VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor rafaell » 27 jun 2010 14:29

Henkie is natuurlijk behoorlijk hypocriet: zelf wel wedstrijden kijken maar ondertussen de dominee verdedigen, die toch echt aangeeft dat het niet kan. Kijk dan niet óf geef gewoon aan dat die dominee een volstrekte **** is. Maar ik begrijp wel dat Henkie hem verdedigt terwijl hij zelf anders handelt, hij moet tenslotte aan de zaak denken :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2010 18:08

Je kunt "gedeeltelijk" eens zijn met wat een dominee zegt. Maar toch bepaalde zaken anders zien.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 28 jun 2010 06:17

Als deze dominee wérkelijk niets anders meer heeft om voor te bidden dan de ondergang van het Nederlands elftal, dan wordt het tijd dat we hem zelf maar eens opnemen in ons gebed..
Triest.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jun 2010 08:21

Maar nu zeg je iets wat ook niet waar is, hij zegt nergens dat hij nergens anders meer om bid.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 28 jun 2010 12:01

Het is sowieso bijzonder triest als je voor zoiets bidt. *passage verwijderd door moderator*

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 28 jun 2010 12:29

Kris schreef:Het is sowieso bijzonder triest als je voor zoiets bidt.

Vanuit jouw oogpunt misschien wel ja. Vanuit het oogpunt van de ds niet...
Let wel: ik ben het ook niet helemaal eens met de dominee, en ook ik kijk met plezier een wedstrijd. Maar als we elkaar zo ongenadig gaan afbranden om elkaars mening, dan is er iets niet helemaal in orde.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 28 jun 2010 12:56

Ik denk dat alle christenen die tegen voetbal zijn, bidden...

De een zal misschien vragen of dit zo snel als mogelijk af gelopen mag zijn.
De ander zal misschien bidden of God de ogen wil openen voor deze sportverdwazing.
Een derde zal misschien bidden voor het gevaar wat om de hoek ligt.
Een vierde zal....
enz.

Ik lees in de Bijbel dat het gebed van een rechtvaardige veel invloed kan hebben.
Mocht Nederland verliezen, schrijven jullie dat dan toe aan de christenen die hiervoor gebeden hebben?
Dan verwens je ze in ieder geval wel, want voetbal moet ten alle tijd kunnen, aan de reacties te lezen.
Jullie " haten" dus je mede-christenen, die dit doen? Of niet soms, is haten een te zwaar beladen woord?
Wat eist God van ons?
Dat we onze naasten liefhebben als ons zelve!
Gij zlut niet doodslaan, nog met woorden, nog met gedachten, nog met werken!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 28 jun 2010 13:33

rafaell schreef:Henkie is natuurlijk behoorlijk hypocriet: zelf wel wedstrijden kijken maar ondertussen de dominee verdedigen, die toch echt aangeeft dat het niet kan. Kijk dan niet óf geef gewoon aan dat die dominee een volstrekte **** is. Maar ik begrijp wel dat Henkie hem verdedigt terwijl hij zelf anders handelt, hij moet tenslotte aan de zaak denken :wink:

Als je mijn berichten hier naleest, zie je wat ik vind, doe en laat. Ik snap niet zo goed wat daar niet oprecht aan kan zijn. Voor de rust in jouw psyche is het waarschijnlijk fijner om slechts twee zwart-wit opties te zien maar voor een normaal werkend brein zijn er meerdere ;-)

Het is sowieso bijzonder triest als je voor zoiets bidt.

Ik vind het eigenlijk triester dat je echt gelooft dat er iemand op de knieen gaat om te bidden voor verlies van Oranje. Zelfs GS snapt dat aan het artikel te zien.
Het is dieptriest als je daarna de uitleg van de ds. wel leest (paar posting hiervoor) en vervolgens niets mee doet.

Annet76
Mineur
Mineur

Berichtdoor Annet76 » 28 jun 2010 15:23

TheKeimpe schreef:Maar nu zeg je iets wat ook niet waar is, hij zegt nergens dat hij nergens anders meer om bid.

Tja, dat vind ik nou niet zo belangrijk, maar dát het een punt is van bidden is triest genoeg toch?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 28 jun 2010 15:34

Annet76 schreef:
TheKeimpe schreef:Maar nu zeg je iets wat ook niet waar is, hij zegt nergens dat hij nergens anders meer om bid.

Tja, dat vind ik nou niet zo belangrijk, maar dát het een punt is van bidden is triest genoeg toch?

En ook dat heeft de dominee niet gezegd, althans niet bedoeld (dat hij zelf bidt dat het WK voor NL snel afgelopen zal zijn). Hij heeft o.m. in een radiointerview met Omroep Gelderland (via internet nog te beluisteren) gezegd dat 'hopen en bidden' een staande uitdrukking was en dat dit niet betekende dat hijzelf daadwerkelijk voor uitschakeling van Oranje bad.

Mij boeit het WK niet echt, ben nu ook gewoon op m'n werk (concentratie wordt door de warmte wat bemoeilijkt), maar als Oranje verder komt ga ik het toch wel een beetje interessant vinden geloof ik... Door het (gezonde) enthousiasme om je heen raak je toch wel een beetje aangestoken, ik althans wel.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 jun 2010 15:50

toppie schreef:Ik lees in de Bijbel dat het gebed van een rechtvaardige veel invloed kan hebben.

Mooi stukje idd.
Mocht Nederland verliezen, schrijven jullie dat dan toe aan de christenen die hiervoor gebeden hebben?

Nee hoor.
Dan verwens je ze in ieder geval wel, want voetbal moet ten alle tijd kunnen, aan de reacties te lezen.

Dan weet ik niet welke reacties jij hebt gelezen maar veruit de meeste mensen gaan uit van het gezonde verstand en kunnen prima christen zijn en voetbal kijken.
Jullie " haten" dus je mede-christenen, die dit doen? Of niet soms, is haten een te zwaar beladen woord?

Als je aannames al niet kloppen heeft het weinig zin om er op voort te borduren.
Wat eist God van ons?
Dat we onze naasten liefhebben als ons zelve!
Gij zlut niet doodslaan, nog met woorden, nog met gedachten, nog met werken!

Waarom wordt ik als voetbal kijkende christen dan wel zo bejegend?

Ben overigens net thuis en heb de laatste 10 minuten van de eerste helft nog kunnen kijken. Ik zag dat het 1-0 was. Fijn om met een voorsprong de rust in te gaan. Dat Nederland had gescoord hoorde ik overigens al op de fiets toen ik langs een woonwijk fietste. :)

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 28 jun 2010 18:27

Faramir schreef:Waarom wordt ik als voetbal kijkende christen dan wel zo bejegend

Jij vindt dat anderen die niet van voetbal houden je wel slecht bejegenen?
Waar kan ik dat dan lezen?
Ik lees hooguit waarschuwingen, maar niet uit haat.
Ik denk dat de mensen die voetbal afkeuren en die hier openlijk hun mening durven te zeggen, jou echt niet de les willen lezen uit haat.
Alleen uit liefde, de liefde tot hun meester dringt hem om hierover wat te zeggen.

Ik keur het voetbal ook af, kan me vinden in het stukje van ds. Kempeneers.
Ik hoop niet dat ik jou gekwetst heb met opmerkingen, zo heb ik dat zeker niet bedoeld!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jun 2010 19:35

Annet76 schreef:

Tja, dat vind ik nou niet zo belangrijk,

Ik wel, want je verdraaide zijn woorden, iets wat iemand die het allemaal zo goed weet niet siert...

maar dát het een punt is van bidden is triest genoeg toch?

Dus jij vindt het raar dat iemand bidt voor iets waar hij zich zorgen om maakt? Persoonlijk bid ik niet voor het verlies van Oranje, omdat er dan een ander land is waar de gekte voortduurt, maar ik maak mij wel zorgen over de invloed van het voetbalspel op de maatschappij en de kerk.

Will18
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Will18 » 28 jun 2010 20:19

Heel jammer dat er vanuit 'de wereld' zoveel haatdragende en spottende reacties komen op hetgeen dominee Kempeneers over voetbal heeft geschreven. Maar nog triester is, dat nu weer duidelijk wordt hoeveel verdeeldheid er heerst onder christenen.

Verder: inderdaad, de uitspraak van ds. Kempeneers was een uitdrukking. Hij bidt niet voor het verlies van het elftal, maar hij bidt voor bekering van land en volk. En bekering is toch de hoofdzaak in dit leven?

Ik heb me er echt over verbaasd, hoe goed mensen erin zijn om 1) woorden te verdraaien, 2) te citeren wat in eigen straatje past, 3) christenen verbaal aan te vallen. De reacties de worden gegeven op de uitspraak van de dominee en op christenen in het algemeen laten toch wel duidelijk zien dat voetballen niet zomaar een spelletje is?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 28 jun 2010 21:51

Het was allemaal niet zo bedoeld er achteraan zeggen is natuurlijk wel heel makkelijk. Zeg dan gewoon wat je wel bedoeld, daar heb je dan veel meer aan. Driekwart van de bevolking is niet heel goed in tussen de regels lezen. Als je dan ook nog eens niet opgroeit met termen als 'hopen en bidden' dan kan je het helemaal wel vergeten.

Terug naar “Archief”