Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Ja, natuurlijk!
46
40%
Nee, maar ik wil het nog wel een keer doen...
22
19%
Nee, het interesseert me niet zo. Als het maar in het hart goed zit.
5
4%
Ik ben er nog mee bezig...
43
37%

Totaal aantal stemmen: 116

cornelis
Kapitein
Kapitein

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor cornelis » 29 apr 2009 18:09

Ik hoop,dit vol te houden.
Ben nu inverb 30april begonnen met Ps 72.
En van 1 mei hoop ik te lezen ps 124 t/m 130.
Daarna weer Genesis t/m 21 mei en daarna Marc 16,Luc 24 En Hand 1 .
En daarna Lev 23.
En vanaf 31 mei Hand 2t/m 5 en daarna weer Genesis
Ik denk door de afwisselingen,dat ik het vol hou.
En ik noteer al het gelezene.
Ik hoop in juli nog eens te melden hoe het gaat.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 26 dec 2009 15:45

Hallo.
Ik ben er nog steeds mee bezig en het beval me nog steeds goed.
Juist ook mede door de Kanttekeningen.
Ik denk wel,dat ik op deze manier de hele Bijbel door komt.
Ik doe het nog steeds Zoals vermeld in het bericht hier boven.
En ik denk nog steeds,dat de afwisseling goed is.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Nell
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nell » 27 dec 2009 06:55

Ik heb het nu 2 maal gedaan en ik denk dat iedereen het moet doen!! Het feit dat je dingen leest , die je anders zou overslaan..
In Christ , my Saviour

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 28 dec 2009 19:14

Hallo.

Nell ik het helemaal met je eens.

Psalm 9 vers 11.

Pjotr1992
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Pjotr1992 » 14 jan 2010 18:50

Ik maak gebruik van dagboeken,maar daar zit dus het nadeel aan dat die niet de hele bijbel doorgaan,maar het nadeel van de hele bijbel doorgaan,is dus dat ik verdieping mis,en die vind ik juist zo fijn.

Nu dus de vraag: Zijn er dagboeken die de hele bijbel doorgaan?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jan 2010 11:25

Het lijkt mij haast van niet, anders zouden die dagboeken óf (enkele) jaren moeten vullen (voor je de Bijbel rond bent...) óf lange stukken per dag moeten behelzen (en dan kun je er als dagboekschrijver ook weinig over zeggen en verg je wel veel van de gebruiker).

Wat wij doen is 's avonds bij de avondsluiting een dagboek gebruiken (met het bijbehorende Bijbelgedeelte) en bij de avondmaaltijd lezen we de Bijbel van voor tot achter.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2010 14:43

Pjotr1992 schreef:Ik maak gebruik van dagboeken,maar daar zit dus het nadeel aan dat die niet de hele bijbel doorgaan,maar het nadeel van de hele bijbel doorgaan,is dus dat ik verdieping mis,en die vind ik juist zo fijn.

Nu dus de vraag: Zijn er dagboeken die de hele bijbel doorgaan?

Niet dat ik weet, er zijn wel dagboeken die een heel bijbelboek behandelen, maar ja, dan heb je nog 66 jaar nodig...

En hoezo mis je de verdieping als je alleen de Bijbel leest? Moet de Schrift nog verdiept worden? Als je toch wat extra wil lezen kun je ook een Bijbelverklaring erbij pakken, of een studiebijbel of iets dergelijks.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 09 feb 2010 23:23

heb hem 2 keer uitgelezen in 2 jaar ongeveer.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 jun 2010 12:07

Ik ben momenteel bezig met het doornemen van het zg. Deuteronomistisch geschiedwerk. Dat zijn de boeken Jozua, Richteren, I en II Samuël, I en II Koningen.
Iedere dag doe ik daarvan één hoofdstuk. Al kan het wel eens voorkomen dat het er eens een dagje niet van komt. Dat is geen ramp, het is een globaal idee. Maar tot nu toe zit ik helemaal op schema, met vandaag Jozua 7 om te behandelen. (Inderdaad, afgelopen zondag ben ik met Jozua begonnen.)
Mijn methode is: ik neem het hoofdstuk aandachtig door, daarna lees ik het commentaar van de Studiebijbel Oude Testament (SBOT) erbij. Ik vind dat een erg leerzame methode. Het bevalt mij erg goed op deze manier.
Ik heb nog wel meer aan bijbelcommentaren in de boekenkast staan, maar zeker voor een eerste verkenning is het prettig als het overzichtelijk blijft. En daar vind ik de SBOT heel geschikt voor.
Dieper ingaan op details kan altijd later nog.

Nu zat ik mij eens af te vragen: stel dat je nou op deze manier de hele Bijbel doorneemt, hoe lang doe je er dan over?
Ik heb net uitgerekend dat de Bijbel 1188 hoofdstukken heeft. Dan ben je dus 1188 dagen bezig.
Dat is bij elkaar: 3 jaar en 93 dagen.
Dus als je er op 1 juli 2010 mee begint, wanneer ben je dan bij het laatste hoofdstuk? Op 30 september 2013.
Op 1 januari 2013 ben je dan overigens nog altijd met het Oude Testament bezig. Want 928 van de 1188 hoofdstukken staan in het OT. Pas in het laatste jaar van je reis door de Bijbel, in 2013, begin je dan in het Nieuwe Testament. En wel op 14 januari.

Kun je nagaan hoe dik het OT is in vergelijking met het NT!
En dan te bedenken hoe vaak er uit het NT gepreekt wordt in de kerk, en hoe weinig uit het OT. Het is dan ook niet voor niks dat ik thuis meestal met het OT bezig ben. Anders zou ik last krijgen van een gevoel van onvrede. Is het bovendien niet logisch, om eerst het OT eens goed te kennen, voordat je bijvoorbeeld kunt begrijpen waar al die OT-citaten precies op slaan die je in het NT tegenkomt? Wat heb je aan een NT, vol met citaten uit het OT, die je niet eens snapt? Zo citeert Hebreeën een paar keer Psalm 95:11 (3:11, 4:3, 5). Maar dat grijpt op zijn beurt weer terug op Numeri 14. Iets wat overigens ook in Jozua 5:6 in herinnering wordt gebracht. Het is slechts één voorbeeldje van de zéér velen die er te noemen zouden zijn.

In de praktijk zal de bovengenoemde planning wat lastig haalbaar zijn, tenzij je verloren dagen inhaalt. Maar dan zit je nog altijd met Psalm 119, die 176 verzen heeft. Misschien heb je dan even een vrije dag nodig.

Er schijnt ook een rooster te zijn om de hele Bijbel in één jaar helemaal door te lezen. Maar dat lijkt mij zo vluchtig. Als je alleen maar ff gauw de tekst leest, zonder verdere uitleg/commentaar, wat blijft er dan van hangen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jun 2010 08:29

Volgens mij moet de je Bijbel zowel in zijn lengte als in zijn diepte lezen.

Concreet: een paar verzen per keer helemaal uitspitten is waardevol, maar evenzeer het lezen van een groter gedeelte ineens, omdat je dan de grote lijn beter ziet.

Daarbij: het boek prediker vers voor vers uitspitten is een riskante bezigheid. Na een paar hoofdstukken ben je dan helemaal overtuigd van de zinloosheid van het leven...

Of Ezechiël vers voor vers, dat is ook behoorlijk deprimerend...

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 28 jun 2010 16:11

De bijbel zal ik vast wel een aantal keren in zijn geheel doorgelezen hebben.
Maar dan zeg ik met nadruk "doorgelezen" Van het begin tot het eind helemaal begrijpen is natuurlijk een ander verhaal.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jun 2010 19:25

Wie zal zeggen dat hij de Bijbel van Genesis 1 t/m Openbaring 22 begrijpt?

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 28 jun 2010 19:32

Ik ben het met Boekelezer eens.
Ik denk ook wel zo,n 4 jaar hier voor nodig te hebben.

Psalm 9 vers 11.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 08 jul 2010 10:13

Ik heb er een die de hele Bijbel doorgaat. Ik ben er een paar jaar geleden in begonnen, om een reden die ik niet meer weet na een maand mee gestopt en juist vorige week weer mee begonnen. Het is niet zo zeer een dagboek in de zin van een stukje van de schrijver over het stukje, maar bij elk stuk staan een aantal vragen om over na te denken(de bedoeling is dat je de antwoorden opschrijft) en soms enkele noten ter verduidelijking. In 3 jaar tijd ga je door de hele Bijbel heen, waarbij rekening wordt gehouden met afwisseling(maximaal ong. 25 stukjes achter elkaar over hetzelfde Bijbelboek, indien nodig kom je dan later terug bij het Bijbelboek) Het heet: Studievragen bij de Bijbel(3 delen): een systematische driejarige cursus onder redactie van Alan M. Stibbs,M.A. Ik hoop het deze keer wel vol te houden.

(en als je wilt kun je natuurlijk kanttekeningen of verklaringen er bij pakken, voor verdieping)
Baksteen

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 08 jul 2010 10:37

Wij gaan ook gewoon de hele Bijbel door.
Beginnend bij Genesis. Als we bij de profeten komen lezen we er een paar. Dan lezen we Mattheus. dan weer een paar profeten, en dan Markus. weer een paar profeten en lukas. Anders lees je achter elkaar de 4 evangeliën dus daarom doen we het afwisselend. dus de profeten en d eevangeliën beginnen en eindigen we tegelijk. dan nog de rest vh NT en dan weer van voor af aan. "S morgens lezen we altijd een psalm. En als het net pasen/kerst/pinksteren is moet je dat ook lezen.
Het komt er op neer, dat en een stuk of 4/5 bladwijzers in de Bijbel zitten. :lol:

We slaan niets over. Ook de namen niet. We zijn nu in Jozua bezig over de erfdelen. Ook veel namen waar je soms over struikelt, maar als je van voor tot achter lees moet je niets overslaan, ook de lastige namen niet.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”