Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 02 jul 2008 19:43

En de rol dat sommige mensen het idee hebben met het op een vrij dictatoriale manier neerzetten van hun mening, zonder al te veel argumentatie, de discussie te mogen en te kunnen sturen.

Alle andere varianten daarop even daargelaten.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

sela

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor sela » 02 jul 2008 21:38

The Engineer schreef:
lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?

Dus eigenlijk zeg je dat jij wel je mening mag geven, maar een ander niet. Hoe refo!?

Misschien dat reformatorische mensen niet gewend zijn dat hun opvattingen ter discussie worden gesteld? Dit is niet flauw bedoeld, maar gewoon vragend.

Ik denk dat dat ook inderdaad een rol speelt.

wat betreft het eerste.. eerder een essentiele vraag dan dat het wat mij betreft negatief bedoeld is.

wat betreft het 2e. dat hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt. refo in de enge of brede zin.

hoe dan ook: het zijn spannende tijden. waar gaat het alles heen? zijn we tegen elkaar of trekken we met elkaar op?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 03 jul 2008 09:22

Joepie Meloen schreef:En de rol dat sommige mensen het idee hebben met het op een vrij dictatoriale manier neerzetten van hun mening, zonder al te veel argumentatie, de discussie te mogen en te kunnen sturen.

Dat doen de "echte" refo's onder ons net zo hard, dus ik zie het probleem niet. Het komt mij meer over als "ik wil respect voor mijn mening, maar jouw mening verdient geen respect." Maar goed, dat zie ik zoveel, en niet alleen hier.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 03 jul 2008 12:56

lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?

Waarom ik lid ben geworden?
... omdat ik mij verbonden voel met de hele gereformeerde gezindte (hoewel ik helaas vaak genoeg merk dat dat niet wederzijds is).
... omdat ik vaak veel herkenning vind bij de "refo's".
... omdat zowat mijn hele kenniskring "refo" is.
... omdat er nu eenmaal geen forum voor Kuyperianen bestaat.

Slaat dat "storen" ook op mij? Ik ben wel lid van een gereformeerde (nee: Gereformeerde Kerk), maar niet van een refo-kerk.

Riska schreef:
Omega schreef:Tot de reformatorische kerken worden officieel gerekend: PKN (GB/Convenant.)
Dus niet PKN-Hervormd(niet GB) en GKN?

Dan val ik toch buiten de boot... :wink:

Tuurlijk behoren de GKN wel tot de gereformeerde gezindte; verreweg de meeste gereformeerden zijn GKN/PKN'ers en de GKN bepaalden vroeger als geen ander "het gezicht van de gereformeerde gezindte" (aldus het RD!).
En zeker tot enkele jaren geleden werden de GKN onomwonden bij de gereformeerde gezindte gerekend (ook in refo-kring); sterker nog: de GKN hebben het Contact Orgaan Gereformeerde Gezindte opgericht! Alle gereformeerde kerken behoren bij de gezindte. Punt uit!!!
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 03 jul 2008 19:36

The Engineer schreef:
Joepie Meloen schreef:En de rol dat sommige mensen het idee hebben met het op een vrij dictatoriale manier neerzetten van hun mening, zonder al te veel argumentatie, de discussie te mogen en te kunnen sturen.

Dat doen de "echte" refo's onder ons net zo hard, dus ik zie het probleem niet. Het komt mij meer over als "ik wil respect voor mijn mening, maar jouw mening verdient geen respect." Maar goed, dat zie ik zoveel, en niet alleen hier.

Daarom past het echter ook "echte" refo's niet. Vandaar mijn aanvulling.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 07 jul 2008 22:34

sela schreef:aargh.. ik krijg er weer helemaal een gevoel bij. al die scheldkanonades die je als meid in een rok naar je toegeroepen kreeg. ik heb dat altijd bijzonder onaardig gevonden van de scheldenaars.

maar vergeet ook niet de refo's inclusief rok die zelf scholden/schelden, dat vind ik nog erger. En ja, ik ben een rokkenrefo :lol: , maar aan dat terug schelden, of beginnen met schelden heb ik een bloed hekel aan (ik heb weer veel andere fouten hoor :| ), maar dat is zo respectloos omdat je juist als die refo iets meer hoor uit te dragen dan : "broekewijf..." :mrgreen:

En tja, het was ook niet altijd lekker nee om als puberend rokdragend heldhaftig kijkend, inwendig bibberend persoon temidden van de 'antirok'pubers te vertoeven, vooral niet als ze even moesten voelen of het werkelijk hetzelfde voelde als de gordijnen cq tafelkleden thuis :mrgreen: :mrgreen:
Psalm 25:2 (ber.)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 07 jul 2008 22:45

Collateral schreef:
saartje schreef:
Collateral schreef:Jawel hoor. :P

vertel :wink:

Nou, ik ben zelf niet (meer) christelijk, vandaar de smiley. ;) Maar ik herken mezelf (en wat andere niet-christelijke mensen die ik ken) wel in wat je zegt; ik vind het interessant om te weten waarom mensen bepaalde opvattingen en gebruiken koesteren, en vraag daar ook wel naar. En als mensen vervolgens vastlopen in het antwoord vind ik dat ook prima. Overtuigingen bieden - al is het tijdelijk en beperkt - houvast, dus uiteindelijk heb ik begrip voor iedere overtuiging.
Christenen onderling hebben, zoals je zegt, vaak meer de neiging om elkaar te 'bekeren'. Ik denk dat dat komt omdat ze elkaars goedkeuring (onbewust) nodig hebben; hoe meer mensen het met hen eens zijn, hoe sterker het eigen geloof aanvoelt.
Nu is dit misschien een zwart-witbeeld, want ook niet-christelijke mensen houden er veelal overtuigingen op na. Alleen liggen die vaak zo ver van de christelijke overtuigingen vandaan dat er van beide kanten niet de illusie is dat men daarin nader tot elkaar zal komen. En dat geeft beide groepen dan weer de ruimte om zonder bijbedoelingen naar elkaar te luisteren.

beetje late reactie ;-) maar ben best nieuwsgierig (ja ben een vrouw) waarom je niet meer christelijk ben :) Ik ben het wel met je verhaal eens ja, dat is wel wat ik bedoel.
Psalm 25:2 (ber.)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 jul 2008 23:09

maar vergeet ook niet de refo's inclusief rok die zelf scholden/schelden, dat vind ik nog erger. En ja, ik ben een rokkenrefo , maar aan dat terug schelden, of beginnen met schelden heb ik een bloed hekel aan (ik heb weer veel andere fouten hoor ), maar dat is zo respectloos omdat je juist als die refo iets meer hoor uit te dragen dan : "broekewijf..."

Wel leuk dat je dit ook noemt. Ik zat op een gewone christelijke basisschool waar ik dus in broek heen ging als ik daar die dag zin in had.
Ik schold echt nooit refo's uit. Daar heb ik nooit de lol van ingezien, ondanks dat ik het wel regelmatig om me heen hoorde hoor. Maarja, ik heb inderdaad ook zat andere fouten ;)
Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!" :P
Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.
Die ouders moesten zich echt schamen :?
pobody's nerfect

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 jul 2008 23:33

Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!" :P

hysterisch-smile hysterisch-smile

Jo'tje schreef:Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.

Met recht de ouders ja... Indoctrinatie, bah!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

André

Berichtdoor André » 07 jul 2008 23:46

Harm-J schreef:
Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigaar!" :P

Jo'tje schreef:Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.

Idd, als dat de onderbouwing kan zijn van ouders naar hun kinderen toe, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat er kinderen zijn met een verwrongen Godsbeeld. Ook kan ik me wel voorstellen dat kinderen van dergelijke ouders later niets meer willen weten van enig God of gebod, enzo.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 08 jul 2008 05:39

Harm-J schreef:

Kids van 10 ofzo he.

dit hoeft dus helemaal niet van de ouders af te komen! Het kan ook zeer goed van de omgeving (school, vriendjes, grootouders) af komen!!!

Dit heb ik zelf ondervonden. Af en toe droeg ik een broek, toen ik er zomaar eens een aan had zei mijn zoontje: je mag geen broek aan. Dat had hij van die of die gehoord. Thuis mocht ik een broek aan, wat voor mij geen probleem was tot ik naar Refo school ging. Ik durfde gewoon geen broek meer aan. Moest van ma met buiten spelen er een aan en ik ging gewoon niet meer naar buiten want den oordelen Gods zouden over mij komen. Zo heb ik dus nog wel meer voorbeelden.

Er wordt wel eens te gemakkelijk richting ouders gewezen als het kind (ook op andere gebieden) niet gewenst gedrag vertoond.

*moest dit ff kwijt, misschien wat persoonlijke frutsratie?*

sela

Berichtdoor sela » 08 jul 2008 06:28

Jo'tje schreef:Maar het is me écht regelmatig overkomen dat ik naar huis fietste en dan refo-meisjes me achterna riepen: "openbare klapsigare!" :P

:mrgreen: :oops:
nu, saartje dat herinner ik me idd nog, dat ik dat weleens gezegd heb..

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 08 jul 2008 07:57

Of, wat ik wat minder leuk vond: "Je mag helemaal geen broek aan hoor, van de Here God!" en "Meisjes met kort haar gaan naar de hel".
Kids van 10 ofzo he.

We zullen dan zeker maar zwijgen over hoe vrijgemaakte kindertjes hun "synodale" broedertjes en zusterjes naroepen en allerlei narigheid toewensen? Of moeten we dat toch maar met de mantel der liefde bedekken?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 08 jul 2008 14:23

GKN'er schreef:
Kids van 10 ofzo he.

We zullen dan zeker maar zwijgen over hoe vrijgemaakte kindertjes hun "synodale" broedertjes en zusterjes naroepen en allerlei narigheid toewensen? Of moeten we dat toch maar met de mantel der liefde bedekken?

Dat GKN gedweep begint langzamerhand ook wel te vervelen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 08 jul 2008 14:28

Flappie schreef:Dat GKN gedweep begint langzamerhand ook wel te vervelen.

Hoezo? Ik spreek hier uit eigen ondervinding. Of gelden christelijke fatsoenlijkheidsnormen soms niet tegen "synodalen"? Ook refo's heb ik trouwens vaak genoeg horen/zien schelden. :(

PS: Als je om de een of andere reden een probleem hebt met mij(n aanwezigheid), doe dat voortaan dan a.u.b. via PB.

Terug naar “Archief”