats te kunnen geven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 sep 2007 13:40

Riska schreef:Het laatste wat ik wil is haar de mond snoeren...

Dat is inmiddels al gebeurd, maar dat wist, daar gaan we maar niet op door,
Als je nu toch over religieuze zaken begint, heb ik liever dat het bij dit Algemene forum blijft!, Dat staat dichter bij me!
*Annet* schreef:
Riska schreef:Zou alleen maar stil zijn de manier zijn waarop je een zieke kunt bijstaan? Want in mijn gevoel schieten woorden te kort...

*Annet* schreef:Dit vraag ik me ook vaak af. Als ik bij mijn tante op bezoek ging wist ik tevoren niet waar ik het over hebben moest. Zag er ontzettend tegenop en vroeg aan anderen die er vlak voor me geweest waren hoe het was, hoe ze reageerde op bepaalde dingen en wat ik toch zou moeten zeggen.

Mijn moeder zei bijv. doe gewoon hoe je altijd deed en doet. Maar als iemand ernstig ziek is heeft hij/zij dan bijv. behoefte aan een verhaal hoe mijn kind het doet?

Daar heeft je moeder wel gelijk in, het is leuk om te horen wat de peuters bedenken en doen, kan ik reuze schik om hebben:D

Maar om nu bij iemand te gaan zitten zwijgen lijkt me ook zo benauwend. Net of je nu niets meer weet nu die persoon ziek is.

Benauwend hoeft niet, te weten dat er iemand bij je zit die een hand op je arm legt, kan heel bemoedigend zijn.

rosalie83 schreef:De ervaring die ik heb met mensen die ernstig ziek zijn, is dat je het beste gewoon kunt doen hoe je altijd deed. Dus blijven vertellen wat jij doet, waar jij mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt. En ook eerlijk zijn, dus gewoon zeggen dat je het lastig vindt hoe je moet doen, wat je moet zeggen.

Juist, gewoon bespreekbaar houden.

Spons schreef:het ligt er ook aan hoe de persoon die ziek is zich gedraagt. Gedurende een ziekte of tijdens het einde zie je vaak een karakterverandering optreden en mensen veranderen die meestal niet zo positief is voor de omgeving. Vaak weten ze niet meer wat ze doen. Familie leden herkennen dan de persoon niet meer :!
Gelukkig hwb ik daar geen last van, maar ik ben dan ook niet dement, of geestelijk ziek, misschien jammer voor sommige mensen, mensen die van me houden zijn er gelukkig blij mee:D

Zo zag ik mijn Oma veranderen van een Energieke (relatief natuurlijk ) vrouw in een zielig hoopje wat onrustig werd, vaak onhebbelijk werd, dingen niet meer kon relativeren en door elkaar ging halen. Blijven hangen in dingen van vroeger, Het afscheid nemen van mijn oma is door haar verandering niet zo zwaar gevallen omdat ze al gestorven was. Je ziet het wel vaker dat mensen Geestelijk al gestorven zijn maar lichamelijk nog wel aanwzig zijn.

Gelukkig heb ik mooie herinneringen aan haar die zelfs terug gaan tot in mijn peutertijd !

Die verhalen heb ik nooit van je gehoord, wel anderen!
rosalie83 schreef:Jij schetst een beeld waarin de zieke ook in de war raakt en zo, en dan is het inderdaad heel anders! Dat zie ik nu ook bij mijn zieke oma, ze herkent me soms zelfs niet meer en begrijpt dingen niet meer. Dan is het heel moeilijk soms.
Maar wat mijn ervaring dus ook is, is dat een zieke wel ziek is, maar niet gek! Sommige mensen behandelen zieken alsof ze niet helemaal wijs zijn of zo, en reken maar dat dat frustrerend is voor de zieke. Ze worden dan niet meer voor vol aangezien. Dus in die zin is 'normaal doen' naar mijn idee een must.

Inderdaad, ga in een rolstoel zitten en boodschappen doen, men praat gewoon je heen,
Waarschijnlijke is dit ook een verwarde posting, maar ik zit onderhand hoedjes te kijken, altijd leuk :lol:
Harm-J schreef:
rosalie83 schreef:Sommige mensen behandelen zieken alsof ze niet helemaal wijs zijn of zo, en reken maar dat frustrerend is voor de zieke. Ze worden dan niet meer voor vol aangezien. Dus in die zin is 'normaal doen' naar mijn idee een must.

Herkenbaar.!! Mensen rederen soms te veel vanuit een eigen ik gevoel, en vinden het moeilijk of kunnen dingen of zaken niet door andermans ogen bekijken.

Ik zie het in mijn vrijwilligers werk ook vaak, dat niet zieke mensen heel snel een ziek mens een stempel op duwen van hij of zij is zielig of hij of hij zij heeft het vast niet meer op een rijtje.

Het zijn vaak juist zieke mensen die zaken heel goed op een rij hebben. Zeker als het om levensbedreigende ziekten of ongeneeselijke ziekten gaat. Vaak zie je dan dat mensen dingen anders (lees helder) gaan zien. Ze gaan veel meer dingen relativeren.!

Edit: Toevoeging.

Het puntje wat Spons aanhaalde van karakter verandering klopt soms wel, maar niet altijd in de vorm hij het stelt. Soms zie je bv dat bij mensen die ongeneeslijk ziek zijn dat ze niet meer aan materieële zaken hechten. Dit is soms voor omstanders, familie, vrienden etc. niet zo goed te bevatten, daar de zieke vanuit of op een ander level redeneert.

Mensen die ongeneeselijk ziek is gaan vaak op een ander manier denken en rederen. (positief) Soms kunnen de omstanders hier niet mee omgaan. Die blijven te veel kijken naar hoe een persoon was en zien niet wat die persoon voor verandering door maakt.

Flappie schreef:Niet geheel eens. Alsof de mensen om de zieke heen de 'materieële' zaken niet gaan relativeren!

Het lijkt me ook nogal wiedes dat de zieke vaak de zaken meer om een rijtje heeft, de zieke zelf voelt het eigen lichaam het best aan. Soms gaat de ziekte ook zo vlug, dat zowel zieke en de familie er omheen geen enkele kans hebben om te beseffen hoe zich te gedragen.

Het lijkt wel of sommig mensen om je heen veranderen, de goede niet te na gesproken, de één duidt er op dit of dat zou ik wel willen, dat werkt bij niet, dus dat regel ik zelf wel.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 18 sep 2007 14:03

Cisca schreef:Het lijkt wel of sommig mensen om je heen veranderen, de goede niet te na gesproken, de één duidt er op dit of dat zou ik wel willen, dat werkt bij niet, dus dat regel ik zelf wel.

d:)b

Hier zie ik dat ook, dat men mijn partner probeert te sturen, hij zegt ook vaak dat regel ik zelf wel.! Wat mij wel irriteert dat er zelfs mensen zijn die nu al zitten te hinten of vragen stellen in de zin van... 'wat doe jij met bepaalde spullen naar zijn overlijden...' :shock:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 18 sep 2007 15:32

Spons schreef:het ligt er ook aan hoe de persoon die ziek is zich gedraagt. Gedurende een ziekte of tijdens het einde zie je vaak een karakterverandering optreden en mensen veranderen die meestal niet zo positief is voor de omgeving. Vaak weten ze niet meer wat ze doen. Familie leden herkennen dan de persoon niet meer :!
Gelukkig hwb ik daar geen last van, maar ik ben dan ook niet dement, of geestelijk ziek, misschien jammer voor sommige mensen, mensen die van me houden zijn er gelukkig blij mee:D

Zo zag ik mijn Oma veranderen van een Energieke (relatief natuurlijk ) vrouw in een zielig hoopje wat onrustig werd, vaak onhebbelijk werd, dingen niet meer kon relativeren en door elkaar ging halen. Blijven hangen in dingen van vroeger, Het afscheid nemen van mijn oma is door haar verandering niet zo zwaar gevallen omdat ze al gestorven was. Je ziet het wel vaker dat mensen Geestelijk al gestorven zijn maar lichamelijk nog wel aanwzig zijn.

Gelukkig heb ik mooie herinneringen aan haar die zelfs terug gaan tot in mijn peutertijd !

Die verhalen heb ik nooit van je gehoord, wel anderen!

dat kan kloppen want die ene Oma is ongeveer een half jaar voordat ik jou leerde kennen overleden. De andere dus in de periode dat ik jou al kende.

Ik heb 2 oma's gehad, De een was als een oma voor mij , en als een moeder voor mijn moeder. die is erg achteruit gegaan door de medicatie die men haar gegeven heeft. Op een gegeven moment wilde ze niet meer, was de fut er uit . Ze is heel bescheiden begraven en heeft zelfs geen steen, dat wou ze niet .

Ik heb nog een Oma gehad, maar die was al jaren mijn Oma niet meer. Die is ook een tijdje terug overleden. Daar was ik niet rouwig om , omdat ze niet als Oma gefunctioneerd heeft. Daar ben ik wel op de begravenis geweest, niet voor haar want het deed me niks , wel voor mijn vader om hem te steunen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 18 sep 2007 17:27

Cisca; de voorgeschiedenis e.d. weet ik niet. Ondanks dat schieten woorden tekort. Ongelofelijk dapper van je dat je de moed behoudt om door te vechten in dit leven.....

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 sep 2007 17:50

CaptainCaveman schreef:Cisca; de voorgeschiedenis e.d. weet ik niet. Ondanks dat schieten woorden tekort. Ongelofelijk dapper van je dat je de moed behoudt om door te vechten in dit leven.....
Ach, het leven is altijd de moeite waard, als je het maar in ziet, het leven is zoveel meer dan alleen adem halen, het is enorm waardevol, daardoor wordt je veel gewaar, en leer je dingen anders zien

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 sep 2007 09:25

rosalie83 schreef:De ervaring die ik heb met mensen die ernstig ziek zijn, is dat je het beste gewoon kunt doen hoe je altijd deed. Dus blijven vertellen wat jij doet, waar jij mee bezig bent, wat er om je heen gebeurt. En ook eerlijk zijn, dus gewoon zeggen dat je het lastig vindt hoe je moet doen, wat je moet zeggen.

je kan wel gewoon doen... maar als het confronterend is dat je straks afscheid moet nemen van iemand die je eigenlijk niet wil missen.... Dan ga je er wel op een andere manier heen... en dan moet ik eerlijk zijn... dan zijn de emoties sterker dan gewoon doen!!!

cis... als et hier iets beter gaat kom ik zo snel mogelijk!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 sep 2007 09:34

paprikameisje2 schreef:

je kan wel gewoon doen... maar als het confronterend is dat je straks afscheid moet nemen van iemand die je eigenlijk niet wil missen.... Dan ga je er wel op een andere manier heen... en dan moet ik eerlijk zijn... dan zijn de emoties sterker dan gewoon doen!!!

Ja tuurlijk zijn gevoelens anders. Want je ervaart verdriet, en angst, etc. Maar wat ik vooral bedoel is dat je zieken niet moet behandelen of ze ziek zijn. Wel in letterlijke zin, dus helpen waar nodig, met dingen die hij of zij niet meer kan etc. Maar niet doen alsof hij of zij half gek is of zo. Moeilijk uit te leggen hoe ik het precies bedoel :|

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 sep 2007 13:37

zlef geef ik vaak aan dat ik et lastig vind om met zulke mensen te praten... doen alsof er niks aan de hand is vind ik ook altijd cru als je weet dat mensen nog maar een bepaalde tijd te leven hebben!! net alsof dat niet erg is... ehm... tja.. hoe breng ik dat nouook is goed onder woorden....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 sep 2007 13:39

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar wat die mensen dan zelf vaak zeggen is dat ze juist nog wel willen horen wat we doen, hoe het met onze nichtjes en neefjes gaat, wat voor plannen ze maken op ons werk, etc. Gewoon omdat ze zo veel mogelijk willen meebeleven nog.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 sep 2007 14:42

Mijn moeder wordt volgende week geopereerd, ze heeft een tumor in haar baarmoeder :cry: We zijn er allemaal wel nuchter onder, je ziet 't ook zoveel om je heen. Ze zei zelf ook van nu ben ik een keer aan de beurt. Heeft iemand nog tips voor als ik op bezoek ga in het ziekenhuis?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 sep 2007 14:49

Er gewoon voor haar zijn Lalage... ze geeft zelf wel aan wat ze wel wil en niet... Heel veel sterkte... want dat hebben jullie, als naasten om haar heen, ook nodig!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 sep 2007 15:55

Sterkte Lalage. Spannend hoor, zoiets.

Tips? Het enige dat ik weet is: niet te veel bezoek achterelkaar inplannen. Hoe goed bedoelt ook, het is vaak te vermoeiend voor een zieke.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 sep 2007 15:55

Mijn grootmoeder is aan het dementeren. Op zich gaat het allemaal vrij langzaam (gelukkig), maar het heeft af en toe lastige gevolgen. Zolang de familie de gelederen gesloten kan houden, zal het allemaal wel gaan. Waar we wel eens bang voor zijn, is dat bepaalde types zich al te zeer met oma gaan bemoeien.

Ik heb dat fenomeen al een paar keer van een afstandje bekeken, ondermeer in "mijn" eigen dorp. Dat is catastrofaal en kan mensen volledig kapot maken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”