jas schreef:fraternoster schreef:Jas, benader je nu de Schrift niet te veel vanuit de dogmatiek?
In Rom 4,2 wordt vertaald: 'indien hij als een rechtvaardige zou zijn aangenomen op grond van zijn daden...' Als je consequent bent, moet je hier ook problemen mee hebben. Rom. 5,1 vormt dus een tegenstelling met 4,2. Lezen in context is dus geboden: dat het niet op grond van werken gaat, impliceert dat op grond van geloof niet zo bedoeld kan zijn dat het geloof een verdienste is, een werk dus.
Bovendien merk ik weer dat je uitgaat van één mogelijke vertaalmethode. Zou je daar een onderbouwing van willen geven?
Het stuk van de rechtvaardigmaking is waarmee de kerk staat of valt. Dat behoeft verder geen onderbouwing. Ik ga er verder ook niet over redetwisten. Uit heel de Schrift en ook alle reformatoren blijkt dat de rechtvaardigmaking niet haar grond vindt in ons geloof. Sowieso heb ik met de hele NBV problemen, maar die tekst is voor mij de druppel.
En met dogmatiek is niets mis. Waar dogmatiek ontbreekt, heb je helemaal geen leer meer. Dat is nu binnen de pkn aan de gang. En lezen in context doe ik ,wees maar niet bang. Daarom weet ik ook zo goed dat die tekst uit de NBV fout is.
Tja en volgens mij komt dat gewoon omdat je maar 1 vers leest in plaats van de hele context. Als je Romeinen 4 en 5 in de NBV leest wordt het volgende je duidelijk over de rechtvaardigmaking:
1. Het bloed van Christus wast ons vrij van zonden, dankzij Zijn offer kunnen we gerechtvaardigd worden.
2. Deze rechtvaardigmaking geldt niet alle mensen, maar ieder die in Jezus Christus gelooft.
(Ieder die in Hem gelooft gaat niet veloren maar heeft eeuwig leven (Joh 3:16))
Dit zegt de SV en dit zegt de NBV, in beide vertalingen verwijst Rom 5:1 naar punt 2 en Romeinen 4 geeft aan dat eerst punt 1 komt en dat daarna punt 2 volgt. En Luther gaf dat ook aan, dat was de basis van zijn bekering. Niet door goede werken te doen kom je in de hemel... maar de rechtvaardige zal door het geloof leven. En dat geloof is een gave van God.
16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.
17 Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.
En dat ontkent de NBV zeker niet.