Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 14:38

Jantjes schreef:
Riska schreef:
Jantjes schreef:....heb je wel eens rekening gehouden dat Hij dat werk wat Hij begon afgemaakt hebt en ook voorzet in ons !
Nee, God heeft het werk niet afgemaakt. Iedere dag opnieuw vormt Hij ons, wijst Hij ons de weg en pas als wij sterven heeft Hij dat werk in mij persoonlijk afgemaakt. Niet eerder en dat geldt ook voor mijn kinderen.

@Riska, jij had het over de ‘Votum en groet’ de aanduiding van de zegenbede die een predikant aan het begin van een kerkdienst doet.
Onze hulpe is in den naam des HEEREN, die hemel en aarde gemaakt heeft die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken van Zijn handen.
Dat zijn oudtestamentische voorzeggingen namelijk uit Psalm 124:8 en Psalm 138:8 en die voorzeggingen zijn door God in Christus volbracht. Dat is dus afgemaakt en vervult in Hem! Zo bedoelde ik dat.

.

Ik denk Jantjes dat je gelijk hebt het werk van Jezus afgemaakt vervult door Hem
wij kunnen er niets aan toevoegen.

Maar wat Riska zegt is ook waar, Zijn werk moet ook vervult worden in ons, en als
je "eigen "wijs bent heeft Hij veel werk aan ons, want wij willen vaak anders dan
God ons zegt, vooral in het dagelijks leven in die "kleine " dingen zit het.
Dan dwalen we van Hem af en doen de dingen zoals "wij" het "goed" achten.
Moeilijk soms hoor.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 14:54

Schaapje schreef:Ik denk Jantjes dat je gelijk hebt het werk van Jezus afgemaakt vervult door Hem
wij kunnen er niets aan toevoegen. Geloof slechts alleen.

Maar wat Riska zegt is ook waar, Zijn werk moet ook vervult worden in ons, en als
je "eigen "wijs bent heeft Hij veel werk aan ons, want wij willen vaak anders dan
Moeilijk soms hoor.

Jij moet de geloofsdoop ondergaan. :jaknikken: d:)b

.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 feb 2011 14:57

Jantjes schreef:
Schaapje schreef:Ik denk Jantjes dat je gelijk hebt het werk van Jezus afgemaakt vervult door Hem

Moeilijk soms hoor.

.

Nou wees maar niet bezorgt hoor die heb ik ondergaan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 15:01

Elk moment dat er een kind geboren wordt begint God (of is in feite al voor de geboorte begonnen) met die nieuwe mens. En Hij gaat door tot onze laatste ademtocht met kloppen op de deur tot wij Hem opengedaan hebben. Dat werk laat Hij niet los...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 15:15

schaapje schreef:
Jantjes schreef:

Moeilijk soms hoor.

.[/quot]

.

Nou wees maar niet bezorgt hoor die heb ik ondergaan.

Oké ik wordt nieuwsgierig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2011 15:16

Riska schreef:Elk moment dat er een kind geboren wordt begint God (of is in feite al voor de geboorte begonnen) met die nieuwe mens. En Hij gaat door tot onze laatste ademtocht met kloppen op de deur tot wij Hem opengedaan hebben. Dat werk laat Hij niet los...

Hij kent ons al vooraleer wij er waren, Psalm 139 vers 15 en 16

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 15:18

Riska schreef:Elk moment dat er een kind geboren wordt begint God (of is in feite al voor de geboorte begonnen) met die nieuwe mens. En Hij gaat door tot onze laatste ademtocht met kloppen op de deur tot wij Hem opengedaan hebben. Dat werk laat Hij niet los...

Nou, nou dat ligt er nog maar aan als ze volwassen geworden zijn. Of ze jou geloof in Christus kunnen overnemen en dat moeten ze toch zelf doen hoor. (ik heb het niet over de uitverkiezing !).

.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 feb 2011 15:25

schelpje3 schreef:

Dat heeft betrekking op de ‘eerste geboorte’ niet op de ‘tweede geboorte’ oftewel wedergeboorte. David spreekt daar over de grootheid van God.

.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2011 15:26

Jantjes schreef:

Nou, nou dat ligt er nog maar aan als ze volwassen geworden zijn. Of ze jou geloof in Christus kunnen overnemen en dat moeten ze toch zelf doen hoor. (ik heb het niet over de uitverkiezing !).

.

Ze moeten niet JOUW geloof overnemen, maar hun EIGEN geloof krijgen !

Riska

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 15:51

schelpje3 schreef:
Jantjes schreef:

.

Ze moeten niet JOUW geloof overnemen, maar hun EIGEN geloof krijgen !

Wat zeg ik dan? Ik heb even een stuk van de zin die ik eerder schreef vetgedrukt.

Jantjes schreef:schelpje3 schreef:
Riska schreef:
Elk moment dat er een kind geboren wordt begint God (of is in feite al voor de geboorte begonnen) met die nieuwe mens. En Hij gaat door tot onze laatste ademtocht met kloppen op de deur tot wij Hem opengedaan hebben. Dat werk laat Hij niet los...

Dat heeft betrekking op de ‘eerste geboorte’ niet op de ‘tweede geboorte’ oftewel wedergeboorte. David spreekt daar over de grootheid van God.

Jij moet en zal het laatste woord hebben he? Ik haalde Psalm 139 al eerder aan en Schelpje noemt het terecht nog eens. Niks wedergeboorte: Hij vormde ons in de moederschoot en vanaf dat moment is God met ons bezig.

Met al jouw redeneringen over hoe de Bijbel gelezen moet worden of hoe die bedoeld is krijg ik de indruk dat je inmiddels hoogleraar Bijbelwetenschappen bent geworden?
Je dendert over gevoelens en gedachten van mensen heen en walst ze plat. Als jouw mening maar duidelijk is en op zijn zachtst gezegd gevolgd wordt.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 19 feb 2011 15:56

niks wedergeboorte :shock: ???
vegeten wat Jezus tegen Nicodemus zei?je hebt toch gelezen van het bad der wedergeboorte?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 16:03

Ja, maar niet in Psalm 139.
Jullie pakken ook elke tekst aan om er wat tegenaan te gooien he?
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 19 feb 2011 16:15

Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.
Ik ken de Bijbel, ik weet wat wedergeboorte is. Het ging om het vormen in de moederschoot - Psalm 139.

Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 feb 2011 16:41

Bastiaan30 schreef:
Riska schreef:Ja, maar niet in Psalm 139.

Vergeet dat OT nu eens even, alles in het OT, wat voor de Joden is geschreven in principe, wijst vooruit naar de geboorte van hun Messias, die zij niet aannamen, omdat God(want Hij legt hen tijdelijk een bedekking op)ons heidenen ook uitnodigt in de "trouwzaal", terwijl het nog de genadetijd is.
De lichamelijke geboorte (OT/Israel) was een zinnebeeldige voorafschaduwing.
De wedergeboorte behelst een nieuw begin, een besneden hart, een nieuwe schepping, die alleen in het NT voorkomt.
HEt woord wedergeboorte is onbekend in het OT. Vandaar dat Nicodemus , en die wist het allemaal net zo goed als onze schriftgeleerden tegenwoordig, het onbekend voorkwam.

Voor mij bestaat de Bijbel uit 2 gedeeltes, OT EN NT. Ik heb geen idee welke kant jij hiermee op wilt. Hoe lees jij nou de Bijbel als ik vragen mag ? Los van elkaar ?

Riska

Berichtdoor Riska » 19 feb 2011 16:54

Als kind kreeg ik, bij het verlaten van de zondagsschool en Nieuw Testament mee.
Dat is nu niet meer aan de orde. Want zonder het OT kun je het NT niet goed verstaan en er komen ongelukken van.
Natuurlijk zijn zaken uit het OT voorafschaduwingen van de komst van de Messias.
Op school leerden wij Jesaja 53 uit het hoofd. De lijdende Knecht des Heren.
Er zijn zaken die wijzen op wat te gebeuren staat in het OT.
In die zin kun je zelfs de Uittocht uit Egypte rekenen - de eerste bevrijding.
Zo moet je zelfs in het OT beducht zijn op termen als: opstaan, 'de derde dag' - ze verwijzen allemaal naar de Opstanding.
Maar het gaat mij te ver om de prachtige Psalmen alleen te zien in het licht van het NT.
Dat is óók een weergave van de vreugde en het verdriet, van schuld, boete en vergeving, zoals elk mens die in het leven meemaakt.

Terug naar “Archief”