Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

beursstarter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor beursstarter » 21 jul 2006 15:14

Serenity schreef:je hebt zeker gelijk, en Israel is geheel vrij in wat ze doet. Toch is dit geen oorlog tegen de Libanese bevolking, maar tegen Hezbollah. Dat misschien de meeste Libanezen de Hezbollah steunen (zeker nu hun land wordt gebombardeerd door Israel) is bijzaak.

Ik zie dat juist niet als bijzaak. Israel en zelfs de VN heeft Libanon opgedragen de Hezbollah te ontwapenen. Na al die jaren zullen ze daar zelf de consequenties van moeten dragen. De Libanese bevolking heeft zelf de regering gekozen die hier verantwoordelijk voor is.

Het is wel triest dat de Libanese bevolking nu zo gestraft wordt voor het feit dat ze niets gedaan hebben maar dat hebben ze aan zich zelf te danken en ik zie geen reden om ze daarom te compenseren voor de schade aan hun land, omdat ze zelf hun zaak niet op orde hebben.

Ik waardeer het overigens dat we tot nog toe op een volwassen en respectvolle manier met elkaar van gedachten kunnen wisselen Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 15:16

Ik denk dat jouw idee over de Libanese bevolking ietwat kort door de bocht is. Hezbollah is gegroeid ten tijde dat Syrië ook feestvierde in Libanon; misschien is Hezbollah wel te vergelijken met de NSB, die vierde ook feest toen de nazi's hier in Nederland rondmarcheerden.

Het verschil is dat de nazi's zijn weggejaagd en de NSB verboden werden, omdat de NSB geen sterke machtspositie had in Nederland, althans, niet zo sterk als Hezbollah in Libanon - waardoor de vergelijking niet helemaal opgaat, maar toch wel een beetje.

Wie lust er overigens een ijsje?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jul 2006 15:23

Ik waardeer het overigens dat we tot nog toe op een volwassen en respectvolle manier met elkaar van gedachten kunnen wisselen

Ja motek dit is ook niet maroc.nl. :wink:

Verders als ik het goed begrepen heb als Israel met een grondoffensief begint in Libanon zal het Libanese leger zich niet afzijdig houden. Dus ook in gevecht gaan met Israel. http://www.haaretz.com/hasen/spages/741100.html

Wie lust er overigens een ijsje?

Ik! :D

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jul 2006 15:26

Optimatus schreef:
Yael schreef:
Optimatus schreef:
Yael schreef:Raido:
Even wat puntjes van Teitelbaum uit de Vayoel Moshe..

Dat is toch een antiZionistisch geschrift?

Mogen er alleen pro-zionistische geschriften worden gebruikt dan?
Lijkt me erg eenzijdig.

Dat zei ik niet, dacht ik. :wink: Ik heb persoonlijk niet zoveel op met het antizionistische gedachtegoed.

Dat komt doordat jij kant gekozen hebt in een conflict dat niet eens jouw conflict behoeft te zijn: je bent geen Israelische.

Zo simpel ligt dat tegenwoordig bij mij niet meer. :wink: Paar jaar terug nog wel, nu niet meer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 15:27

Echt Italiaans schepijs, ik ga volgende week lekker naar Bella Italia, het enige land dat Oostenrijk van de nummer-1-positie-Opti's-meest-favoriete-landen zou kunnen verdrijven...

Misschien dat ik daar volgend jaar weer anders over denk, gelet op eventuele plannen naar het Pays des Mille Collins...

Ik kan me de reactie van Libanon goed voorstellen: een vreemde mogendheid valt zonder oorlogsverklaring het soevereine land binnen. Als Duitsland Nederland zou binnenvallen om de Rote Armee F(r)aktion of de NPD uit te roeien, zou ons leger ook paraat moeten staan - de eigen burgers tellen ook mee.

Yael, ik ben gek op Oostenrijk en Italië, maar daarmee nog geen Oostenrijker noch Italiaan - hoewel ik beide talen vloeiend (Oostenrijks-Duits) dan wel rudimentair (Italiaans) beheers.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 21 jul 2006 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jul 2006 15:27

De militairen zijn niet ontvoerd maar krijgsgevangen genomen. Palestina is bezet door Israel. Het gaat dus om een verzetsbeweging die krijgsgevangenen maakt bij de bezetters. Overigens is dit opvallend genoeg ook de visie van oud-minister van de Broek onlangs in Nova.

Geachte heer/mevrouw,

Ten aanzien van uw petitie wil ik graag het volgende opmerken:

Het is evident, dat ik in humanitaire zin begaan ben met het humanitaire lot van de door u als ''gekidnapt'' aangeduide militairen

Echter, van kidnapping in de letterlijke betekenis van het woord [het ontvoeren van burgers] is geen sprake.

De betreffende militairen maken deel uit van het Israelische leger, in casu de bezettende macht van de Palestijnse gebieden [De Westelijke Jordaanoever, het Gaza-gebied en Oost-Jeruzalem]

Crux is echter niet de bezettingskant van het Israelische leger, maar dat er sprake is van een leger, dat betrokken is in gevechsthandelingen, in casu met Hezbollah, Hamas en andere Palestijnse militante verzetsorganisaties

Wanneer er in gevechtshandelingen een militair gevangengenoimen wordt en naar een ander gebied overgebracht wordt, is er volgens het Internationaal Recht [3e Conventie van Geneve] geen sprake van ''kidnapping'', maar van krijgsgevangenschap

Een en ander is hier het geval

Echter, in zoverre is het inderdaad een uitzonderlijke situatie, dat de betreffende strijdgroepen deze militairen willen ''ruilen'' tegen in Israelische gevangenissen en gevangenkampen aanwezige Palestijnen

Deze ''inruileis'' van de betreffende militante organisaties is wel volgens het Internationaal Recht illegaal in de zin, dat er van ''gijzelneming'' sprake is

Verplichting tot een humane behandeling:

Inhet begin van mijn betoog zei ik, vanuit humanitair oogpunt begaan te zijn met deze militairen
Dit ben ik echter in het kader van mijn algemeen humanitair gevoel tav iedere krijgsgevangene

Nadrukkelijk wil ik vermelden, dat de strijdgroepen, die deze militairen krijgsgevangen gemaakt hebben, de absloute verplichting hebben, hen humaan te behandelen

Het inhumaan behandelen van krijgsgevangenen is een oorlogsmisdaad

Deze verplichting geldt uiteraard voor alle in het conflict betrokken partijen, dus evenzeer voor het Israelische leger

Betreffende de illegaliteit van de gijzelneming verwijs ik naar

http://hrw.org/english/docs/2006/06/29/isrlpa13662.htm

In ieder geval hoop ik zo uiteengezet te hebben, dat er van ''kidnapping'' geen sprake is

Vriendelijke groeten
Astrid Essed

ik moest het even quoten van Indymedia ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

beursstarter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor beursstarter » 21 jul 2006 15:37

Optimatus schreef:Ik kan me de reactie van Libanon goed voorstellen: een vreemde mogendheid valt zonder oorlogsverklaring het soevereine land binnen. Als Duitsland Nederland zou binnenvallen om de Rote Armee F(r)aktion of de NPD uit te roeien, zou ons leger ook paraat moeten staan - de eigen burgers tellen ook mee.

Ons leger zou inderdaad paraat moeten staan maar dan om Duitsland te helpen de RAF en NPD aan te pakken.

Overigens is er natuurlijk wel een verschil tussen het huisvesten van leden van de RAF maar die verder vanuit Nederland Duitsland met rust laten en het oogluikend toelaten van RAF leden die dagelijk Duitsland bedreigen, raketten op ons buurland af schieten en regelmatig een aanval op Duitse militairen uitvoeren.

Het zou me verbazen als in dat geval de spanningen tussen onze landen niet heel snel op zouden lopen. En Nederland zou dan toch verplicht zijn de RAF aan te pakken. Stel je voor dat die situatie hier zou bestaan en Nederland niets zou doen. Dan zou Nederland toch net zo schuldig zijn?

De meeste mensen begrijpen dat maar op de een of andere manier lijken voor Israel andere regels en normen gehanteerd te worden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jul 2006 15:44

Optimatus schreef:Echt Italiaans schepijs, ik ga volgende week lekker naar Bella Italia, het enige land dat Oostenrijk van de nummer-1-positie-Opti's-meest-favoriete-landen zou kunnen verdrijven...

Leuk! *Wil ook ooit nog 'ns naar Italie toe. 8) *

Ik kan me de reactie van Libanon goed voorstellen: een vreemde mogendheid valt zonder oorlogsverklaring het soevereine land binnen. Als Duitsland Nederland zou binnenvallen om de Rote Armee F(r)aktion of de NPD uit te roeien, zou ons leger ook paraat moeten staan - de eigen burgers tellen ook mee.

Ik hoop dat die burgers gehoor geven aan Israels oproep het zuiden te verlaten.

Yael, ik ben gek op Oostenrijk en Italië, maar daarmee nog geen Oostenrijker noch Italiaan - hoewel ik beide talen vloeiend (Oostenrijks-Duits) dan wel rudimentair (Italiaans) beheers.

Ik bedoelde niet zozeer dat van Israeli. Maar van het kant gekozen hebben in het conflict.
Mijn betrokkenheid op Israel is veranderd sinds ik er geweest ben en er ook mensen ken die er wonen.
Kom je me trouwens nog steeds uitzwaaien als ik naar Israel ga? :P

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 16:15

Ga je defintief naar Israel?

*zal Yael wellicht toch wel missen, meningsverschillen hoeven niet altijd persoonlijk te worden*

Neem dan wel een jong katje mee, ik heb er nu nog drie...

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 jul 2006 16:24

Ik zou weleens willen weten in hoeverre de bevolking achter de Hezbollah staat. Er wordt hier wel gesuggereerd dat de burgers onschuldig zijn, maar ik vraag me dat ten sterkste af. De bevolking heeft in ieder geval niet erg laten blijken dat de Hezbollah niet welkom is in hun land.

Schade terugbetalen....laten dat die randebielen uit Syrië en Iran doen.
Het is alleen geoorloofd als ze het land ook gewoon innemen. En daar mogen dan alleen Libanezen wonen die uitgesproken anti-hezbollah zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 16:35

Zo, en op welke feiten stoel jij deze mening?
Voorts, wie ben jij om te bepalen wie waar in Libanon mag wonen?

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 jul 2006 16:44

Zoals ik hierboven al vermeld heb.....de bevolking heeft naar mijn inziens geen blijk gegeven van dat Hezbollah niet welkom was. Van de onschuldige burgers zal heus niet iedereen echt onschuldig zijn.

Ik bepaal dat ook niet, maar het lijkt me een logisch gevolg van een oorlog. Als Hezbollah oorlog voert, zet je iets op het spel....je kan land winnen, maar ook verliezen. Ik zie geen reden waarom je het land achteraf weer zou moet teruggeven aan de partij die begonnen is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jul 2006 17:02

En waarop stoel jij jouw inzichten? Interviews? Media? Eigen onderzoek?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 21 jul 2006 17:21

wanneer gaat het de mensen eindelijk eens dagen dat er geen sprake kan zijn van "bezette" gebieden, als die gebieden nooit van de Palestijnen geweest zijn?

Het zijn inderdaad krijgsgevangenen. Echter, deze militairen bevonden zich niet op Palestijns dan wel Libanees gebied. Het is een militaire daad tegen Israel, op grond wat van Israel is, en niet van Libanon of van de Palestijnen.

Het hele gedoe rond de Golan-hoogte wordt ook niet goed bekeken. Inderdaad, de Golan-hoogte is een gebied wat Israel veroverd heeft, in feite inderdaad bezet. Maar dat geven ze niet terug, en ik hoop ook niet dat ze dat gaan doen. In feite is er niets te doen, is er niets behalve een Israelische post.
De Golan-hoogte is jarenlang door Syrie gebruikt om artilleriebeschietingen uit te voeren op Israel. Waarom? Niemand die het weet. Vanuit Syrie schieten op Israel, vanaf de Golan-hoogte. Dat is de enige reden waarom Israel het heeft bezet, om de beschietingen te laten stoppen. Bezet gebied? In dit geval wel. Maar waarom is er nu dan zoveel commentaar op Israel vanwege hun bezetting van de Golan-hoogte? Waarom? Omdat ze het bezetten? Ja, begrijpelijk, maar mag het ook even duidelijk worden waarom Israel de Golan-hoogte bezet? Daar kraait geen haan naar. Het lijkt te mogen: men mag Israel gewoon beschieten. Alsof het een privilege is. Maar Israel mag niets terug doen.

En daar heeft Israel vooral nu waarschijnlijk genoeg van. En terecht.
what the soul hides, blood tells

André

Berichtdoor André » 21 jul 2006 17:31

Optimatus schreef:Als Israel geen oorlog voert tegen Libanon, maar tegen Hezbollah, en er wel Libanese eigendommen sneuvelen
Het Kwartje wil geloof ik nog niet zo vallen heh? 8)

A.) Libanon is Hezbollah
B.) Hezbollah is Libanon

Ze zitten in de regering door het volk verkozen, dus ik zie niet zo'n verschil welke infrastructuur je probeert te definiëren?

Terug naar “Archief”