Ik ben momenteel bezig met het doornemen van het zg. Deuteronomistisch geschiedwerk. Dat zijn de boeken Jozua, Richteren, I en II Samuël, I en II Koningen.
Iedere dag doe ik daarvan één hoofdstuk. Al kan het wel eens voorkomen dat het er eens een dagje niet van komt. Dat is geen ramp, het is een globaal idee. Maar tot nu toe zit ik helemaal op schema, met vandaag Jozua 7 om te behandelen. (Inderdaad, afgelopen zondag ben ik met Jozua begonnen.)
Mijn methode is: ik neem het hoofdstuk aandachtig door, daarna lees ik het commentaar van de
Studiebijbel Oude Testament (SBOT) erbij. Ik vind dat een erg leerzame methode. Het bevalt mij erg goed op deze manier.
Ik heb nog wel meer aan bijbelcommentaren in de boekenkast staan, maar zeker voor een eerste verkenning is het prettig als het overzichtelijk blijft. En daar vind ik de SBOT heel geschikt voor.
Dieper ingaan op details kan altijd later nog.
Nu zat ik mij eens af te vragen: stel dat je nou op deze manier de hele Bijbel doorneemt, hoe lang doe je er dan over?
Ik heb net uitgerekend dat de Bijbel 1188 hoofdstukken heeft. Dan ben je dus 1188 dagen bezig.
Dat is bij elkaar: 3 jaar en 93 dagen.
Dus als je er op 1 juli 2010 mee begint, wanneer ben je dan bij het laatste hoofdstuk? Op 30 september 2013.
Op 1 januari 2013 ben je dan overigens nog altijd met het Oude Testament bezig. Want 928 van de 1188 hoofdstukken staan in het OT. Pas in het laatste jaar van je reis door de Bijbel, in 2013, begin je dan in het Nieuwe Testament. En wel op 14 januari.
Kun je nagaan hoe dik het OT is in vergelijking met het NT!
En dan te bedenken hoe vaak er uit het NT gepreekt wordt in de kerk, en hoe weinig uit het OT. Het is dan ook niet voor niks dat ik thuis meestal met het OT bezig ben. Anders zou ik last krijgen van een gevoel van onvrede. Is het bovendien niet logisch, om eerst het OT eens goed te kennen, voordat je bijvoorbeeld kunt begrijpen waar al die OT-citaten precies op slaan die je in het NT tegenkomt? Wat heb je aan een NT, vol met citaten uit het OT, die je niet eens snapt? Zo citeert Hebreeën een paar keer
Psalm 95:
11 (
3:
11,
4:
3,
5). Maar dat grijpt op zijn beurt weer terug op
Numeri 14. Iets wat overigens ook in
Jozua 5:
6 in herinnering wordt gebracht. Het is slechts één voorbeeldje van de zéér velen die er te noemen zouden zijn.
In de praktijk zal de bovengenoemde planning wat lastig haalbaar zijn, tenzij je verloren dagen inhaalt. Maar dan zit je nog altijd met Psalm 119, die 176 verzen heeft. Misschien heb je dan even een vrije dag nodig.
Er schijnt ook een rooster te zijn om de hele Bijbel in één jaar helemaal door te lezen. Maar dat lijkt mij zo vluchtig. Als je alleen maar ff gauw de tekst leest, zonder verdere uitleg/commentaar, wat blijft er dan van hangen?