is de duivel alomtegenwoordig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mar 2003 10:52

Essiebessie schreef:Ik geloof niet dat duivel alomtegenwoordig is. Ik heb er pas een jeugdcontactavond over gehad. De dominee had toen dit verhaal over hoe de duivel te werk ging, vond ik zelf heel mooi.

Leuk zo'n verhaal, kun je een hoop oplos fantaseren. Waar staat dit stuk in de bijbel of gedeeltes, die dit verhaal bevestigen? Verhalen zijn verhalen en kunnen bedacht zijn uit de mensen en daardoor erg link voor christenen als het niet hard kunt maken met de bijbel.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 01 mar 2003 11:59

Vaak kun je wel verhalen gebruiken om iets duidelijk te maken, het greep mij die avond heel sterk aan, dus vandaar.
Maar ik heb wel een stukje gevonden waaruit je kan putten dat de duivel niet overaltegenwoordig is. En er zullen er ongetwijfelt meer zijn.

Openbaring 12:13-17
En toen de draak zag, dat hij op de aarde geworpen was, zo heeft hij de vrouw vervolgd, die het Manneken gebaard had.......
......... En de draak vergrimde op de vrouw en ging heen om krijg te voeren tegen de overigen van haar zaad, die de geboden Gods bewaren en de getuigenis van Jezus Christus hebben.

(niet alles opgeschreven, je kunt de rest verder nalezen, misschien is dan het hele hoofdstuk wel aan te raden, want er staat veel over de duivel verteld.)

Hieruit blijkt:
-Hij was op de aarde geworpen, dus niet meer in de hemel. Niet overaltegenwoordig
-Hij ging bij de vrouw vandaan. En andere slachtoffers opzoeken wat ook bewijst dat hij niet overaltegenwoordig is.

Maar God gelukkig wel!

Jeremia 23:23 en 24
Ben ik een God van nabij, spreekt de HEERE, en niet een God van verre? Zou zich iemand in verborgen plaatsen kunnen verbergen, dat Ik hem niet zien zou? spreekt de HEERE; vervul Ik niet de hemel en de aarde? Spreekt de HEERE.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mar 2003 12:30

essiebessie schreef:Hieruit blijkt:
1)-Hij was op de aarde geworpen, dus niet meer in de hemel. Niet overaltegenwoordig
-Hij ging bij de vrouw vandaan. En andere slachtoffers opzoeken wat ook bewijst dat hij niet overaltegenwoordig is.

Maar God gelukkig wel!

Hij is momenteel wel de baas op aarde. De duivel is niet alom vertegenwoordigd, maar wel in deze wereld. Gelukkig niet meer in de hemel, want daar heeft God al overwonnen.
Deuteronomium 6:4

Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Carlo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Carlo » 01 mar 2003 16:19

essebessie, wat jullie dominee deed, heeft een schrijver al eerder gedaan:
C.S. Lewis met zijn Brieven uit de hel. recent heeft Randy Alcorn een moderne versie gemaakt: brieven van de heer Foulgrin. In deze 2 boeken wordt verteld hoe de duivel te werk gaat en mensen verleid. Aanraders!
----Kijk vooruit voordat je eeuwig achteruit moet kijken---

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 03 mar 2003 21:11

De heerschappij over deze wereld ligt in de handen van God en zeker niet in de handen van Zijn grootste vijand!

Matth. 28: 18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

Ef. 1: 22 En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen;

Alhoewel de duivel veel macht heeft en te keer gaat 'als een briesende leeuw'.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: is de duivel alomtegenwoordig?

Berichtdoor Ikke21 » 08 okt 2003 12:16

JialiKelly schreef:ik zat pas eens na te denken over de alomtegenwoordigheid van God.
Ik dacht dat ik vroeger geleerd had dat dat een eigenschap was die uniek was...
maar de duivel moet toch eigenlijk ook alomtegenwoordig zijn? het kwaad is toch overal in de wereld aanwezig?

De duivel is machtig maar God is almachtig, Als de duivel iets wil en God wil het niet, gebeurt het ook niet!! Ik geloof wel dat de duivel overal aanwezig is, want het kwaad is inderdaad over heel de wereld. Toch geloof ik dat de duivel niet alles kan!!

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 08 okt 2003 15:57

goed, heel veel hier denken dus dat de duivel niet alomtegenwoordig is, en een paar wel....

ik weet nog steeds niet zo goed wat ik ervan moet denken.
Is er niet één 'opperduivel' zeg maar, en voor de rest een heleboel andere duivelen zijn.
Dus dan is die opperduivel niet alomtegenwoordig, maar stuurt hij gewoon zijn knechtjes naar iedereen toe...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 okt 2003 14:25

Waar Jezus CHristus is, daar kan Satan niet zijn. Waar licht schijnt, verdwijnt duisternis. Kortom, satan kan nooit alomtegenwoordig zijn. Hij is het niets. Hij bestaat slechts als het licht afwezig is. Maar dan is er ook niets. Satan is juist alomnergens.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 10 okt 2003 20:45

Zelf denk ik niet dat de satan alomtegenwoordig is, zoals God. Als je als mens contact met hem (satan) zoekt door te zondigen of door occultisme dan krijgt satan de macht over jou, omdat jij je aan hem geeft. (omdat je, je niet aan God geeft)

God geeft de mens zelf de keus. De mens is zelf verantwoordelijk. De engelen zijn geschapen en zijn niet gelijk aan God dus.. de duivel is een gevallen engel dus leeft ook onder God.

Dat de duivel regeert hier op aarde komt door ons. Willen wij dat de duivel hier regeert, dan zal hij hier regeren, willen wij (de hele mensheid) dat God regeert dan zal God regeren.

Als Christus terug komt op de aarde zal de duivel gebonden worden en dan zullen we als we voor Jezus blijven kiezen nooit geen last meer van onze zonden en de duivel hebben!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 okt 2003 20:49

De overste van de gevallen engelen (de duivel) was tot opzichter over de aarde gesteld. Dat is ook de reden dat de duivel Jezus bij de verzoeking in de woestijn iets te bieden had:

Lukas 4:6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijken geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;

Ik weet niet zeker of deze situatie nog steeds intact is.
Laatst gewijzigd door surfer op 10 okt 2003 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 10 okt 2003 20:51

God liet in de bijbel de satan ook zijn gang gaan bij Job, hij zei toen tegen de satan dat hij alles bij job mocht doen alleen mocht hij hem niet doden.

volgens mij is de satan wel alomtegenwoordig. hij probeert iedereen toch steeds weer te verleiden?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 okt 2003 20:25

Volgens mij is niet 1 bepaalde duivel (DE Satan, Beelzebub, Lucifer, oftewel: de overste van de duivelen) alomtegenwoordig, maar zijn er wel overal duivelen. Dat is wel essentieel verschillend.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 okt 2003 12:19

JialiKelly schreef:ik zat pas eens na te denken over de alomtegenwoordigheid van God.
maar de duivel moet toch eigenlijk ook alomtegenwoordig zijn? het kwaad is toch overal in de wereld aanwezig?

Inderdaad. De duivel gaat voort als een briesende leeuw.. Hoe verklaren sommigen dan dat de duivel nu gebonden is?
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 29 okt 2003 12:24

butterfly schreef:

Inderdaad. De duivel gaat voort als een briesende leeuw.. Hoe verklaren sommigen dan dat de duivel nu gebonden is?

De duivel is een gevallen engel met vele volgelingen. Daarnaast is de menselijke natuur verdorven. Dit zorgt ervoor dat de wereld vol zit met het kwaad. Niet omdat de duivel overal zit. Hij gaat rond als een briesende leeuw, maar is niet overal te gelijk. De duivel is in zoverre gebonden dat ie geen toegang meer heeft tot de hemel, maar "vast" zit op aarde.

Ruben Hadders
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Ruben Hadders » 29 okt 2003 13:40

Yeah... al 5 pagina's over Dhr. satan. Wat een eer!!! Die gozer is allang verslagen dus laten we niet zo moeilijk doen over die gast. Geef hem niet te veel eer die hij niet verdiend. Hij is een mensenmoordenaar van den beginne en verslagen door Christus. End.

Terug naar “Archief”