@elbert...Tja, mensen moeten toch altijd iets te praten hebben

Moderator: Moderafo's
Maja schreef: Wel vind ik dat het continu doorzagen over deze -naar men zelf zegt- uiterlijkheden ook een dode traditie kan worden. Ik krijg soms het gevoel dat diegenen die niets in een traditie zien hier nog fanatieker zijn, dan diegenen die deze willen vasthouden. Men valt zo zelf in de kuil waarin men de andere gedacht heeft. Het is de kleine waarheid.
Elbert schreef:Herkenbaar. In m'n vorige gemeente was men redelijk vrij in de kleur van de kleding en dat gaf aanleiding tot allerlei opmerkingen over de kleding van de ambtsdragers.
waarnemer schreef:Net mijn periode er op zitten als ouderling in onze gemeente. Bij ons is het de gewoonte om een zwart pak aan te hebben als je in 'de bank' zit.
Ik heb me daar altijd aan gehouden. Ik heb ook geen zin om me over allerlei pietluttigheden druk te maken. Het is me opgevallen dat juist over secundaire zaken er veel gediscusssieerd wordt. Over allerlei zaken van ritmisch zingen, zwarte pakken, zwarte handschoenen voor de diakenen (die dragen bij ons de diakenen), over hoedje, hoe gekleed bij doop en avondmaal etc. Maar over primaire dingen zoals over bijvoorbeeld hoe de doop te verstaan, dat wordt veel moeilijker. Daaruit zou wel eens kunnen blijken, zoveel hoofden zoveel meningen. Primaire zaken kwamen niet zoveel aan de orde.
Trouwens ambtskleding, in deze discussie werd het argument aangevoerd de priesterkleding. Zelf denk ik sowieso dat een oorzaak van het willen hebben van ambtskleding ligt in de gedachte dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen. De hele dienst van Israël vind je terug in de RK en ook wij protestanten zijn er mee behept. In het NT vind ik er niets van, ik lees dat Christus het Hoofd is en wij zijn de leden van een lichaam, een intiemere band is er niet. Toga, zwart pak, ik strijd er niet tegen, dan krijg je hete hoofden en koude harten. Wij hebben een jonge dominee, die dwingt geen respect af omdat hij een toga aan heeft, maar om wat hij zegt. Ook het woord dominee al, hij is mijn broeder. Ik vind dat in een gemeente veel mooier, geen mijnheer of mevrouw, maar broeder en zuster. Ook een dominee of ouderling mag de gemeente leren, daar is echt geen aparte kleding voor nodig. Thuis zijn in de Schriften, gastvrij, geduld, een leesbare brief te zijn, dat werkt meer uit dan een 'ambtskleding'. Dat hoort eigenlijk niet in de gemeente van Christus.
Dreamster schreef:Er zitten gewoon bepaalde verplichtingen aan een ambt, een politieagent (kom ik weer met mn politieagent) kan ook niet zomaar dragen wat hij leuk vind, dat is gewoon een concequentie. En trouwens, heb jij er last van dat zij een zwart pak aan moéten? Dat ligt toch bij hunzelf, denk ik. En ik hoor de kerkenraad er niet over klagen
essieee schreef:Klaas schreef:Ja en? Dat betekent toch niet dat je ervan moet genieten? Of dat je je mening dan maar voor je moet houden?
Zeker niet!!!!
Maar ik probeer te zeggen...dat kun j je beter realiseren voordat je in hhet ambt stapt.....jarenalnge Tradities (rotwoord) zijn in veel kerken ondoorbreekbaar!
Marnix schreef:essieee schreef:Klaas schreef:Ja en? Dat betekent toch niet dat je ervan moet genieten? Of dat je je mening dan maar voor je moet houden?
Zeker niet!!!!
Maar ik probeer te zeggen...dat kun j je beter realiseren voordat je in hhet ambt stapt.....jarenalnge Tradities (rotwoord) zijn in veel kerken ondoorbreekbaar!
De vraag is alleen of die tradities dan niet te belangrijk zijn geworden en een te overheersende plaats hebben gekregen in de kerk. Als tradities ondoorbreekbaar zijn en zelfs leiden tot onchristelijk gedrag in sommige gevallen, maar men wil er niet van af, wat is dan het belangrijkste geworden? De wil van mensen, of die van God?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten