GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

Re: GKV

Berichtdoor BigSmile » 21 jun 2010 07:25

Boekenlezer, ik heb het gelezen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel veel van wat je zegt herkent. Ik zit ook in de GKV, maar niet omdat ik daarin ben opgegroeid. Ik kom zelf uit de Ger.Gem., maar manlief komt wel uit de GKV. Mijn man is ook opgegroeid binnen de GKV maar komt er de laatste tijd ook steeds meer achter dat hij zich niet meer thuisvoelt in de gemeente. Hij kwam laatst helemaal verdrietig thuis, dat vind ik toch wel erg. Wij hebben helaas geen HHK in onze omgeving, maar wij hebben er laatst op een bruiloft wel een hele fijne dienst van meegemaakt.
Fijn dat het jou daar bevalt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2010 17:18

En de GG in Arnhem is toch wel te zwaar? Hij schijnt voor GG-begrippen niet zo zwaar te zijn dus ik weet niet hoe die zich verhoudt t.o.v. de GKV? Verder zit er volgens mij niet veel tussenin, de Kruiskerk misschien. Nou ja, sterkte in ieder geval, en veel wijsheid gewenst bij het nemen van beslissingen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 05 jul 2010 13:35

Hey Marnix, manlief wil absoluut geen lid worden van de GG. Ook niet in Arnhem.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jul 2010 15:12

BigSmile schreef:Hey Marnix, manlief wil absoluut geen lid worden van de GG. Ook niet in Arnhem.

Dan is CGK misschien iets? Al lijkt dat wel aardig op de GKV. Maar misschien een mooie tussenweg?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2010 19:26

Oke. Kan ik me op zich ook wel weer voorstellen ;)

Ben je al wel eens in de CGK geweest BigSmile? Die zijn niet behoudend of zo, maar ik ken die kerk wel en ik denk ook een heel klein beetje te snappen waar je je aan stoort, en dat is in de CGK wel weer wat anders. Dus misschien voelen jullie je daar meer thuis? In Oosterbeek zit een CGK die wat rechtser is, ik weet niet hoe strikt ze daar met kerkgrenzen zijn maar gezien de verschillen met Arnhem zijn ze allicht wel soepel. Daar zit overigens ook een PKN, zit ook wel tussen de GKV en de GG in. Misschien wat om daar eens naar te kijken?

(Ik vond het zelf een erg fijne gemeente maar als je je er totaal niet thuis voelt denk ik dat het toch belangrijk is dat je samen gaat zoeken naar een gemeente waar je je thuis voelt en niet aan vanalles ergert... en tja, wij zijn verhuisd en gaan nu ook naar een CGK ;))
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jul 2010 10:54

Dr. J. Douma heeft ook al een website, waar hij kritisch schrijft over de GKV. Er waren al langere tijd websites en organisaties, die zich kritisch over de GKV uitlieten. Dit is daar nog eens een belangrijke extra bijdrage daarbij.
Dr. J. Douma is iemand die heel knap kan analyseren. Daarvoor is hij natuurlijk ook professor geweest. Als zo iemand ook kritisch gaat schrijven, legt dat wat mij betreft behoorlijk wat gewicht in de schaal. Een bewijs dat er serieus wat aan de hand is in de GKV!

Dit is zijn website: http://www.jochemdouma.nl/

Hij is nog wel tegen het verlaten van de GKV. Dus mijn overgang naar de HHK zal hij ook wel afkeuren. Het zij zo. Daarover verschillen meningen altijd enorm.
Wel leuk om vanuit de kant van de uitgetredenen uit de GKV enige erkenning van de HHK te ervaren. Zij lijken de HHK te zien als de kerk die nog het meest oké is van de gereformeerde kerkverbanden. Al stelt ds. S. de Marie dan wel, dat de kerkreformatie nog verder doorgezet moet worden. Maar hij ziet de HHK in beginsel wel als positief.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Pietpiet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Pietpiet » 10 jul 2010 13:46

Ik heb de site van dr. J. Douma bekeken en was eigenlijk aangenaam verrast. Naar mijn gevoel stond de GKv verder van mij af. Dit is mede gevoed door slechts één kerkdienst (bijzonder veel ervaring heb ik dus niet) en de scherpte waarmee het verschil in de verbondsopvatting wordt afgetekend (in onze gemeenten) dus niet erg representatief. Ter verdediging van die scherpte moet ik wel zeggen dat als wat ik lees bij dr. Douma waarheid is, dit helaas dan vaak ook de praktijk is. Dat de verbondsopvatting binnen de GKv een verkeerde uitwerking heeft (gezien zijn commentaar over hoe weinig zelfonderzoek naar waarachtige onderwerpelijke bekering er is). Hoewel ik uiteraard anders van mening ben wil ik toch wel mild zijn in het beoordelen daarvan, want we kunnen een bepaalde zaak niet alleen afkeuren op het verkeerd gebruik (daar hebben we in onze gemeentes ook wel voorbeelden van). En dat dit niet de lijn is van iedereen binnen de GKv doet me bijzonder goed. Ik kon eigenlijk zijn betogen erg onderstrepen en voel dan ook zeker geestelijke herkenning in wat hij schrijft.

Ik was wel enigszins geschokt dat ik las van (slechts enkele naar ik hoop) predikanten die de Wet als niet meer noodzakelijk achten. Dat kan ik toch eigenlijk niet begrijpen. Daar ik toch mag aannemen dat de predikanten dogmatisch beter zouden moeten weten. Ook het feit dat er zo weinig honger is naar het Woord van God waardoor de tweede diensten niet tot nauwelijks gevuld worden. En er zelfs mensen zijn die menen dat een wekelijks opkomen naar Gods huis niet noodzakelijk is. Beide zijn zorgelijke zaken en niet te rijmen met de Psalm - Hoe branden mijn genegen heen, om 's HEEREN voorhof in te treen.

Ik hoop dat de door dr. Douma gewenste reformatie ook binnen de GKv zijn plaats mag krijgen. En wens dan ook de ouderlingen van de GKv die het opzicht over de leer en het leven naar die leer dragen Gods zegen in deze toe.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jul 2010 20:30

Je kunt in de GKV van alles tegenkomen, positieve dingen, maar ook negatieve dingen.
Iemand als dr. J. Douma heeft wel het vermogen om open te staan voor wat er aan goeds in reformatorische kring te vinden is, zoals het bezig zijn met de noodzaak van bekering en zelfonderzoek daarop. En er zijn nog wel meer predikanten van wie dat gezegd kan worden.
Maar er zijn ook heel andere geluiden. Geluiden waarover je je kunt verbazen. Geluiden die inderdaad niet te plaatsen zijn vanuit een kennen van de Bijbel en de gereformeerde leer. Dat kennen mag toch verondersteld worden na een theologische studie van zes jaar! Ik heb me bij bepaalde geluiden wel eens afgevraagd: wat heeft dat nou met een positief-christelijke houding te maken? Wat wil men daarmee? Het lijkt dan wel alsof vooral de menselijke cultuur leidraad is, en wat Gods Woord zegt telt niet mee. Zoiets.

Wat het verbond betreft...
Dat het verbond van JHWH een grote, ja fundamentele plaats inneemt in de geloofsleer, daar is niks onterecht aan. Dat is puur bijbels. Het verbond is de grond waarop alles gebeurt. Dat is duidelijk te merken in de eerste bijbelboeken.
Maar met het gedoopt zijn en kerklid zijn, is alles niet al in kannen en kruiken.
In Jozua 18:3 lees ik over een traagheid, die staat tegenover de opwekking tot kracht en moed uit Jozua 1:6-7 en 18. Daar gaat het over het bezit van het land, een door God beloofde zaak.
En in 1 Korinthiërs 10, en Hebreeën 4 lees ik aansporingen, vermaningen. Gods beloften worden niet automatisch vervuld. Het zijn ook gegevens die iets zeggen over onze menselijke natuur: wij zijn van nature vijanden van onze eigen zaligheid. Wij zitten helemaal niet op God te wachten, die met beloften van heil tot ons komt. Een ieder die iets van zijn gevallen staat kent, weet maar al te zeer hoe waar dit is!
En dat zijn van die dingen die ik nogal miste in de GKV, het wijzen daarop, en het vermanen.
Ik denk dat het functioneren van het verbond in de GKV een aanleiding is geweest waardoor ik mij vervreemd ging voelen van die kerk. Dat proces is al vroeg op gang gekomen, in mijn late puberteit.
Een andere aanleiding tot de vervreemding was ook: het gemak waarmee kerklid zijn en wereld werden gecombineerd. Daarin voelde ik iets aan van: dat kan zo nooit!, terwijl dat besef bij de ander totaal afwezig leek. En daar wat van zeggen had uiteraard ook weinig of geen uitwerking. Zo gaat dat meestal.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2010 07:39

Pietpiet schreef:Ik was wel enigszins geschokt dat ik las van (slechts enkele naar ik hoop) predikanten die de Wet als niet meer noodzakelijk achten.

Pietpiet, dat begrijp ik heel goed. Ik heb laatst ook een GKV-dominee horen vertellen dat de wet niet meer iedere zondag verteld hoeft te worden. De mensen kennen het inmiddels wel uit hun hoofd en het werkte alleen maar negatief op de gemeente omdat ze het steeds weer te horen krijgen en dan steeds weer moesten constateren dat ze het niet konden houden. De wet is inmiddels vervuld en de mensen leven nu onder de genade volgens deze dominee.
Doordeweeks naar de kerk gaan heb ik daar nog niet mee gemaakt. Er zijn ook geen diensten op 2e Kerstdag, 2e Paasdag en 2e Pinksterdag.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2010 07:45

Boekenlezer schreef:Een andere aanleiding tot de vervreemding was ook: het gemak waarmee kerklid zijn en wereld werden gecombineerd. Daarin voelde ik iets aan van: dat kan zo nooit!, terwijl dat besef bij de ander totaal afwezig leek. En daar wat van zeggen had uiteraard ook weinig of geen uitwerking. Zo gaat dat meestal.

Ik heb hier ook al eens gesprekken over gehad met ouderling en predikant waarbij ik hier mijn vragen stelde. En ik krijg altijd hetzelfde antwoord: je mag niet oordelen over anderen. Kerk en wereld gaan (voor mijn gevoel) hier soms hand in hand. Daarbij zeg ik niet bij iedereen. Maar bij mensen die ik ken verbaas ik me soms over waar ze allemaal naar toe gaan: bioscoop, popconcerten, uitgaan etc. etc. Daar stel ik dan echt wel mijn vragen bij.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 jul 2010 09:55

Wat de wet betreft: het scheelt wel heel erg hóe je die een plaats geeft.
Er is in onze gemeente inderdaad een hoop over te doen geweest.
Beide predikanten kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat de wet zeker niet overbodig is, maar herziening van hoe en wat wel op zijn plaats was. Toen is o.a. besloten om het lezen van de wet (of andere levensrichtlijnen van God) ná de preek te doen, i.p.v. ervoor. Heel kort door de bocht gezegd: eerst genade verkondigen, dan toepassen op het leven.
Ik kan zo 1, 2, 3 niet meer uit m'n hoofd vertellen hoe en wat precies, maar dat is allemaal wel terug te lezen en luisteren.

Het idee dat Gods wet alleen bestaat uit de 10 geboden, daar ben ik al lang vanaf.
Dat opgedreunde rijtje zei me op den duur niets meer. Toen we een predikant kregen die het ging koppelen aan zaken uit het NT of aan thema's die in de dienst werden behandeld, gingen die 10 geboden ook weer veel concreter spelen. Het zegt me nu veel meer, het is tastbaarder en komt dichterbij. Nu kan ik er meer mee dan denken: ik doe toch nooit alles goed. Het heeft mij wel 'actiever' gemaakt. In de bijbel staat ook dat de wet als een sluier je hart kan bedekken o.i.d. Het kan je echt passief maken!

Het gaat wat ver om dat nu helemaal uit te gaan typen en misschien past het ook niet helemaal in het GKV-topic. Maar samengevat: het leren van Gods leefregels is absoluut belangrijk. Maar alleen de woorden 1 tot 10... nee, dat is ook beperkt. (overigens net zoals groeten, zegenen etc. Afwisseling doet meer beseffen wat het inhoudt)

Trouwens, hoogstwaarschijnlijk zijn wij binnenkort ook officieel GKV-af.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2010 12:12

BigSmile schreef:
Pietpiet schreef:Ik was wel enigszins geschokt dat ik las van (slechts enkele naar ik hoop) predikanten die de Wet als niet meer noodzakelijk achten.

Pietpiet, dat begrijp ik heel goed. Ik heb laatst ook een GKV-dominee horen vertellen dat de wet niet meer iedere zondag verteld hoeft te worden. De mensen kennen het inmiddels wel uit hun hoofd en het werkte alleen maar negatief op de gemeente omdat ze het steeds weer te horen krijgen en dan steeds weer moesten constateren dat ze het niet konden houden. De wet is inmiddels vervuld en de mensen leven nu onder de genade volgens deze dominee.
Doordeweeks naar de kerk gaan heb ik daar nog niet mee gemaakt. Er zijn ook geen diensten op 2e Kerstdag, 2e Paasdag en 2e Pinksterdag.

Volgens mij heb jij niet zo goed naar die diensten geluisterd. De argumentatie was namelijk nietL Mensen kennen die toch wel uit hun hoofd en het werkt alleen maar negatief omdat ze zich er niet aan kunnen houden. De argumentatie was een stuk dieper dan dat, ging over Jezus Christus als vervulling van de wet, waardoor we niet meer onder de vloek van de wet zijn en ons daar niet telkens onder moeten stellen, wie in Hem zijn, zijn niet onder de wet maar onder de genade. Dat je het er niet mee eens was, oke, maar je geeft nu wel een totaal verkeerde weergave van wat er gezegd is en komt met hele argumenten dan ik heb horen noemen. De argumentatie was Bijbels onderbouwd en niet "ach, we kunnen ons er toch niet aan houden, we kennen het wel, werkt toch maar negatief etc"

Daarnaast is het iedere zondag lezen van de 10 geboden een gewoonte die niet in de Bijbel terug te vinden is, waar we niks over lezen in de eerste gemeenten, daar gebeurde dat ook niet. Het gebeurt alleen in gereformeerde kerken in Nederland en kerken die daar uit ontstaan zijn.... omdat het daar de gewoonte is. Net als het uberhaupt hebben van 2e feestdagen, laat staan het beleggen van diensten op die dag. Het zijn allemaal menselijke bedenksels en gewoonten en als je op basis daarvan dingen gaat beoordelen in plaats van op de Bijbel gaat er iets niet goed.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2010 12:37

Marnix, dit was niet tijdens een kerkdienst of iets dergelijks. Misschien had ik het dan beter begrepen.

Wat betreft diensten op 2e feestdagen. Ik heb regelmatig mensen binnen dit verband horen zeggen: dat ze al op zondag naar de kerk gaan en het dan op een 2e feestdag niet zo nodig hoeft. Ze zij op zondag ook al geweest. Want inderdaad het staat niet in de Bijbel. Uiteraard gaat niet iedereen hier zo mee om, ik wil niet iedereen binnen de GKV over één kam scheren.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 12 jul 2010 12:39

Wel de moeite om terug te luisteren, een hele serie over wet&genade van vorig jaar. (of is het al twee jaar terug?) Echt verhelderend. Is op de site via diensten op thema wel terug te vinden in ieder geval.
Het neemt misschien wel een deel van je vraagtekens weg over hoe en waarom dingen zo ontstaan zijn.
Maar goed, laten we maar niet teveel over een specifieke gemeente spreken hier. Ik denk ook niet dat het over een gemiddelde gkv gaat dan ;)
pobody's nerfect

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2010 12:49

Jo'tje, het gaat hier ook niet over een specifieke gemeente :-). Althans niet wat mij betreft.

Terug naar “Archief”