Christenen en Kendo (Oosterse vechtsporten)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 23 okt 2006 23:11

Optimatus schreef:Wat is dan het gevaar van yoga (dan behalve spierverrekkingen)?

Het idee achter yoga is de geest leegmaken, rust zoeken in jezelf. Dit is het tegenovergestelde van het christelijk geloof: rust zoeken in en bij God. Bij yoga ben je met het geestelijke bezig zonder het bij God te zoeken, dit is niet alleen enorm zondig maar ook nog eens heel gevaarlijk(je stelt je open voor invloeden van de satan).

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 okt 2006 10:21

-Stefan- schreef:Een boeddhabeeld, hoe herkenbaar, want dat is bij ons ook in een hoek te vinden. Ik zie dat echter meer als versiering, aangezien we er niet naar groeten en het heeft ook geen enkele andere rol binnen de lessen. Het was ook een cadeau die mijn leraar een half jaar geleden had gekregen van karateleerlingen.

Haha, die leerlingen hebben het wel goed begrepen - aangezien je geen boeddha voor jezelf mag kopen. ;)

-Stefan-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor -Stefan- » 24 okt 2006 10:37

kurtyo schreef:
-Stefan- schreef:Een boeddhabeeld, hoe herkenbaar, want dat is bij ons ook in een hoek te vinden. Ik zie dat echter meer als versiering, aangezien we er niet naar groeten en het heeft ook geen enkele andere rol binnen de lessen. Het was ook een cadeau die mijn leraar een half jaar geleden had gekregen van karateleerlingen.

Haha, die leerlingen hebben het wel goed begrepen - aangezien je geen boeddha voor jezelf mag kopen. ;)

Precies, dat zei mijn leraar toen ook nog, daarom was hij ook aardig blij met dat cadeau :P .

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2006 10:43

japio schreef:
Optimatus schreef:Wat is dan het gevaar van yoga (dan behalve spierverrekkingen)?

Het idee achter yoga is de geest leegmaken, rust zoeken in jezelf. Dit is het tegenovergestelde van het christelijk geloof: rust zoeken in en bij God. Bij yoga ben je met het geestelijke bezig zonder het bij God te zoeken, dit is niet alleen enorm zondig maar ook nog eens heel gevaarlijk(je stelt je open voor invloeden van de satan).

Als ik mijzelf "leegmaak", dan stel ik mij nog niet automatisch open voor de satan of voor wie dan ook; ik ben er nog altijd zelf bij en ik bepaal zelf wie er bij mij naar binnenkomt en ik kan niet zeggen dat ik op een gehoornde sik met bokkenpoten zit te wachten.

Wellicht dat yoga je zelfs dichter bij God kan brengen, als dat je intentie is. Niet dat ik aan yoga doe, ik ben daar ten eerste veel te ongeduldig voor en ten tweede niet lenig genoeg.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 okt 2006 10:46

Optimatus schreef:Als ik mijzelf "leegmaak", dan stel ik mij nog niet automatisch open voor de satan of voor wie dan ook; ik ben er nog altijd zelf bij en ik bepaal zelf wie er bij mij naar binnenkomt en ik kan niet zeggen dat ik op een gehoornde sik met bokkenpoten zit te wachten.

Ik dacht dat de duivel wel wat geraffineerdere vermommingen gebruikt dan een gehoornde sik met bokkenpoten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 24 okt 2006 11:09

Optimatus schreef:[Als ik mijzelf "leegmaak", dan stel ik mij nog niet automatisch open voor de satan of voor wie dan ook; ik ben er nog altijd zelf bij en ik bepaal zelf wie er bij mij naar binnenkomt.

Dat is de hoek waar de satan een mens hebben wil, dat de mens in zijn hoogmoed denkt dat hij zelf kan beslissen wat goed is en wat kwaad. Het menselijk vlees kiest uit zichzelf toch voor het kwade. Dat was in het paradijs al zo, en dat is niks veranderd.
De hindoeistische gedachte achter yoga is om met je geest naar een hoger (goddelijker) niveau te gaan door buiten je lichaam te treden. En buiten je lichaam goddelijke rust te vinden. Dit lijkt me in ieder geval niet de beste/juiste methode om de ware God te vinden.

Stefan, veel succes met je keuze!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 okt 2006 12:40

Ik vind het toch een ietwat dubieuze vorm van bangmakerij, hoe hier over de duivel gesproken wordt. Op deze manier kun je met 'de duivel is slimmer dan je denkt' en 'hier wil hij je precies hebben' alle willekeurige zaken occult en gevaarlijk verklaren, zonder daar gegronde redenen voor te hebben.

Het is volgens mij nog steeds niet aangetoond dat bij het leegmaken van je geest demoontjes staan te springen om naar binnen te huppelen. Het was toch juist zo'n duivelse truck om ons constant bezig te houden met van alles en nog wat? :roll:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 okt 2006 13:19

elbert schreef:Ik dacht dat de duivel wel wat geraffineerdere vermommingen gebruikt dan een gehoornde sik met bokkenpoten.

Misschien vermomt hij zich wel als de God van de Bijbel... 8-[

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 okt 2006 13:24

Collateral schreef:
elbert schreef:Ik dacht dat de duivel wel wat geraffineerdere vermommingen gebruikt dan een gehoornde sik met bokkenpoten.

Ooit de uitdrukking gehoord: "de duivel is de aap van God"?
Dat citaat is van Luther.
Dus ja, de duivel probeert om op God te lijken (na-apen, vermommen) en om zo mensen te verleiden en van God af te brengen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 okt 2006 13:41

Dat citaat ken ik ja. :) En ik ben het met je eens. Maar dat houdt wel in dat je zelf, als christen die denkt dat hij op het rechte pad is, óók misleid kunt zijn. Wie denkt dat hij God volgt kan net zo goed misleid zijn door de duivel die zich voordoet als God.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 okt 2006 13:54

Agreed. :)
1 Kor. 10:12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2006 17:29

elbert schreef:
Collateral schreef:

Ooit de uitdrukking gehoord: "de duivel is de aap van God"?
Dat citaat is van Luther.
Dus ja, de duivel probeert om op God te lijken (na-apen, vermommen) en om zo mensen te verleiden en van God af te brengen.

Leuk, die uitspraak van Luther, maar is er Schriftuurlijke onderbouwing?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 24 okt 2006 18:58

Aragorn schreef:

Ik weet niet of het feit dat het een vechtsport is het probleem was, maar in dat geval zou ik nog eens willen benadrukken dat juíst bij vechtsporten agressie taboe is en respect voor de tegenstander erg belangrijk.

Gerdien doelt met haar voorbeeld op sportschoolhouder Wim van Doorn uit Rhenen. Toen hij christen werd kon hij anderen geen klap of schop meer uitdelen. Bij de meeste vechtsporten is dat toch echt de bedoeling. ;-)

Hieronder een citaat van Wim van Doorn: Bij judo schuilen er bovendien nog andere gevaren, weet Van Doorn: „Meestal wordt er voorafgaand aan een wedstrijd een groet aan de mat gebracht. Die praktijk komt regelrecht uit oosterse godsdiensten. Voor mij is zo’n groet hetzelfde als vloeken. Ik probeer dat in de lessen mee te geven aan jongeren. Maar als bij een wedstrijd iedereen het doet, doet zo’n jongere al gauw mee, dat kun je begrijpen. Ik ervaar dat als een groot dilemma.”

Optimatus schreef:

Leuk, die uitspraak van Luther, maar is er Schriftuurlijke onderbouwing?

Een mooi voorbeeld daarvan is de gelijkenis in Matt. 13: De vijand die onkruid zaaide tussen de tarwe. Dezelfde handeling als dat van "de goede mens", maar met ander materiaal. Daarnaast staan er in de Bijbel diverse voorbeelden van handelingen die zogenaamd in de naam van Jezus worden verricht; dus min of meer hetzelfde als wat de apostelen deden. Jezus zegt daarvan: "En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!" Goede werken, zijn ook zo'n mooi voorbeeld. Goede werken uit dankbaarheid en goede werken uit eigen belang (wellicht om er de hemel mee te verdienen) verschillen niet in uiterlijk, wel in wezen van elkaar.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 okt 2006 18:33

in Openbaring hoofdstuk 13 dacht ik kan je ook lezen dat alle mensen die niet in het boek des levens staan de duivel zullen aanbidden, ook zullen die mensen denken dat hij de messias is. zo zal de duivel/antichrist zich ook openbaren, als de verlosser.

hoezo aap van God?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 okt 2006 20:33

Omega schreef:Aragorn schreef:

Ik weet niet of het feit dat het een vechtsport is het probleem was, maar in dat geval zou ik nog eens willen benadrukken dat juíst bij vechtsporten agressie taboe is en respect voor de tegenstander erg belangrijk.

Gerdien doelt met haar voorbeeld op sportschoolhouder Wim van Doorn uit Rhenen. Toen hij christen werd kon hij anderen geen klap of schop meer uitdelen. Bij de meeste vechtsporten is dat toch echt de bedoeling. ;-)

Ok. :) Ik wil er eigenlijk niet over oordelen, maar ik neig er dan toch naar te denken dat hij er voor die tijd misschien niet helemaal op de juiste manier mee bezig is geweest. Veel van deze vechtkunsten komen namelijk uit het Boeddhisme, en dat is nog een stuk pacifistischer en vredelievender dan het christendom. Als je vanuit die gedachte bezig bent draait het helemaal niet om het slaan of trappen van de ander, maar om discipline, controle en innerlijke verrijking.

Terug naar “Archief”