eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2004 13:13

gezellig he ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 13:41

Ach, dit zijn discussies met toekomst. Hier valt een hoop eer aan te behalen hoor :roll:

Ik vraag me toch af, waarom je aan een discussie begint, als het van te voren al zeker is dat je je niks laat zeggen. Om die ander over te halen? Lijkt me niet, want dan heb je niet dezelfde rol in een discussie.
If you want world peace, fight for justice.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 25 mar 2004 17:13

Marnix schreef:Tja dat zit dan bij jou... Zo te zien heeft Equilibrist juist wel dat van de wereld (de slechte teksten) losgelaten... en luistert nu naar muziek met betere teksten :) Muziek is neutraal, of muziek goed is of niet hangt niet van de muziek maar van de teksten af. Orgelmuziek is net zo goed een stijl van de wereld als dat rockmuziek dat is... alleen is nieuwer... en daarom veroordeel je het... Nogmaals, gelukkig denkt God niet zo als jij en is Hij van alle tijden....

Waarom veroordeel je wat nu modern is terwijl wat 200 jaar geleden modern was opeens wel goed zou zijn? Waarom geven mensen een invulling aan hoe God is op basis van hun persoonlijke smaak en tradities?

Waarom (en dit moet ik helaas voor de zoveelste keer zeggen) staan er in psalm 150 allemaal instrumenten die in die tijd modern waren? Dat kun je rustig emt de pop-muziek van nu vergelijken.

Waarom zou God wel van orgel houden... maar niet van een electrische gitaar? Omdat jij er niet van houdt.... dus zal God er ook vast niet van houden? Stop toch es met God te willen aanpassen aan jezelf.

Ik zeg helemaal niet dat ik niet van een electrische gitaar hou en wel van een orgel. Ik zeg ook helemaal niet dat ik 'klassieke' muziek zondermeer goed keur. Daar zit ook een hoop rotzooi tussen. Ik zou echt niet weten waar jij dat vandaan haalt.. :roll:

De post van Equilibrist komt op mij over zo van, ik wil christen worden, maar ja, die hard-rock en metal muziek vind ik ook wel wat. Het komt op mij over alsof de muziek belangrijker was dan het christen-zijn. Vandaar mijn reactie.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 17:15

Poolrev schreef:De post van Equilibrist komt op mij over zo van, ik wil christen worden, maar ja, die hard-rock en metal muziek vind ik ook wel wat. Het komt op mij over alsof de muziek belangrijker was dan het christen-zijn. Vandaar mijn reactie.

Dan ligt dat toch aan jou, want wij hebben dat allemaal niet zo opgevat...
Ik denk dat eq bedoelde: fijn dat er ook christelijke hardrock is, want nu kan ik God ook eren met de muziek waar ik het meest van hou..

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 25 mar 2004 17:39

Aragorn schreef:
Poolrev schreef:De post van Equilibrist komt op mij over zo van, ik wil christen worden, maar ja, die hard-rock en metal muziek vind ik ook wel wat. Het komt op mij over alsof de muziek belangrijker was dan het christen-zijn. Vandaar mijn reactie.

Dan ligt dat toch aan jou, want wij hebben dat allemaal niet zo opgevat...
Ik denk dat eq bedoelde: fijn dat er ook christelijke hardrock is, want nu kan ik God ook eren met de muziek waar ik het meest van hou..

Hmm, zo vatte ik het ook op eigenlijk.

Christelijke hardrock tot eer van God?Rare combinatie.

Lijkt me meer iets van God willen dienen, én de mammon.Dat gaat toch niet echt samen lijkt me.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 17:49

Hoe vatte je het op? Zoals poolrev of zoals ik?

Laten we maar even op eq wachten hoe het nu echt opgevat moet worden... :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 25 mar 2004 17:52

Aragorn schreef:Hoe vatte je het op? Zoals poolrev of zoals ik?

Laten we maar even op eq wachten hoe het nu echt opgevat moet worden... :wink:

Als je góed leest wat ik schrijf weet je gelijk hoe ik het opvatte :wink:

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 25 mar 2004 19:40

Laat ik zelf maar eens even reageren dan. Toen ik net christen was vond ik het helemaal niet leuk dat ik, na 126 zeer slechte cd's te hebben weggegooid, geen christelijke muziek kon vinden die naar mijn smaak was. Je weet wel, iets (bijv een muziekstijl) dat je mooi vindt. In mijn opzicht neutraal. Hard-rock bijv.

Na weken zoeken vond ik eindelijk een winkel waar ze cd's verkochten die gemaakt waren door christelijke muzikanten die met hun muziek over God vertelden. Ik kon mijn geluk, zowaar, niet op! :mrgreen:

Of muziek belangrijker is dan het christen-zijn? Absoluut van niet! Maar als je eenmaal christen bent, wil je daar toch ook een uitingsvorm aan geven, en manieren zoeken waarop je dingen kunt leren, maar ook kunt genieten van kunst of muziek. Muziek wordt in het christendom zeer belangrijk gevonden (niet zo gek, in de Bijbel wordt ook veel gemusiceerd!). En ja, ik houd nu eenmaal vam muziek. Harde(re) muziek. En zie niet in wat daar nu mis mee is. Kijk, dat er nu een gekleurd beeld is van metal of hard-rock, dat ligt niet aan mij. Maar er zijn dus zát (veeel meer dan je denkt) christenen die in de muziekbizz werken op plaatsen en stromingen waar je ze niet zou verwachten (door de torenhoge vooroordelen).
Tevens zie ik niet in waarom God niet geprezen van worden door hard-rock of metal. Er zitten uiterst muzikale artiesten bij, en goede zangers die zich het Evangelie niet schamen.

Ach joh, kijk eens verder dan je eigen cd-rekje hoog/breedt/diep is, en ondertussen luister ik nog even naar wat muziek, die ik zelf leuk vind.
Want er zijn hier toch geen mensen (hoop ik) die mij wijs willen maken dat er 1 specifieke manier is om muziek te maken voor/over God. :shock:

Jam for the Lamb!
Afbeelding

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2004 21:06

Marnix schreef:Orgelmuziek is net zo goed een stijl van de wereld als dat rockmuziek dat is... alleen is nieuwer... en daarom veroordeel je het... Nogmaals, gelukkig denkt God niet zo als jij en is Hij van alle tijden....

Er zit ongetwijfeld een relatieve kant aan muzieksoorten. Maar het is natuurlijk wel zo dat pop-muziek nogal flink opzwepend kan zijn en mensen helemaal gek kan maken. Gospel-hardrock kan dat ook zijn. Hier hebben we dus iets, waarvan ik even opmerk: neem dit ook even mee in je argumentatie. Misschien valt de beoordeling dan nog net even anders uit...? :wink:
Orgelmuziek die mensen helemaal opzweept en gek maakt... lijkt me toch tamelijk lastig.
En of de psalmen van David dergelijke effecten hadden of beoogden...??

Marnix schreef:Waarom (en dit moet ik helaas voor de zoveelste keer zeggen) staan er in psalm 150 allemaal instrumenten die in die tijd modern waren? Dat kun je rustig met de pop-muziek van nu vergelijken.

Ik betwijfel dat dus toch een beetje.
Dat zou misschien op kunnen gaan zo lang je het over normale beschaafde pop-muziek hebt. Maar dan heb ik het dus niet over ouderwets of modern, dan gaat het over de aard van de muziek zelf. Want de kwestie ouderwets of modern is inderdaad niet echt steekhoudend.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 21:28

met orgel kun je mensen ook behoorlijk gek maken, horrorfilms maken altijd gebruik van orgelmuziek. Wel eens joodse feesten gezien of joden zien bidden? Dat gaat er behoorlijk heftig aan toe, das de meest extreme vorm van headbengen die ik ken. Toch lijkt me het sterk dat dat veel verschilt van de joden uit davids tijd, aangezien joden hun tradities heel sterk in ere houden en de bijbel ook niet echt een ander beeld lijkt te geven. Volgens mij is het idee van 'ik mag niet uit m'n dak gaan' meer iets van onze nuchtere hollanders dan een bijbels idee. Wat trance betreft (niet de muziekstijl maar de verschijnselen) heb ik inderdaad m'n twijvels.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2004 21:39

Markie schreef:
Boekenlezer schreef:
Markie schreef:Ik ben niet uiterst rechts.Sterker nog boekenlezer, ik kom niet eens in de kerk en ben óók nergens lid. Dus die mening rammelt aan alle kanten :wink:

Of is het dan zo dat alle kerken in je omgeving je te licht bevonden zijn, en dat je daarom nergens heen gaat? Zelfs de GGiN te licht?
Of is het meer kerkelijke onverschilligheid, en geen zin in godsdienstigheid? (Ja, ik ben best wel nieuwsgierig, zoals je merkt. :wink: )

Haha, nee dat is het niet.Nieuwsgierig zijn mag ook wel.
Ik ben wel altijd naar een kerk gegaan ja, maar het is niet zo dat er geen kerk zwaar genoeg is ofzo, anders zou ik ook niet naar een cafe gaan ofzo :wink:

Onverschilligheid is het ook niet ws.Hou het er maar op dat ik een beetje op zoek ben naar een bepaalde richting, maar nog niet weet wát.

Je zal me iig niet op eo jongerendagen zien.Zover ben ik al gevorderd op deze zoektocht.

Ah, dus je bent nog op zoek.
Wat ik dan toch opvallend vind, is dat je vrij statisch en deterministisch denkt: nl. dat je niet uitverkoren denkt te zijn.
(Determinisme is eigenlijk van oorsprong een stroming in de griekse filosofie. Het was de stroming die zei dat alles al bepaald was, en dat er geen toevalligheid bestond, maar slechts noodzakelijkheid. Er was uiteraard ook een tegenovergestelde stroming. Frappant dat dergelijke dilemma's blijkbaar ook de theologie in Nederland nogal zijn gaan bepalen.)
Dat zou inhouden dat je dus toch al een bepaalde keuze zou hebben gedaan voor een bepaald soort van theologie. Dus blijkbaar komt die voor jou dan over als het meest geloofwaardig o.i.d. Eigenlijk ben ik dan best nieuwsgierig naar de diepere gronden daarvan.
Maar je bent dus wel gedoopt, dus blijkbaar van christelijken huize. Heb je misschien ook wat van huis uit meegekregen, wat betreft manier van denken?

Dat je het niet hebt op EO-jongerendagen neem ik je niet kwalijk. Daar heb ik wel begrip voor.

Overigens, als je op zoek bent naar de waarheid, dan kan ik je geen beter oriëntatiepunt aanraden dan de Bijbel zelf, en proberen die zo zuiver mogelijk te lezen. Zo ben ik begonnen tien jaar geleden. Ik vond het enorm verhelderend. Dat hoeft nog niet altijd te betekenen dat allerlei eigenaardigheden in je denken direct verdwijnen, maar het kan wel op een heel goede manier heel veel corrigeren. (En de leiding van de Heilige Geest is daarbij onmisbaar, dus is het aan te raden daar dan ook om te bidden.) Augustinus (354-430) was ook zo'n zoeker. Hij was een neo-platonist (een manier van denken die in zijn tijd in zwang was), en het christendom zoals dat in Milaan door Ambrosius gebracht werd, was ook nogal neo-platonistisch getint. Maar gedurende zijn leven werd Augustinus steeds minder neo-platonist, en steeds bijbelser.

Ik hoop niet dat ik al te belerend over kom of zo. Maar ja, ik heb nogal het een en ander gelezen, en zo kan het gebeuren dat je nogal wat opgeslagen kennis bij mij losmaakt. :wink:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 25 mar 2004 22:14

Jaja, ik kan merken dat je veel gelezen hebt ook :D

Je hebt dus een erg bewust gekozen nick ook.

Ik ben idd wel gedoopt ja en ben ook vaak in de kerk geweest enzo.

Ook een hele poos niet.Op het moment dus ook niet, maar ben nu dus idd weer op zoek naar wat ik denk wat juist is, en wat aansluit bij mijn gevoel.

Ik heb me nooit zo in geestelijke dingen verdiept, maar toch van huis uit wel dingen meegekregen natuurlijk.

En nu praat ik er soms met mensen over ook.Probeer door middel daarvan wat meer duidelijkheid te krijgen over hoe hun met hun geloof omgaan etc.Dat kan soms wel verhelderend werken ook.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 11:24

Er zit ongetwijfeld een relatieve kant aan muzieksoorten. Maar het is natuurlijk wel zo dat pop-muziek nogal flink opzwepend kan zijn en mensen helemaal gek kan maken. Gospel-hardrock kan dat ook zijn. Hier hebben we dus iets, waarvan ik even opmerk: neem dit ook even mee in je argumentatie. Misschien valt de beoordeling dan nog net even anders uit...?
Orgelmuziek die mensen helemaal opzweept en gek maakt... lijkt me toch tamelijk lastig.
En of de psalmen van David dergelijke effecten hadden of beoogden...??

Hehe ik kan me van die David wel herinneren dat ie nogal opgezweept door de straten van Jeruzalem liep te springen :D We ben ik het er mee eens dat je ook een kick van de muziek kan krijgen in plaats van van God... maar aan de andere kant kan God muziek ook gebruiken om iets van Zichzelf te laten zien, en dat merk ik ook bij gospel-hardrock. En als ik nou kan luisteren naar foute rock en daar een kick van kan krijgen en ik kan luisteren naar christelijke rock, misschien ook wel kicken op de muziek maar dan wel op muziek met goede teksten... dan lijkt het 2e me beter :)

Dat zou misschien op kunnen gaan zo lang je het over normale beschaafde pop-muziek hebt. Maar dan heb ik het dus niet over ouderwets of modern, dan gaat het over de aard van de muziek zelf. Want de kwestie ouderwets of modern is inderdaad niet echt steekhoudend.

Volgens mij zit het wel of niet beschaafd zijn van muziek hem niet in de muziek zelf (dat is een kwestie van smaak) maar in de teksten. In dat geval zie ik gospel-rock over het algemeen als beschaafd :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 26 mar 2004 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 11:28

Ik zeg helemaal niet dat ik niet van een electrische gitaar hou en wel van een orgel. Ik zeg ook helemaal niet dat ik 'klassieke' muziek zondermeer goed keur. Daar zit ook een hoop rotzooi tussen. Ik zou echt niet weten waar jij dat vandaan haalt..

De post van Equilibrist komt op mij over zo van, ik wil christen worden, maar ja, die hard-rock en metal muziek vind ik ook wel wat. Het komt op mij over alsof de muziek belangrijker was dan het christen-zijn. Vandaar mijn reactie.

Het probleem is dat jij dat onderscheidt tussen wel of geen rotzooi wel bij orgelmuziek maakt maar niet bij rock-muziek. Het gaat er inderdaad om dat er rotzooi bij zit maar dat er ook goede muziek bij zit.... Terwijl, als Equilibrist aangeeft dat te hebben ontdekt, en in plaats van naar rotzooi te luisteren nu naar christelijke rock luistert, mensen gelijk gaan roepen dat dat niet kan. Geldt ook sterk voor Markie... hij veroordeelt een hele muzieksoort omdat er foute bands zijn die die stijl hanteren... maar daarom kunnen er toch ook goede bands in die stijl zijn, net zoals dat bij andere muzieksoorten het geval is?

Oh Markie, ik lees je bericht hier en wil je graag een tip geven: Als je op weer zoek bent... vergeet dan even wat je in je opvoeding misschien allemaal hebt meegekregen... en sta wat open.... hoe kun je nou vinden als je alleen daar zoekt waar je al zo vaak hebt gekeken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 12:53

Marnix schreef:

Volgens mij zit het wel of niet beschaafd zijn van muziek hem niet in de muziek zelf (dat is een kwestie van smaak) maar in de teksten. In dat geval zie ik gospel-rock over het algemeen als beschaafd :)

En is beschavind het criterium dan? Primitieve Afrikaanse stammen en hun bongo-bong noemen wij minder beschaafd, maar ik geloof niet dat God Zich daar wat van aantrekt.

Terug naar “Archief”