Moet de SGP eem verboden partij worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jun 2005 12:11

Tjaaa.......... ik kan nog steeds niet begrijpen hoe een Christen (lees volgeling van Jezus Christus) voor de doodstraf kan zijn, of uberhaubt het leger in kan gaan.
Dat heeft er bij mij nooit in gekunt.
Dan denk ik altijd dat ze Jezus toch niet echt begrepen hebben.... :?

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor General » 17 jun 2005 13:15

Mariamagdalena schreef:Tjaaa.......... ik kan nog steeds niet begrijpen hoe een Christen (lees volgeling van Jezus Christus) voor de doodstraf kan zijn, of uberhaubt het leger in kan gaan.
Dat heeft er bij mij nooit in gekunt.
Dan denk ik altijd dat ze Jezus toch niet echt begrepen hebben.... :?

Hoezo zou je christen niet het leger in kunnen, net alsof dat zo goddeloos is dat je er niet bij mag.
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 17 jun 2005 13:24

Telkens als ik deze topic titel zie staan heb ik zoiets van, een verboden partij is toch geen partij, maar misschien is het een vreemde gedachte van mij. :?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 13:36

18293 schreef:Dreamster,

Volgens mij weet je nog niet helemaal hoe het zit,

soms worden vrouwen door de SGP mannen gewoon verboden om te stemmen en als ze mogen stemmen dan wordt het sommige vrouwen gewoon nog opgelegd om op de SGP te stemmen, dit is geen onzin dit heb ik in de nabije omgeving meegemaakt.

Izak,

Dat begrijp ik echt wel. Maar daar heeft van der Vlies of van der Staay of die hele reutemeteut geen schuld aan. Net zomin als fatima uit mijn straat schuld aan de aanslag op het worldtradecentre heeft! Ik ben echt niet gek ofzo! Maar die GEDWONGEN SGP-VROUWEN, dat heeft er toch eigenlijk niets mee te maken! Het gaat erom dat mensen, die helemaal niets met God en gebod en de standpunten op grond daarvan temaken hebben, zich bemoeien met een kleine partij die een aanhang heeft die achter ze staan, uitgezonderd de vrouwen. En trouwens, de SGP hoeft het toch niet eens te zijn met de iedereen-gelijk-wet! Ze zijn het toch ook niet eens met de abortus en eutanasie? Ik vind dit echt een gekke discussie hoor!
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

18293

Berichtdoor 18293 » 17 jun 2005 14:57

Akkoord,

Maar daarom is het nog wel eens goed om alle punten van de SGP te bekijken, en als jij dat nog goed stemmen vindt als iemand er toe gedwongen wordt! Ik in ieder geval niet, zulke mensen zou je het stemrecht moeten afpakken! Denk je soms dat die vrouwen dat leuk vinden? Ik ken er geen één! Niet dat ik uit een extreem nest kom, maar mijn familie wel! En als je ziet wat dat los maakt en dat je als vrouw en man door zo'n regeling elkaar niet meer in de ogen kijken, dat noem ik belachelijk! En trouwens die mensen die SGP aanklagen die willen niet alleen de SGP uit de kamer hebben maar die willen ook straks de Extreem moslim partijen uit de kamer houden, maar dat lees je niet in het RD he? De SGP moet het wel eens zijn met de iedereen-gelijk-wet want dat is een van eerste artikelen in de Nederlandse grondwet! En als ze zich nog niet eens aan de 2 regel in de grondwet kunnen houden laat staan dat ze dan een politieke partij op kunnen richten!

Goedbloed,

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 15:17

18293 schreef:Akkoord,

Maar daarom is het nog wel eens goed om alle punten van de SGP te bekijken, en als jij dat nog goed stemmen vindt als iemand er toe gedwongen wordt! Ik in ieder geval niet, zulke mensen zou je het stemrecht moeten afpakken! Denk je soms dat die vrouwen dat leuk vinden? Ik ken er geen één! Niet dat ik uit een extreem nest kom, maar mijn familie wel! En als je ziet wat dat los maakt en dat je als vrouw en man door zo'n regeling elkaar niet meer in de ogen kijken, dat noem ik belachelijk! En trouwens die mensen die SGP aanklagen die willen niet alleen de SGP uit de kamer hebben maar die willen ook straks de Extreem moslim partijen uit de kamer houden, maar dat lees je niet in het RD he? De SGP moet het wel eens zijn met de iedereen-gelijk-wet want dat is een van eerste artikelen in de Nederlandse grondwet! En als ze zich nog niet eens aan de 2 regel in de grondwet kunnen houden laat staan dat ze dan een politieke partij op kunnen richten!

Goedbloed,

Heb ik gezegd dat ik het goed vond...NEE, ik heb alleen gezegd dat dat niet aan dit onderwerp gekoppelt moet worden aangezien je daar niets mee te maken hebben. Ik kom ook best uit een extreem nest, maar mn moeder stemt altijd en mn vader kan het niks schelen. Tja, dat kan ook
EN ze stemt...SGP:p

18293

Berichtdoor 18293 » 17 jun 2005 21:54

Je moet ook het laatste stuk je lezen want daar lees ik niets van=

Izak,

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jun 2005 23:15

Riska schreef:
Reform schreef:De vergelijking dan mogen extremistische partijen ook bestaan, vind ik ongepast. De SGP is geen gevaar voor andere groepen, extremistische partijen wel.

Fundamentalistische partijen - en dat is de SGP zeker wel - zouden kunnen uitgroeien tot iets extremistisch.
Stel dat de SGP het voor het zeggen zou krijgen in ons land - vooralsnog een volslagen utopie, maar stél dus dat... - dan wordt het dus een theocratisch bestuurd land, waarbij heel veel verboden zou worden wat nu een verworven recht is. Met name voor vrouwen.
Want hoe je het ook wendt of keert: de SGP zet vrouwen in een apart hoekje ( ik zal het gangbare woord hier niet gebruiken, uit respect voor bepaalde mensen... :wink: ) En eerlijkheidshalve: ik hoop het nooit mee te maken.

Een beetje een non-argument is dit wel. Ten eerste zal de SGP nooit aan de macht kunnen komen als niet een groot gedeelte van de bevolking het ermee eens is. En ten tweede zijn een heleboel standpunten in de praktijk een stuk minder 'hard' dan in theorie. De SGP is eigenlijk helemaal niet theocratisch, gewoon democratisch met een ideale situatie waarin het volk voor Gods Woord kiest als basis voor de wetgeving. (Maar dat geven ze liever niet openlijk toe, theocratie klinkt zo lekker. :wink: )

Maar daarom is het nog wel eens goed om alle punten van de SGP te bekijken, en als jij dat nog goed stemmen vindt als iemand er toe gedwongen wordt! Ik in ieder geval niet, zulke mensen zou je het stemrecht moeten afpakken! Denk je soms dat die vrouwen dat leuk vinden? Ik ken er geen één! Niet dat ik uit een extreem nest kom, maar mijn familie wel! En als je ziet wat dat los maakt en dat je als vrouw en man door zo'n regeling elkaar niet meer in de ogen kijken, dat noem ik belachelijk!

Nogmaals: daar heeft de SGP als partij niets mee te maken, die is gewoon voor vrouwenstemrecht. Maar jij kent dus situaties waarin de man de vrouw bruut verbiedt om te stemmen terwijl ze dat eigenlijk wel zou willen?

En trouwens die mensen die SGP aanklagen die willen niet alleen de SGP uit de kamer hebben maar die willen ook straks de Extreem moslim partijen uit de kamer houden, maar dat lees je niet in het RD he?

Dus? Maakt dat hun streven loffelijk?

De SGP moet het wel eens zijn met de iedereen-gelijk-wet want dat is een van eerste artikelen in de Nederlandse grondwet!

Niemand is verplicht het met de grondwet eens te zijn. Je dient je er alleen aan te houden en dat doet de SGP ook. Stond daar overigens ook niet iets in over vrijheid van vereniging enzo? :wink:

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 18 jun 2005 20:13

Haha, goed gezegd. Als de meeste mensen tegen de fundamentalistiche instelling van de SGP opbotsen, wordt het dus nooit een macht!
Trouwens, ik bedoel, waarom moeten ze het met alle wetten eens zijn? Ze zijn toch ook tegen abortus en euthanasie. Als iedereen het met de wetten en dergelijke eens is, hoeft er maar een partij te zijn.

18293

Berichtdoor 18293 » 18 jun 2005 20:57

Nee, maar dat is ook geen grondwettelijk geregelde regel.

Goedbloed,

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2005 12:49

Zoals ik al zei: ook niemand is verplicht het met de grondwet eens te zijn, je dient er alleen naar te handelen. Alhoewel, ook niet eens rechtstreeks naar de grondwet, maar naar de wetten die daarvan afgeleid zijn.

Trebor05
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Trebor05 » 19 jun 2005 14:32

Zoals altijd in zulk soort emotionele discussies zijn we erg snel geneigd om er van alles bij te halen. Maar wat je ook van de SGP mag denken - hetzij dat je een groot voorstander bent, hetzij een fervente bestrijder - voor de beoordeling van het bestaansrecht van de partij is het kernpunt of de rechter een bepaalde groepering het recht tot vereniging mag ontzeggen. En zo ja, op welke gronden.

Uit onze Grondwet (waarmee je het idd oneens mag zijn, zolang je jezelf er maar aan houdt) blijkt uit artikel 8 dat de rechter inderdaad bevoegd is om het recht tot vereniging te beperken. In beginsel zou het dus kunnen voorkomen dat de rechter de SGP als georganiseerde partij verbiedt.

Er staat in artikel 8 echter een voorwaarde, nl. "in het belang van de openbare orde". Dan is het dus de vraag of de standpunten van de SGP schadelijk zijn voor de openbare orde.

Ik zal me maar beperken tot het vrouwenstandpunt. Zonder mijn eigen standpunt hieromtrent erbij te betrekken, zie ik absoluut niet in op welke wijze het vrouwenstandpunt van de SGP de openbare orde zou verstoren. Ik lees in het beginselprogramma van de SGP nergens dat aan de vrouwen in de bevindelijke kring wordt bevolen om niet te gaan stemmen, of om indien zij dat wel wenst op de SGP te stemmen. De vrouw heeft hierin een eigen keuze.

Ik ben ervan overtuigd dat in een gezin waarin Gods Woord de leidraad is de situatie dusdanig zal zijn dat man en vrouw in onderlinge harmonie over zulke zaken spreken. En dat het dan idd zo zal zijn: "De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats." (SGP beginselprogramma, artikel 10)...oftewel het is een individuele afweging van de vrouw.

De Hirsi Ali-achtige hetze tegen het vrouwenstandpunt vind ik gewoonweg beledigend voor al die vrouwen die, uit vrije wil, op goede persoonlijke gronden niet gaan stemmen..of op de SGP gaan stemmen. In wat voor samenleving komen we terecht als de ene persoon (overtuigd van zijn of haar gelijk) tegen de andere persoon zegt: luister, jij zegt wel dat je ZELF de keus maakt om op de SGP te stemmen...maar eigenlijk ben je harstikke zielig en onderdrukt. Kom maar hier, ik zal je bevrijden...

Dat is toch een grove miskenning van de individuele volwassenheid van de SGP stemmers? En m.i. in strijd met artikel 10 lid a van de Grondwet: Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

Kijk en ik weet wel...dat de fervente tegenstanders van de SGP nu aan zullen komen met allerlei "schrijnende gevallen". Maar let wel, zoals minister Verdonk terecht opmerkte, op basis van schrijnende gevallen kun je geen algemeen beleid voeren.

Het is erg triest dat er inderdaad gevallen zullen zijn waarin de man de vrouw dusdanig overheerst dat er sprake is van miskenning van de gelijkwaardigheid van man en vrouw (artikel 6 en 7 SGP Beginselprogramma verankeren die gelijkwaardigheid juist). Hier wil ik klip en klaar over zijn: dat is onbijbels.

Maar het moge duidelijk zijn dat het NIET de SGP is die dergelijke uitspattingen idealiseert of faciliteert....integendeel! Zolang de vrouwen in de bevindelijk gereformeerde hoek de gelegenheid hebben om via het kiesrecht (dat ook voor hen geldt) op een andere partij te stemmen is er m.i. totaal geen grond om de SGP te verbieden.

Tot slot, hier en daar valt weleens de opvatting te bemerken dat de SGP tegen het vrouwenkiesrecht zou zijn. Om hier even duidelijkheid over te geven volgt hier de desbetreffende passage uit het Beginselprogramma (artikel 10):
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw"

Het middelste gedeelte wordt nogal eens vergeten...het is niet het vrouwenkiesrecht an sich wat door de SGP betreurd wordt, maar de manier waarop en de bron waaruit dit recht is voortgekomen.

De discussie of vanuit de Bijbel het SGP vrouwenstandpunt het enige mogelijke standpunt is, is van een heel andere orde. Het ging in deze discussie over de vraag of de partij op grond van haar beginselen verboden zou moeten worden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 jun 2005 22:59

Mariamagdalena schreef:Ik vind het juist goed, hun vrouwenstandpunt, ondanks dat ik zelf een vrouw ben.
Ik lig vaak overhoop met mensen omdat ik dus ook zo denk.
Gelukkig ken ik wel nog Christenvrouwen die ook zo denken (en net als ik in een rok lopen :wink: )
Het is vanuit de brieven van Paulus.
Dus niet zomaar uit de lucht gegrepen.
Als ze dit nou ook nog zouden gaan verbieden, dan wordt het helemaal een land waar je geen eigen mening of levensstyle opna mag houden, want je moet denken zoals het maatschappelijk correct is.
Wel ben ik er op tegen dat ze voor de doodstraf zijn (dat had ik gehoord, of het waar is, weet ik niet)
Juist stem ik meestal op SGP, vanwegen het vrouwenstandpunt, om een beetje teggengas aan deze feministische maatschappij te geven.
Want iedereen moet maatschappijcorrect denken, en dat is momenteel alleen maar in het kader van POEN poen en nog eens poen.
Het ligt eraan waarvoor we stemmen, het is bij mij of SGP of SP (raar eigenlijk, alleen de G ontbreekt)
Want het is zo achterhaald dat een vrouw zich niet geestelijk zou kunnen ontplooien als ze zelf voor haar kinderen zorgt, iplv dat een creche of anderen dat doen.
Huisman, dat mag tegenwoordig, is niks mis mee, helemaal goed, maar oh wee als je huisVROUW bent, dan moet je je tegenover iedereen verdedigen, want men denkt dan dat je afgestompt bent, en alleen over kinderen en het huishouden kunt praten.
Dat zegt men van huismannen toch ook niet?
Neen, maar wel van huisvrouwen.
Terwijl een fulltime huisvrouw juist veel meer tijd heeft om zich in zaken te verdiepen, dan een vrouw die moeder is, en ook nog 4 dagen per week achter de kassa producten langs een scanner haalt.
Dat lijkt mij dus pas geestdodend.
Misschien ben ik vanwege dat ik voorstander ben van huisvrouwen wel meer feministisch dan tegenstanders, denk ik soms :wink:
Want, in de jaren '80 was er een vrouwenbeweging die wilde dat huisvrouwen ook een soort loon zouden krijgen, omdat kinderen opvoeden zeer belangrijk werk is.
Ik heb toen ik 16 was, 3 dagen in een dropfabriek gewerkt, aan de lopende band, en ben daar gillend weggelopen.
Ik dacht, als ik dit nog 3 jaar doe, ben ik een plant, dan vegeteer ik.
totaal geestelijk afgestompt.
Buitenshuis werken is prima, ik heb het ook altijd moeten doen, maar doe het dan als de kids naar school moeten, bv vanaf dat de jongste 4 is, alleen de ochtenden, zodat de kids er niet onder lijden.
Of thuiswerk, dat je er toch bent.
Als je samen met je man een winkel hebt, is het natuurlijk een ander verhaal, of als je boerin bent.
Dat was altijd mijn droom: boerin worden.
Maar ik ben er denk ik toch te emotioneel voor, omdat ik geen dieren kan doden of afstaan.
Dan zou je met een boer in de landbouw moeten trouwen, in mijn geval dan.
Ohhh, ik dwaal af.......... on topic!
Sorry!

Hmm....als ik later moeder mag worden, ga ik zeker geen fulltime huisvrouw worden nee. En ik vind maar erg weinig moeders die daar alles in kwijt kunnen.
Tegenwoordig leert iedereen voor iets. Bijna geen vrouw leert voor kassamedewerkster.
Als jij als vrouw het 'geluk' hebt dat je een baan vindt die bij jouw opleiding past, dan ga je daar toch in werken?
Niemand leert voor moeder.
Ik vind toch echt dat je je gaven moet blijven gebruiken. OOk kassamedewerkers zijn nodig, ook psychologen, ook bloemisten enz. enz.
Ik geloof zelf gewoon niet dat God mij de gaven geeft dat ik kan en mag leren, officieel 4 jaar, ik dus 5 jaar lang, voor een prachtig beroep, waar ik, hoop ik, de gaven voor heb, en dat ik dat dan als ik een kindje krijg helemaal opzij zet. Weg gaven....welnee!
Ik ben erg blij dat mijn moeder altijd is blijven werken. Al was het toen wij klein waren ''s avonds. Ik persoonlijk ken erg weinig vrouwen die echt gelukkig worden als ze fulltime moeder en husvrouw zijn, maargoed, misschien zijn ze dr idd wel :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 jun 2005 09:01

Trebor05 schreef:Ik zal me maar beperken tot het vrouwenstandpunt. Zonder mijn eigen standpunt hieromtrent erbij te betrekken, zie ik absoluut niet in op welke wijze het vrouwenstandpunt van de SGP de openbare orde zou verstoren. Ik lees in het beginselprogramma van de SGP nergens dat aan de vrouwen in de bevindelijke kring wordt bevolen om niet te gaan stemmen, of om indien zij dat wel wenst op de SGP te stemmen. De vrouw heeft hierin een eigen keuze.

Helemaal juist. Maar wat je treft is dat mensen op basis van oneigenlijke argumenten vrouwen willen weren uit de politiek. Dat is mijns inziens niet enkel het actief zijn in de politiek, maar ook passief. En dat komt vooral voor in de kringen van SGP-aanhangers. Het wordt opgevat als een opgedrongen kwaad, het vrouwenkiesrecht.

Ik ben ervan overtuigd dat in een gezin waarin Gods Woord de leidraad is de situatie dusdanig zal zijn dat man en vrouw in onderlinge harmonie over zulke zaken spreken. En dat het dan idd zo zal zijn: "De vrouw zij in haar eigen consciëntie overtuigd of zij haar stem kan uitbrengen met inachtneming van de haar door God gegeven plaats." (SGP beginselprogramma, artikel 10)...oftewel het is een individuele afweging van de vrouw.

Indirect wordt hier gezegd dat vrouwen zich verre moeten houden van de politiek. De SGP is er immers van overtuigd dat vrouwen zich niet moeten mengen in het politieke leven. De vraag is echter of in de bijbel staat dat vrouwen zich verre moeten houden van iedere politieke inmenging. Dat is niet wat ik lees. Maar wie ben ik om objectief te zijn of de waarheid in pacht te hebben.

De Hirsi Ali-achtige hetze tegen het vrouwenstandpunt vind ik gewoonweg beledigend voor al die vrouwen die, uit vrije wil, op goede persoonlijke gronden niet gaan stemmen..of op de SGP gaan stemmen. In wat voor samenleving komen we terecht als de ene persoon (overtuigd van zijn of haar gelijk) tegen de andere persoon zegt: luister, jij zegt wel dat je ZELF de keus maakt om op de SGP te stemmen...maar eigenlijk ben je harstikke zielig en onderdrukt. Kom maar hier, ik zal je bevrijden.

Inderdaad, men begrijpt niet dat er vrouwen zijn die vanwege hun geloofsovertuiging vrijwillig afzien van passieve dan wel actieve politieke inmenging. Dat komt vooral voort uit een gebrek aan inlevingsvermogen, en het ontbreken van bepaalde waarden.

Tot slot, hier en daar valt weleens de opvatting te bemerken dat de SGP tegen het vrouwenkiesrecht zou zijn. Om hier even duidelijkheid over te geven volgt hier de desbetreffende passage uit het Beginselprogramma (artikel 10):
"De opvatting van het vrouwenkiesrecht voortkomend uit een revolutionair emancipatiestreven, strijdt met de roeping van de vrouw"

Mijns inziens strookt dit artikel niet geheel met de werkelijkheid. Het emancipatiestreven komt toch vooral voort uit de onderdrukking van de vrouw door de man. Wanneer de man de vrouw de ruimte had gelaten voor zelfontplooiing in welke vorm dan ook, dan hadden vrouwen niet deze strijd hoeven te voeren. De onderdrukking van de vrouw kwam mijns inziens vooral voort uit een oneigenlijke uitleg wat Paulus schrijft over de verhouding tussen man en vrouw.

De discussie of vanuit de Bijbel het SGP vrouwenstandpunt het enige mogelijke standpunt is, is van een heel andere orde. Het ging in deze discussie over de vraag of de partij op grond van haar beginselen verboden zou moeten worden.

Hoewel ik geen lid ben van de SGP of op deze partij stem, ben ik van mening dat de partij niet verboden dient te worden. Men is op basis van vrijwilligheid aanhanger van deze partij.

Ik ben benieuwd hoe de aanspanners van deze zaak gaan reageren als we in Nederland een conservatieve Moslimpartij krijgen. Ik vrees dat zij dan wat minder hoog van de toren blazen.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 21 jun 2005 14:03

Sabra schreef:Ik ben benieuwd hoe de aanspanners van deze zaak gaan reageren als we in Nederland een conservatieve Moslimpartij krijgen. Ik vrees dat zij dan wat minder hoog van de toren blazen.

Nee dan blazen ze net zo hoog van de toren, want de conservatieve kant van de islam is net zo vrouwonvriendelijk, en 'de aanspanners' doen dit ook om te voorkómen dat bij de eerst volgende verkiezing een rechts-moslim groep besluit mee te doen aan de campagne.

Terug naar “Archief”