wedergeboren en dan??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: wedergeboren en dan??

Berichtdoor Schipje » 12 mar 2012 09:54

gravo schreef:De topictitel intrigeert me wel: wedergeboren en dan??

Er zijn hele simpele antwoorden op deze vraag geformuleerd.

In Amerika zijn er duizenden 'reborn christians' die de vraag als volgt beantwoorden:
wedergeboren en dan??...dan stem je republikeins.

Afgezien van de totale onzin van dit antwoord, heeft het toch het voordeel van de duidelijkheid. En je kunt het ook nog eens fijn omdraaien, alles ter geruststelling van eigen zieleheil: als je dus niet republikeins stemt...ben je dus geen reborn-christian!! (zie het bijbehorende triomfantelijke gezicht).

In zekere zin werkt deze simpele lakmoesproef ook wel in de Nederlandse discussies over 'wedergeboren' mensen.

wedergeboren en dan?? dan heb je dus dit en dit en dat bevindelijk leren kennen, heb je weet van zus en zo, mocht je ervaren dat bla, bla, bla enz.

Ook hier geldt de geruststellende omdraaiing: als je dit en dit en dat niet bevindelijk hebt leren kennen, als je geen weet hebt van zus en zo, als je niet hebt mogen ervaren dat bla, bla, bla enz....ben je dus NIET wedergeboren (zie het bijbehorende veroordelende en quasi-medelijdende gezicht).

Alles onder het motto: laten we het lekker simpel en overzichtelijk houden.
Naar mijn gevoel ook grote onzin, overigens.

Ik bedoel maar, laten we nu eindelijk eens ophouden met ons ontzag voor dit soort boekhoudkundige termen als 'wedergeboren' en 'bekeerd'. Alsof die begrippen werkelijk eenduidig de waarheid kunnen beschrijven van het christelijke leven.

gravo

Gravo, wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mar 2012 10:45

Alsof die begrippen werkelijk eenduidig de waarheid kunnen beschrijven van het christelijke leven.

Misschien niet, maar wel de waarde van een nieuwe schepping.
Je vergelijk is precies hetzelfde als dat een bepaalde denominatie stemt op de SGP.
Sterker nog dat is gekoppeld aan lidmaatschap van een kerkgemeenschap.
Het is een voorwaarde.
Dus laten we het maar gewoon dichtbij huis houden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mar 2012 14:07

WILSOPHIE SCHREEF
Als je even doorleest wordt er meer uitgelegd, op het zoonschap kom ik terug, maar het gaat even over de vraag waartoe wordt een mens wedergeboren?
Het voorbeeld hieronder geeft aan het verschil tussen Jezus Die stierf en Christus als Eerstgeborene van een NIeuwe Schepping en dat ìs wedergeboorte. Het proces van dood en opstanding in een nieuwe schepping. Uit God geboren en niet uit Adam

Vraag
Was de Here Jezus bij Zijn geboorte al De Christus?

Nee, dat denk ik niet, hoewel ik begrijp dat, dat geïmpliceerd kan worden.
Matt.1:18 De geboorte van Jezus Christus was nu aldus…

Ik denk dat de titel “Christus” (Messias = Verlosser), gekoppeld moet worden aan de voorafgaande verzen over de geslachtsrekening tot aan Christus.
Als de Here Jezus geboren werd als de Christus, zou Hij niet zijn gestorven aan het kruis, want dan had Hij het eeuwige leven, uit dat onvergankelijke zaad (1Petr.1:23) en zou Hij niet kunnen sterven. Toch stierf Hij aan het kruis. De mens Jezus stierf, net zo als alle andere mensen die van Adam afstammen.

vraag
Moest de Here Jezus dan Wedergeboren worden?

Jazeker, maar alleen op de wijze Die de Bijbel uitlegt over de betekenis van wedergeboorte. Dus met andere woorden de Here Jezus kwam niet tot geloof, zoals ‘t Evangelische jargon wedergeboorte definieert, maar de Here Jezus ontving nieuw leven, opstandingsleven, maar daarvoor moest Hij wel Zijn oude / aardse leven voor ons verliezen.

vraag
Werd de Here Jezus dan Wedergeboren door de waterdoop?

Nee.
Als de Here Jezus werd wedergeboren door Zijn waterdoop had Hij niet kunnen sterven aan het kruis, omdat Hij dan al het eeuwige leven had ontvangen.

Wedergeboorte is het ontvangen van nieuw leven. Als een echtpaar in blijde verwachting is, dan zeggen we dat de moeder nieuw leven in haar heeft, ter aanduiding van het kindje in de buik. De geboorte is dan ook een uitbeelding van wedergeboorte. Dat blijkt wel als Nicodemus met de Here Jezus over dit onderwerp spreekt.
Joh.3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

vraag
Dus moest de Here Jezus Wedergeboren worden?

Ja, want toen Hij geboren werd, was Hij vlees en zijn de spijkers door Zijn handen en voeten gegaan en heeft Hij gebloed!
Dat was het bloed onder het oude verbond.
Na Zijn opstanding uit de dood, kon Hij niet meer sterven, omdat Hij toen uit de Geest Gods geboren werd. Opnieuw? Ja opnieuw geboren. Zijn waterdoop is daarmee een voorafspiegeling van Zijn latere opstanding uit de dood, zoals de volwassen waterdoop dat heden ten dage ook is.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan had je beter jezelf dit tikwerk ook kunnen besparen wilsophie want herhaal je alles wat in de link staat die je net gegeven hebt. :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 mar 2012 23:09

Dat heb je goed gelezen, en ik ben blij dat je het nog even herhaalt, dank je wel.
De boodschap zal dan wel overkomen. 8>) 8>)

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 14 mar 2012 12:37

Mooi onderwerp wat te doen na te zijn wedergeboren. Is het wel een legitieme vraag?
Eigenlijk kan ik jullie zeggen dat ik niet aan deze discussie mee kan doen, want ik ben zeker niet wedergeboren.

Maar wie van de deelnemers aan deze discussie is wedergeboren en op welke grond? Want dat is toch het startpunt?
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2012 13:01

Eigenlijk kan ik jullie zeggen dat ik niet aan deze discussie mee kan doen, want ik ben zeker niet wedergeboren.

Dat moet je even uitleggen.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 14 mar 2012 13:48

Targetses schreef: Eigenlijk kan ik jullie zeggen dat ik niet aan deze discussie mee kan doen, want ik ben zeker niet wedergeboren.

schaapje schreef:Dat moet je even uitleggen.

Dat komt later wel.
Eerst zie ik graag mijn vragen die hieronder staan beantwoord.

Targetses schreef:Maar wie van de deelnemers aan deze discussie is wedergeboren en op welke grond? Want dat is toch het startpunt?.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 mar 2012 13:50

d:)b d:)b

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2012 18:10

Mooi onderwerp wat te doen na te zijn wedergeboren. Is het wel een legitieme vraag?

Maar wie van de deelnemers aan deze discussie is wedergeboren en op welke grond? Want dat is toch het startpunt?

viewtopic.php?f=52&t=20246

Jij vaagt om getuigenissen lees hier eens.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 14 mar 2012 19:31

Targetses schreef:Mooi onderwerp wat te doen na te zijn wedergeboren. Is het wel een legitieme vraag?

schaapje schreef: viewtopic.php?f=52&t=20246

Jij vaagt om getuigenissen lees hier eens.

Wat flauw om me het bos in te sturen naar een topic over getuigenissen. Ik vraag niet om getuigenissen. Ik vraag gewoon wie er wedergeboren meent te zijn en op grond waarvan. Want het gaat hier in dit topic toch over "na" de wedergeboorte?
Ben ik nou zo dom of ben jij nou zo knap.

Ik heb het idee dat mijn vraag over wedergeboorte voor velen hier te verrassend is. Velen schrijven in dit topic mee, maar nu na mijn legitieme vraag is het stil aan het worden. Ja, jij, je komt met een wedervraag, maar dat is niet de basis van een discussie. Eerst de zaak helder maken wie er meent wedergeboren te zijn en op welke grond.
Ik ben zoals ik open en eerlijk schreef niet wedergeboren.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 mar 2012 20:16

Met die getuigenissen schiet je niet veel op, het woord "wedergeboorte' wordt nauwelijks tot niet gebruikt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2012 20:32

Met die getuigenissen schiet je niet veel op, het woord "wedergeboorte' wordt nauwelijks tot niet gebruikt.

Daar heb je misschien gelijk in, maar wat is wedergeboorte, dat is iets wat God geeft in Zijn genade en dat is de "zekerheid" Zijn kind te zijn, en daar wordt over gesproken in dat topic, het waren allen min of meer gelovigen, die geen zekerheid hadden gered te zijn door de Here Jezus Christus en na die wedergeboorte, God gave, hadden ze dat wel.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2012 20:34

Als je de link leest dan zie je dat God in een ieder anders heeft gewerkt, ik had niet de bedoeling je het bos in te sturen.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 14 mar 2012 20:53

schaapje schreef:
Als je de link leest dan zie je dat God in een ieder anders heeft gewerkt, ik had niet de bedoeling je het bos in te sturen.

Goed, Zand erover.

Mijn vraag was:

Hoe ik daarbij kom is omdat ik eerst deze draad helemaal gelezen heb. Overigens starte deze draad 6 jaar geleden.
In deze draad is me niet duidelijk geworden wat wedergeboorte nu is. En gezien het krampachtig zoeken naar houding en woorden van de medeschrijvers blijkt dat men er over het algemeen geen raad mee weet. Niemand legt er helder en duidelijk in uit wat nu wedergeboorte is en hoe men wedergeboren kan worden.

Vandaar mijn wellicht intrigerende twee vragen. Want je zal het met me eens zijn dat je pas kan praten over 'wat na de wedergeboorte' als je daadwerkelijk kan vertellen dat je wedergeboren ben.

En voor de duidelijkheid, ik kan die vraag niet beantwoorden, want ik ben zeker niet wedergeboren. Dat neemt niet weg dat ik graag van anderen wel wil horen wat dat dan is en hoe de tijd daarna dan is.

De link naar de getuigenissen alsof men op grond van wat men daar schrijft wedergeboren zou zijn, gaat bij mij niet op.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 mar 2012 21:02

Want je zal het met me eens zijn dat je pas kan praten over 'wat na de wedergeboorte' als je daadwerkelijk kan vertellen dat je wedergeboren ben.

Hoe zou ik de zekerheid die God geeft in mijn hart kunnen uitleggen? Zelf merk ik dat alleen gelovigen die wedergeboren het kunnen begrijpen.

Het is een moment van jezelf helemaal aan God overgeven, het is een moment van zeker weten en ervaren
dat Hij mij lief heeft. Het is ook een moment dat alles in je leven verandert.

En dit is nu gevaarlijk wat ik schrijf, want wat ik ervaren heb, zal in anderen heel anders zijn.

Terug naar “Archief”