maryem schreef:Maar wil jij dan zeggen dat de orthodoxe Joden die hier wonen(en die hier al eeuwen en generaties lang wonen) eigenlijk gewoon Nederlanders zijn..die zich ooit hebben bekeerd..dat klopt dus niet hoor,..maar dat bedoel je denk ik niet
Ik zeg niet dat er geen groep was die van ooit elders is aan komen waaien. Maar ik zeg wel dat die groep sterk vermengd is geraakt. Je zegt het zelf al. Als een van je ouders joods is. Ben je automatisch joods. Als de andere ouder een arier was dan ben je een jood met blauwe ogen en blonde haartjes. Je kinderen zijn ook joods. Misschien ook zelfs blond. Aangezien de Joden niet opgesloten hebben gezeten in hun eigen dorpen met muren er omheen maar veelal in de steden in drukke interactie met de rest van de stedelingen ga ik er persoonlijk vanuit dat het oorspronkelijke bloed goed verspreid is geraakt. We hebben waarschijnlijk allemaal een paar druppels joods bloed.
Ik hoor verder wat je zegt hoor. Ze hebben hun eigen identiteit. Dat hebben religies nou eenmaal. Maar die eigen identiteit is wel heel erg gevormd naar de lokatie waar ze geland zijn. Als ik het goed begrijp is er in israel een stevige verzuiling zoals 50 jaar geleden in nederland ook het geval was.
Ik persoonlijk vind diversiteit juist een goed ding. Zolang het niet tot afscheidingen leidt maar zichzelf voedt en nieuwe combinaties uit probeert. We zijn allemaal anders. Dat is nou juist de kracht als we onze verschillen niet tegen onszelf gebruiken tenminste.
Uit egyptische bronnen weten we dat tussen de Joden in die periode ook al blondies en roodharigen rondliepen. En de russische joden brengen tegenwoordig nogal wat blondies met zich mee. Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat joden altijd een sterke identiteit hebben gehad en zeer bewust zijn geweest van die identiteit en daardoor ondanks de continue vermenging een volk zijn gebleven. Als ik je goed begrijp is dat ook een belangerijk deel van wat je hier zegt. Maar ik denk niet dat die identiteit in hun semitische afkomst ligt. Als dat zou was zou ik denken dat ze ook beter overweg zouden kunnen met hun semitische buren.
50 jaar geleden hadden nederlanders ook een sterke verzuiling zoals ik al zei. Men gaf toen aan dat ze een katholiek of protestant waren. In de streek waar ik vandaan kom vertelde mijn biologie leraar ons zelfs nog dat hij in zijn jeugd nog wel eens met stoere vrienden naar de katholieke buurdorpen ging om daar te knokken met wie er maar op de uitdaging in wilde gaan.
Dat is best extreem eigenlijk. Kun je het je voorstellen? Tegenwoordig doen we dat alleen nog maar voor de voetbal. Lang leve de vooruitgang

Identiteit is geweldig maar het is ook nogal tijdelijk. Mens zijn we voor eeuwig.